Business

Povestea lui Constantin Damov, o pledoarie serioasă pentru economia circulară

Șugubăț. Asta îmi vine în minte dacă cineva mă pune să-l caracteriez acum, într-un singur cuvânt, pe Constantin Damov. Culmea, este vorba despre unul dintre cei mai serioși oameni de afaceri din businessul românesc, un vizionar care a reușit să construiască un adevărat imperiu în domeniul reciclării. Ne-a așteptat la biroul Green Group de la etajul 11 al uneia dintre cele mai moderne clădiri de birouri din Capitală, iar primul lucru pe care l-am remarcat la el a fost siguranța de sine. Cuvinte ușor apăsate, gesturi ferme dar naturale, protocolar dar fără excese – îmi era clar că am întâlnit un om obișnuit să ia decizii și să impună respect prin simpla lui prezență. Toate acestea erau însă într-un curios contrast cu privirea lui senină. Explicația aveam să o aflu pe parcursul unei discuții în care s-a vorbit despre lucruri complicate, dar în care s-a și râs mult. Asta pentru că, înainte să fie un businessman pur-sânge, Constantin Damov este un tip haios, care știe să spună bancuri bune despre orice. Însă în legătură cu un subiect este tot timpul cât se poate de serios: reciclarea. 

Origini sănătoase

Modelele copilăriei au o influență uriașă în formarea unui adult responsabil. Constantin Damov este un norocos: a avut în famile cele mai bune exemple, oameni care s-au zbătut să-și facă un rost deși vremurile le erau potrivnice. Bunicul său, fost deținut politic, nu a avut altă soluție decât să vândă legume și fructe în Piața Obor. De aici însă i-a predat nepotului cele mai bune lecții de antreprenoriat și reciclare. În acea vreme, erau puține pungi. În schimb, apăreau multe reviste pe hârtie de calitate. Această simplă observație a stat la baza unui foarte mic business, dar cu foarte multă valoare adăugată: confecționarea de pungi de hârtie. „M-a marcat de atunci modelul acesta, că poți să duci și o viață normală și poți să găsești ca mijloc de subzistență a doua viață a materialelor care și-au sfârșit ciclul de viață”, arată Constantin Damov. Bunicul său a muncit până s-a stins, la 84 de ani, fără să beneficieze de vreo pensie. De la el și de la părinți a deprins o anume etică a muncii. De asemenea, tot ei au fost cei care l-au stimulat să învețe bine. Astfel, a reușit să intre la Politehnică. „Concurența era foarte mare atunci – îmi aduc aminte că am fost peste zece candidați pe un loc la electronică. Aproape jumătate din grupa mea erau olimpici internaționali la matematică-fizică”, explică antreprenorul. Atunci se pregătea pentru o carieră liniștită. A venit însă schimbarea de regim, industria electronică s-a prăbușit, iar el a trebuit să-și găsească un rost în societatea nou creată. Nu i-a fost însă atât de greu – el avea microbul antreprenoriatului și se putea și lăuda cu mici antecedente în business. „Ca majoritate colegilor mei, am dat meditații și chiar pot să spun că-mi asigurau un un venit bun”, povestește el. Totuși, ale tinereții valuri l-au mai dus într-un loc foarte neobișnuit: pe scenă. Prieten cu artiștii de la Divertis, i-a avut și parteneri într-un grup umoristic. Mergea în deplasări, își petrecea vara la mare, iar pe scenă era dezinvolt și nepermis de sincer. „Ca toți studenții care aveau posibilitatea să apară pe o scenă să se exprime, am criticat situația din țară și am fost de două ori la un pas de a fi exmatriculați cu toții. Acum râdem, zâmbim, dar atunci cred că puteam să o încurcăm bine pentru restul vieții dacă lucrurile nu s-ar fi schimbat”, este conștient Constantin Damov. Nu doar rolul de umorist l-a familiarizat cu scena. A studiat chitară clasică, a făcut parte dintr-o trupă și a avut concerte. Toate aceaste experiențe l-au ajutat atât în viața de zi cu zi, cât și în business. „Apariția în fața oamenilor a fost o școală extrem de bună. Capacitatea de a vorbi liber, de a vorbi în public, e un lucru care lipsește foarte mult în România. Copiii noștri la școală, din păcate, nu învață retorica, nu învață să se exprime”, găsește antreprenorul unul dintre neajunsurile sistemului educațional din România. 

