Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut, în primele două luni ale acestui an, ca serie brută, cu 2,8%, comparativ cu aceeași perioadă din 2024, arată datele publicate, luni, de Institutul Național de Statistică (INS).
Potrivit sursei citate, în intervalul 1 ianuarie – 28 februarie 2025, s-au înregistrat creșteri ale vânzărilor de produse nealimentare (+5,8%) și în comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+5,7%). Pe de altă parte, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au scăzut cu 2,3%.
Ca serie ajustată, în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), s-a majorat cu 3,7%, raportat la intervalul de referință. Astfel, au crescut vânzările de produse nealimentare (+6,3%) și cele din comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+1,8%). În schimb, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au scăzut cu 0,5%, de la un an la altul.
Statistica oficială relevă faptul că, în februarie 2025 vs februarie 2024, afacerile rezultate din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), ca serie brută, s-au majorat cu 1,1%, datorită vânzărilor de produse nealimentare (+4,3%) și comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+3,3%). În același timp, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun s-au diminuat cu 4%.
De asemenea, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, ca serie ajustată, a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 3,3%, în februarie, anul curent, față de luna similară din 2024, ca urmare a vânzărilor de produse nealimentare (+5,9%) și a comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+0,3%). La polul opus s-au aflat vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun, cu scăderi de 0,4%.
Datele INS evidențiază, totodată, că, de la o lună la alta (februarie vs ianuarie 2025), cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a scăzut atât ca serie brută (-2,1%), cât și ca serie ajustată (-1%), în principal din cauza rezultatelor negative înregistrate în vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun.
