Business

Afacerile pentru „leneși” cuceresc România

Foto: iStock

Nu ai timp sau pur și simplu nu ai chef să faci ceva? Există oameni care, în schimbul unei taxe mai mult sau mai puțin modice, sunt gata să preia o parte din sarcini. Asta mai ales dacă stai într-un oraș mare. Însă destule din serviciile pentru cei prea ocupați sau prea comozi au devenit accesibile și în urbanul mic, ba chiar și în zona rurală.

Cea mai mare și mai importantă schimbare în ceea ce privește accesul românilor la servicii care le ușurează viața este, evident, comerțul online. Dacă nu cu mulți ani în urmă acest domeniu era încă la început și era utilizat cu precădere în localitățile mari, s-a ajuns de ceva vreme ca firmele de curierat să livreze practic oriunde în țară și ca tot mai mulți dintre compatrioții noștri să înlocuiască mersul la magazin (care, pentru destui dintre ei, însemna un drum destul de lung) cu o simplă comandă pe Internet. „Dacă vrei să-ți cumperi ceva de îmbrăcat, electrocasnice sau ceva unelte sau scule ai fie cele câteva magazine cu ofertă limitată și prețuri în general mari din centrul comunei (care este la vreo cinci kilometri distanță), fie te urci în mașină sau autobuz și mergi cale de 60 de kilometri, până la Vatra Dornei, dar nici acolo nu e cine știe ce ofertă variată”, explică Maria, o localnică din satul Mădei, comuna nemțeană Borca. „Așa că intrăm online, găsim ce ne trebuie și în vreo două zile ne vine la poartă”, spune ea.

Evoluția se vede și în rezultatele financiare ale marilor actori din această zonă. Dante International SA, care operează liderul de piață eMAG și platforma Fashion Days, a avut în 2023 o cifră de afaceri de 7,7 miliarde de lei (aproape de zece ori mai mare față de cu un deceniu în urmă) și un profit net de 120 de milioane de lei. O creștere spectaculoasă a avut-o și magazinul online Sezamo, care a urcat de la o cifră de afaceri de 11 milioane de lei în 2022 la 73 de milioane în 2023. Asta în timp ce Bringo, serviciul care face cumpărături în locul tău dintr-o serie de mari magazine, atrage anual venituri de circa 60 de milioane de lei.

Restaurant la tine acasă

Și pentru cei care nu au chef sau timp de gătit lucrurile s-au schimbat mult. Bicicletele sau scuterele cu celebrele genți izoterme galbene ori ciclamen au devenit deja o prezență extrem de familiară și probabil că nu este locuitor din orașele mari sau medii care să nu fi comandat ceva de pe Glovo sau Tazz sau de la un restaurant local. Iar în ultima vreme obiceiul a pătruns și în orașele mici, dar chiar și în zona rurală. Unde, evident, nu au intrat (încă) marile companii de livrare, însă există tot mai multe restaurante care au adăugat și acest serviciu. „Livrăm la domiciliu mâncare, fie că este vorba de pizza, burgeri sau feluri mai tradiționale, și avem o mașină dedicată pentru asta. Sunt zile și zile, unele în care nu avem nicio comandă, dar și altele când de-abia facem față”, dezvăluie una dintre chelnerițele de la Hanul Mărioarei din Bunești, un sat situat undeva la mijlocul distanței dintre Râmnicu Vâlcea și Horezu.

Tazz este prezent în acest moment în 36 de orașe, inclusiv în unele ceva mai mici, precum Mediaș ori Petroșani, iar firma care operează platforma de livrări, HCL Online Advertising SRL, a avut în 2023 o cifră de afaceri de 212 milioane de lei (cu 20% mai mult față de 2022) și pierderi de 49 de milioane de lei (față de pierderi de 110 milioane de lei în anul precedent). Asta în timp ce rivalii de la Glovo sunt prezenți în 74 de localități, unele din ele orașe mai mici (cum ar fi Bușteni, Medgidia, Rădăuți sau Sighetu Marmației) sau chiar comune din Ilfov (precum Corbeanca ori Domnești). Compania care operează platforma din România a grupului spaniol a raportat pentru 2023 o cifră de afaceri de 458 de milioane de lei (aproape dublu față de 283 de milioane de lei în 2022), însă și o pierdere de 77 de milioane de lei (mai mare decât cea de 49 de milioane de lei înregistrată în anul anterior).