Pornire de antreprenor 

Constantin Damov a avut toate argumentele pentru a face business pe cont propriu: avea porniri antreprenoriale, a beneficiat de un învățământ de calitate și a avut șansa să treacă prin cele mai bune cursuri practice de dezvoltare personală. Cu toate acestea, a ales să se angajeze la o mare companie internațională, lucrând la proiecte mari, cum ar fi privatizarea Silcotub Zalău. Și în acest rol a avut de învățat lucruri care s-au dovedit de mare ajutor. Când a venit vremea propriului business, a ales să investească în sectorul cu cel mai mult potențial și cu cel mai mare impact în viețile oamenilor: reciclarea. Între timp a devenit proprietar al Remat Buzău și, cu toate că metalul avea cea mai mare căutare, s-a interesat și de alte deșeuri ce puteau fi reciclate. Apoi l-a întâlnit la o conferință pe Clement Hung, un om de afaceri din Taiwan care venise în România să vândă echipamente pentru industria maselor plastice. Împreună cu acesta, Constantin Damov s-a apucat să recicleze peturi, punând bazele Green Group. „Împreună am găsit o oportunitate în PET-uri. Tocmai apăruseră PET-urile în România și era un invadator care nu-l înțelegea nimeni: dintr-o dată ne-am trezit cu drumuri, canale, văi, lacuri și păduri invadate de de PET”, își amintește antreprenorul. Au început treptat, finanțați la costuri decente de investitori din Taiwan și evitând dobânzile enorme din România. „La început a fost o sală, în care erau câteva echipamente la nivel de laborator. Pe parcurs s-au găsit investitori care să aducă tehnologie ‘state of the art’ și astăzi, iată, Green Group este cel mai mare reciclator de PET din întreaga Europa”, face antreprenorul un rapid rezumat. În realitate, efortul a fost uriaș, fiind vorba de pionierat pe o piață care abia se forma. „Am dezvoltat cât s-a putut sistemul de colectare să avem o masă critică de la care să putem să începem să facem profit. În România, sistemul de waste management nici astăzi nu pot să spun că este prea evoluat, dar atunci nu exista nimic, nu se vorbea nici măcar de colectare separată și a trebuit pur și simplu să ne creem o rețea din întreprinzători privați. Dezvoltarea a fost în etape, pentru că niciodată nu poți să investești mai mult decât îți cere piața. A fost o dezvoltare în trepte, până când la un moment dat au fost necesare infuzii de capital foarte serioase și lucrurile au avut o etapă de creștere substanțială”, își amintește el. Atunci a avut loc o schimbare a culturii organizationale și s-au creat noi proceduri. Practic, de la un start-up, o companie în care deciziile se luau între prieteni, s-a trecut la un nivel în care raportările erau obligatorii. „În momentul acela BERD a intrat ca acționar. După ce a stat o perioadă, a făcut exit. Am ieșit foarte bine educați din relația cu BERD și eram pregătiți pentru a intra în piața mare. Modul de raportare, modul de evaluare, modul de estimare, adică un mod de analiză permanentă a activității și din punct de vedere financiar s-a schimbat foarte mult în perioada cât BERD a fost acționat la noi. Nu doar că a venit cu bani, dar ne-a și educat din perspectiva comportamentului de business și a planificării”, recunoaște antreprenorul. Din 2016, în acționariatul Green Group a intrat fondul de investiții Abris Capital. „Am avut parte de un acționar foarte entuziast și răbdător, care și-a propus, spre deosebire de alte fonduri de investiții, să-și petreacă mai mult timp cu noi decât o tranziție de 3-4 ani și să vând acțiunile. Își doresc să stea mai mult cu noi până când chiar creștem la un nivel de, să spunem așa, companii din de prim rang în Europa”, explică Constantin Damov. Deja Green Group este un jucător regional, având operațiuni în Lituania și Slovacia. Strategia companiei, care prevede și intrarea pe alte piețe din zonă, a plecat de la o simplă observație – deocamdată în România se colectează prost, așa că trebuie mers după resurse în zonele în care acestea există. Bineînțeles, odată cu sistemul garanție-returnare, lucrurile se pot schimba și la noi. „Pe unde a fost pus în funcțiune a depășit performanța de a colecta peste 90% din cantitățile puse pe piață. În Lituania cantitățile se apropie de 94-95%, ceea ce este o performanță remarcabilă. Cred că și în România se va întâmpla lucru lucrul ăsta”, este optimist Constantin Damov că o mare parte din cele 200.000 de tone de PET-uri puse anual pe piața de la noi vor ajunge la reciclare, nu la gropile de gunoi sau, mai rău, în natură.

