Giganţii Internetului au – începând de vineri – în Uniunea Europeană (UE) obligaţii consolidate în lupta împotriva conţinuturilor ilegale şi de a fi mai transparenţi şi riscă altfel amenzi uriaşe, în virtutea unei noi legislaţii fără echivalent în lume – Digital Services Act (DSA), relatează AFP.
DSA se aplică de-acum celor mai mari 19 reţele de socializare, pieţe de bunuri şi motoare de căutare, între care Google, YouTube, Amazon, Facebook, Instagram, X (fosta Twitter) sau TikTok.
Aceste întreprinderi – care au fiecare peste 45 de milioane de utilizatori activi în UE – au noi obligaţii de combatere a dezinformării, urii online, pornografiei infantile sau contrafacerilor, sub upravegherea Comisiei Europene (CE).
”UE este azi prima jurisdicţie din lume în care platformele online nu mai beneficiază de un «drept de trecere» şi nu mai stabilesc propriile lor reguli. Ele sunt de-acum entităţi reglementate la fel ca instituţiile financiare”, declară comiarul european înbsărcinat cu Piaţa Internă Thierry Breton, care promite să ”impună respectarea scrupuloasă a DGA”.
Contravenienţii se expun unor amenzi care ating 6% din cifra de afaceri mondială a grupului din care fac parte, iar, ca ultim recurs, în cazul unor infracţiuni grave, la o interzicere temporară a funcţionării în UE.
Platformele sunt obligate să le propună navigatorilor pe Internet un instrument de semnalare cu uşurinţă a conţinuturilor ilicite – definite de legislaţiile naţionale sau texte europene -, iar apoi să le retragă rapid. Ele sunt obligate să se supună unui audit anual independent în vederea verificării faptului că-şi îndeplinesc obligaţiile.
Site-urile de comercializare au obligaţia de urmări vânzătorii, cu scopul de a reduce fraudele.
RECURSURI AMAZON ŞI ZALANDO
Algoritmii lor se află, de asemenea, sub supraveghere, iar platformele trebuie să explice funcţionarea sistemelor lor de recomandare şi să propună alternative fără personalizare.
În privinţăa publicităţii, DGA interzice ţintirea minorilor sau publicarea unor anunţuri bazate pe date sensibile – religie, orientare sexuală, etc.
Mai mulţi giganţi au anunţat deja schimbări cu scopul de a se conforma regulilor, înainte de termenul de vineri.
TikTok permite de-acum dezactivarea recomandărilor personalizate de conţinut, determinate de algoritmi, în funcţie de presupusele interese ale utilizatorului.
Meta – firma-mamă a Facebook şi Instagram – a făcut la fel. Ea anunţă că a recrutat 1.000 de persoane pentru a implementa DGA. Gigantul californian s-a angajat să facă referinţă şi să arhiveze toată publicitatea care ţinteşte navigatori pe Internet în UE şi să divulge parametri pe care-i foloseşte în ţintire – vârsta, genul, locul, ş.a.m.d.
Google a promis să furnizeze informaţii despre modul în care sunt moderate conţinuturile în serviciile sale şi să permită accesul unor cercetători la date suplimentare.
Respectarea regulilor de către reţeaua de socializare X urmează să fie atent examinată, din cauza numeroaselor transformări controversate operate de către patronul ei Elon Musk.
În iunie, un „stress test” realizat de o echipă UE al Twitter a conchis că această reţea de socializare ”mai are multe de făcut” pentru a respecta regulile DGA, potrivit unui oficial din cadrul Comisiei.
Aproximativ 100 de persoane din cadrul CE sunt însărcinate să supravegheze aplicarea DGA.
Site-urile de e-comerţ Amazon şi Zalando, care se află între cele 19 ”platforme foarte mari” supuse noilor reguli, au făcut recursuri în justiţia europeană, apreciind că nu îndeplinesc criteriile care se impun.
Regulile li se aplică şi lor, până la hotărârea justiţiei, cu excepţia unei dispoziţii DGA privind transparenţa publicităţii pe Amazon, anunţă Comisia.
În general însă, majoritatea schimbărilor impuse prin această legislaţie nu vor fi vizibile imediat utilizatorului, multe dintre ele având loc în culise, în întreprinderile vizate, precizează aceeaşi sursă.