Comisia Europeană a cerut Google să vândă o parte din serviciile sale de publicitate pentru a asigura concurenţa în sectorul publicităţii online, extrem de profitabil, transmite DPA.
Cazul vizează posibilele dezavantaje cu care se confruntă rivalii Google în sectorul publicităţii online.
„Comisia Europeană a informat Google în legătură cu opinia sa preliminară potrivit căreia firma a încălcat reglementările antitrust UE distorsionând competiţia în industria publicităţii. Susţinem că Google favorizează propriul său afişaj publicitar în detrimentul rivalilor care furnizează servicii de publicitate şi editorilor online. Prin urmare, opinia preliminară a Comisiei este că doar prin vânzarea de către Google a unei părţi din serviciile sale vor fi rezolvate problemele de concurenţă”, a informat Executivul comunitar.
Margrethe Vestager, comisarul european pentru Concurenţă, a afirmat că Google are o poziţie pe piaţă extrem de puternică în sectorul publicităţii online.
„Colectează datele utilizatorilor, vinde spaţiu publicitar şi acţionează ca un intermediar pe segmentul publicităţii online. Astfel încât Google este prezent la aproape toate nivelurile lanţului de aprovizionare adtech”, a declarat Vestager. Oficialul a adăugat: „Suntem îngrijoraţi că Google ar fi putut folosi poziţia sa pe piaţă pentru a-şi favoriza propriile sale servicii intermediare”.
Dacă se confirmă, practicile Google sunt ilegale conform reglementărilor UE privind concurenţa, a explicat Vestager.
În septembrie, Tribunalul General al Uniunii Europene a anunţat că aprobă decizia autorităţilor UE de reglementare antitrust că Google a abuzat de poziţia sa dominantă, dar a redus amenda cu 5% din cauza dezacordului la un punct. Astfel, Google a pierdut recursul la amenda de 2,42 miliarde euro impusă în 2017 de Comisia Europeană, deoarece gigantul american ar fi abuzat de poziţia sa dominantă favorizând propriul serviciu de comparare a preţurilor în detrimentul rivalilor europeni.
„Tribunalul General al Uniunii Europene confirmă în mare măsură decizia CE conform căreia Google a impus restricţii nelegale producătorilor dispozitivelor mobile Android şi operatorilor reţelei mobile, în scopul de a consolida poziţia dominantă a motorului său de căutare. Pentru a reflecta mai bine gravitatea şi durata încălcării reglementărilor, Tribunalul General al Uniunii Europene consideră totuşi că este adecvată impunerea unei amenzi de 4,125 miliarde euro la Google, motivarea fiind diferită în anumite aspecte faţă de cea a Comisiei Europene”, au stabilit judecătorii.
Decizia reprezintă o victorie importantă pentru Margrethe Vestager, comisarul european pentru Concurenţă şi vicepreşedintele executiv pentru o Europă pregătită pentru era digitală.
În ultimul deceniu, Comisia Europeană a acordat amenzi în valoare totală de 8,25 miliarde de euro celui mai popular motor de căutare online din lume pentru că acesta şi-a blocat rivalii în ceea ce priveşte cumpărăturile online, smartphone-urile Android şi publicitatea online.
Cel mai popular motor de căutare din lume este de mult timp analizat pe plan global de autorităţile antitrust şi de grupurile de consumatori din cauza practicilor sale de afaceri, care în unele cazuri au dus la amenzi uriaşe.