Acte la distanță

Dar dincolo de cele mai vizibile și mai utilizate servicii care ne fac viața mai ușoară există tot mai multe companii care oferă soluții prin care putem să câștigăm timp și să ne ferim de situații tensionate sau stresante. Cum ar fi, în unele cazuri, contactul cu diverse instituții publice.

„Mi-am luat de curând o mașină și trebuia, normal, să o înmatriculez. Știu că s-au schimbat multe în bine la DRPCIV, cum ar fi faptul că poți evita așteptarea la coadă, care altădată puteau dura și o zi întreagă, făcând o programare online. Însă cu drumul până în Pipera, cu căutarea unui loc de parcare, cu formalitățile de la ghișeu și cu drumul înapoi tot pierdeam câteva ore. Ceea ce nu-mi prea permit”, povestește Ștefan V., șef de departament într-o multinațională cu sediul lângă Pasajul Basarab. Așa că bărbatul a apelat la una din numeroasele firme care oferă servicii de înmatriculare fără prezența proprietarului. „I-am contactat, le-am trimis poze cu actele, au venit la mine la birou cu formularele completate să le semnez și să ia actele originale. A doua zi au venit iar la birou, cu numerele permanente și cu cartea de identitate și talonul mașinii. Totul m-a costat 400 de lei”, dezvăluie el.

Alții apelează la avocați pentru reprezentare în fața autorităților în diverse alte cazuri. „Am avut clienți care m-au însărcinat să le scot duplicate ale certificatelor de naștere sau de căsătorie, pe care le pierduseră, să le obțin situația fiscală la zi și să le plătesc taxele pe proprietate și autovehicule sau chiar să achiziționez în numele lor un apartament. Unii nu aveau pur și simplu cum să ajungă la instituțiile respective în timpul programului, alții nu erau în țară în acel moment, dar unii erau pur și simplu prea comozi ca să se deplaseze până acolo și să ia în piept birocrația”, explică Ioana A., avocat în Capitală.

Vine muntele la Mahomed

Și o parte din treburile gospodărești pot fi delegate la distanță. Celebra firmă Nufărul, de pildă, care mai are 30 de unități operaționale în Capitală, vine și preia articolele textile (îmbrăcăminte, lenjerii de pat, perdele ori fețe de masă) de la domiciliu, le spală și le calcă la prețuri de genul 11 lei pentru un prosop mic sau pentru metrul pătrat de perdea, 16 lei pentru o față de pernă mare, 20 de lei pentru un cearșaf, 21 de lei pentru o bluză ori cămașă sau 28 de lei pentru o pereche de pantaloni sau o fustă. Alte firme preiau de la domiciliu pentru spălare chiar și covoare, prețurile învârtindu-se undeva la 10-12 lei pe metrul pătrat sau pe kilogram.

Nici măcar întreținerea mașinii nu mai este ce a fost. „Avem în apropiere o spălătorie auto. E un pic mai scumpă, 150 de lei exterior și interior, dar fac treabă foarte bună. Și, cel mai important, vin ei și iau cheile, duc mașina și o spală, după care o aduc la loc în parcare și returnează cheile. Adică nu mai pierd cel puțin o oră cu chestia asta”, povestește George, un IT-ist care lucrează de acasă („cu mult dinainte să vină moda asta”, cum ține să precizeze) în cartierul clujean Zorilor. Asta în timp ce tot mai multe service-uri auto procedează la fel. „Oferim servicii auto door-to-door. Preluăm autovehiculul dumneavoastră, cu șofer sau platformă, și îl vom deplasa în condiții de siguranță, la service-ul indicat”, spun, de exemplu, cei de la Automotive Consulting, în timp ce rețeaua Autoklass, specializată în autovehicule Mercedes Benz, oferă deja de mulți ani serviciul de pick-up: „Preluăm autovehiculul dumneavoastră de acasă sau de la birou, îl verificăm, întocmim documentele aferente preluării, aducem autovehiculul în centrul nostru de service, executăm serviciile pe care le-ați solicitat, spălăm interior și exterior, dezinfectăm autovehiculul, și, la final, îl returnăm la domiciliu sau la birou”.

Cei implicați în astfel de afaceri spun că numărul clienților crește constant. Și cel mai probabil creșterea va continua pe măsură ce timpul liber devine din ce în ce mai important pentru o clasă de mijloc tot mai numeroasă.

Cele mai recente știri

To Top