Deprecated: Funcția WP_Dependencies->add_data() a fost apelată cu un argument care este considerat învechit începând cu versiunea 6.9.0. Comentariile condiționale IE sunt ignorate de toate navigatoarele acceptate. in /var/www/incomemagazine.ro/public/wp-includes/functions.php on line 6131
Business

Totalul creanțelor acceptate la masa credală în cazul Nordis Management este de aproape 729 milioane lei

bani
Foto: iStock

Totalul creanțelor acceptate la masa credală în cazul Nordis Management este de 728,879 milioane lei, din care 422,694 milioane lei reprezintă creanțe potențiale, care izvorăsc în principal din obligații de a face care sunt în prezent în vigoare, conform unui comunicat al CITR, în calitate de administrator judiciar al Nordis Management SRL.

‘CITR, în calitate de administrator judiciar al Nordis Management SRL, face cunoscute concluziile preliminare ale analizei activității din ultimii trei ani, structura masei credale precum și scenariile posibile de redresare a companiei. Cu toate că modelul de business al Nordis Management SRL de a finanța proiectele imobiliare prin avansuri încasate de la cumpărători este unul uzual în industrie, compania a ajuns într-un blocaj întrucât nivelul de lichiditate necesar finalizării proiectelor nu a putut fi asigurat din cauza unui cumul de factori specifici și au generat efecte în lanț. În principal vorbim de neîncadrarea în termenele asumate de finalizare, decapitalizarea accelerată datorată scăderii abrupte a volumului de vânzări și a obligațiilor de plată generate de nerespectarea termenelor precum și dezvoltarea în paralel a mai multor proiecte care au avut un efect negativ asupra întregului portofoliu al Nordis Management SRL’, se arată în comunicat.

Potrivit sursei citate, tabelul preliminar care a fost trimis la instanță în data de 31 ianuarie 2025 este actul procedural prin care se determină cuantumul total al datoriilor pe care compania le are față de creditorii săi la data intrării în insolvență.

În cazul specific Nordis Management SRL, pe lângă furnizorii clasici, creditorii bugetari și cei salariali, au fost identificate 3 tipologii de creanțe specifice clienților companiei (promitenți-cumpărători și actuali proprietari). Prima este a clienților cu promisiuni de vânzare-cumpărare în derulare, care prioritar au dreptul de a primi apartamentele promise, iar subsidiar (în condițiile în care livrarea nu poate fi realizată din orice motiv), dreptul de a recupera sumele plătite cu titlu de avans/preț. În cazul în care proiectele vor fi finalizate și apartamentele livrate conform promisiunilor în derulare, datoria totală ar fi redusă cu peste 350 milioane lei. Al doilea tip de clienți sunt aceia care au decis să se retragă din proiect și să opteze pentru rezoluțiunea promisiunilor, care au doar dreptul de a recupera sumele investite. De asemenea, sunt și clienți care astăzi sunt proprietari, însă apartamentele nu sunt la stadiul promis (nefiind finisate/mobilate) și/sau nu au fost predate (în acest caz, creditorii au solicitat înscrierea în tabel cu contravaloarea întregului preț achitat, având opțiunea, în caz ca nu se predau apartamentele, să solicite desființarea contractului de vânzare-cumpărare și restituirea banilor).

Predarea apartamentelor și finisarea/mobilarea lor ar diminua totalul datoriilor cu peste 55 milioane lei. Masa credală a crescut pe toate categoriile de creditori expuși, cu calcul de daune, dobânzi, penalități, cheltuieli de judecată (pe lângă avansuri), cu o valoare de peste 40 milioane lei, precizează sursa citată.

Conform legii, oricare dintre creditori poate să formuleze contestații în termen de 7 zile de la publicarea tabelului în Buletinul Procedurilor de Insolvență.

Potrivit CITR, printre cauzele insolvenței companiei se numără decizia de dezvoltare în paralel a mai multor proiecte (Mamaia, Sinaia, Brașov), faptul că activitatea de dezvoltare nu a fost împărțită pe centre de cost/profit și o estimăre eronată de investiție.

De asemenea, neîndeplinirea obligațiilor contractuale și întârzierile în livrarea proiectelor au condus la plata de daune și la decapitalizarea companiei.

Cuantumul total al cheltuielilor cu despăgubiri, amenzi și penalități înregistrat în contabilitate în perioada analizată este de 42,33 milioane lei. Pe lângă daunele generate, neîndeplinirea obligațiilor contractuale și întârzierile au dus la solicitări de rezoluțiune a promisiunilor de vânzare – cumpărare și restituirea avansurilor, ceea ce a avut de asemenea impact negativ asupra lichidităților companiei și finanțarea proiectelor în curs.

Conform CITR, modelul de business al Nordis Management SRL se bazează în principal pe colaborarea cu parteneri comerciali și furnizori din același grup. Acest tip de organizare, care presupune multiple tranzacții, contracte și operațiuni de compensări intra-grup, aduc necesitatea unei verificări încrucișate atât a naturii contractelor, tranzacțiilor și operațiunilor încheiate cu firmele din grup, cât și a modalității de stabilire a prețurilor. CITR menționează că toate aceste companii sunt în insolvență și vor fi analizate în perioada următoare.

Finalizarea proiectelor imobiliare aflate în derulare reprezintă premisa care ar asigura într-un grad mai mare protejarea investițiilor clienților Nordis Management SRL în timp ce scenariul intrării în faliment ar presupune vânzarea activelor în stadiul actual, cu un grad redus de acoperire a creanțelor.

Cele mai recente știri

To Top