Soluția economiei circulare

Antreprenorul a conștientizat importanța reciclării înainte ca în România să se vorbească despre un asemenea subiect. Observase încă din anii ‘90 că industriile începeau să aibă nevoie de materiale. „Dacă ne uităm pe ultima 100 de ani, toate materialele și-au crescut valorile, unele și de 100 de ori. Văzând asta, un domn japonez mi-a transmis un alt sens al lucrurilor, spunând că în Japonia, stând pe o insulă, vezi că toate lucrurile sunt limitate, pământul este limitat de sub tine, resursele sunt limitate și atunci trebuie să ai grijă de fiecare capăt de ață. Și a zis o să mai treacă ceva timp când o să vedem că și continentele nu sunt de fapt decât niște insule mai mari”, își amintește antreprenorul momentul în care a descoperit că s-a apucat de ceva cu mult mai mult decât un simplu business. Din cele mai vechi timpuri, lipsa de resurse a generat războaie. Prezentul ne dovedește că, păstrând același ritm de consum, crește probabilitatea unor conflicte serioase. Soluția, este convins Constantin Damov, se găsește în economia circulară. Ce înseamnă asta? Atunci când un produs ajunge la sfârșitul ciclului său de viață, este păstrat în economie prin reciclare. „În economia circulară, prima intervenție este să reduci și să vezi cum poți să consumi cât mai puțin, abia după aceea să ajungi la reciclare”, completează Constantin Damov. „Cred că problema nu este neapărat consumul, ci pur și simplu risipa, adică foarte multe lucruri care le folosim foarte puțin. Dacă cineva are 40 de costume, este clar că timpul de utilizare e peste 1% din durata lor de viață. De ce trebuie atâtea? Dar de ce trebuie atât de multe lucruri care nu reprezintă altceva decât o economie artificială. Vă dau un exemplu: un autoturism personal stă cam 98% din viața lui, numai 2% el este în circulație”, își continuă acesta argumentația. Peste 20-30 de ani, dacă lucrurile nu se schimbă fundamental, Constantin Damov crede că problemele se vor acutiza, iar discuția nu va mai fi despre confort ci despre asigurarea nevoilor primare. „O să vină un moment în care o să ne dăm seama că aurul, oricât de mult este adunat într-o grămadă, și banii, oricât de mulți sunt, nu sunt nici comestibili și nici nu ne încălzesc”, este convins antreprenorul. 

Afaceri verzi

Prin businessul pe care l-a lansat, Constantin Damov și-a propus să schimbe percepții și să aibă impact. Acum Green Group este deținut în totalitate de Abris Capital, dar antreprenorul, prin poziția pe care o ocupă, cea de Președinte al holdingului, a rămas la fel de implicat. Obiectivul lui este să susțină, prin know-how și determinare, dezvoltarea continuă a companiilor Green Group atât la nivel local, cât și în regiune. De la lansarea GreenTech, în 2002, companie care a devenit cel mai mare reciclator de plastic PET din Europa, Green Grup a crescut permanent, iar strategia prevede noi investiții. Până atunci, mai trebuie precizat că grupul are deja numeroase atuuri. De exemplu, Green Lamp deține singura unitate pentru tratarea și reciclarea echipamentelor de iluminat din țară, iar Green Glass este una dintre cele mai moderne și eficiente facilități de reciclare a deșeurilor din sticlă din România și Sud-Estul Europei. Mai mult, grupul a realizat achiziții în Lituania. Dacă de cumpărarea Ecso, companie care reciclează deșeurile din folie de plastic, s-a auzit, mai puține se știu despre o altă tranzacție, Green Group cumpărând o companie care reciclează și tratează deșeuri periculoase, inclusiv baterii auto. „Ne dorim să fim prezenți în Polonia, în Bulgaria sau Grecia, adică în Balcanii de Sud și rămâne de văzut dacă sunt spații fie prin dezvoltare directă, fie prin achiziții de jucători locali care au nevoie de dezvoltare, și să ne creăm o companie care are ceva de spus ca model de economie circulară”, detaliază Președintele Green Group. Acesta mai are în plan deschiderea unui business care își propune să repare deșeurile de echipamente electrice și electronice și să le reintroducă pe piață.

Cu atâtea proiecte noi pe care să le gestioneze, îi rămâne destul de puțin timp pentru el. Seara îl prinde de multe ori la birou, iar familia îl înțelege deoarece din totdeauna a muncit mult. În schimb, reușește să se mai  întâlnească cu vechii colegi cu care a urcat pe scenă, el exclusiv în perioada studenției. Și-a dorit atunci un alt drum și i-a ieșit. Iar concluzia, care pe Constantin Damov îl amuză teribil, îi aparține lui Tony Grecu: „În sfârșit, un om serios a ieșit dintre noi, credeam că nu avem nicio șansă!”

Cele mai recente știri

To Top