Ioana Bogdan a lansat pe piață un mic dejun sănătos, pe bază de ovăz cu smoothie din fructe, și l-a numit… Ritual. „Produsul”, care are în compoziție lapte de migdale sau cocos și care se găsește în cafenele, bistro-uri, băcănii, magazine naturiste și în mai multe supermarketuri din lanțul Auchan pare a fi pe gustul românilor: anul acesta îi aduce antreprenoarei o cifră de afaceri de circa 100.000.
Licențiată atât în drept cât și în jurnalism, Ioana Bogdan a ales în 2014 să-și urmeze pasiunea pentru gastronomie și să se angajeze ca bucătar în industria iahtingului. Aici a activat până în 2018, când a decis să revină în țară cu un singur gând: să-și construiască de la zero un produs care să devină marcă înregistrată. Avea 33 ani și o grămadă de vise.
Primul job l-a avut la vârsta de 14 ani, fiind DJ la un radio local, în Deva. La această pasiune nu a renunțat, astăzi fiind realizatorul unei emisiuni la BIG FM, Ritual Culinar. La 16 ani, în timp ce realiza un interviu cu jurnalistul Cornel Nistorescu, avea să primească cel mai bun sfat, pe care a hotărât să-l urmeze cu sfințenie: „Mi-a dat un autograf în care mi-a scris: nu uita că lumea este dincolo de munții Orăștiei”. De altfel, își amintește că în industria iahtingului a avut ocazia să întâlnească numeroși oameni de afaceri care, recunoaște ea, au fascinat-o prin puterea lor creatoare și libertatea de exprimare de care dădeau dovadă. Pentru ea au fost surse de inspirație.
Obiceiuri profitabile
Businessul l-a început cu pași foarte mici, întâi cu achiziția unui blender, odată cu întoarcerea de peste hotare și cu nașterea fiicei sale, atunci când simțea o nevoie acută de a-i oferi micuței o hrană curată și sănătoasă. Primele teste ale produselor le-a făcut în propria sa bucătărie, iar degustătorii – membrii familiei. Au urmat prietenii, pentru ca ulterior cercul să se lărgească. Prima achiziție pentru a construi brandul de produse a constat într-o rulotă pentru a intra în legalitate cu producția, iar ulterior a pus temeliile propriului său laborator. Investițiile au continuat în aparatură mai performantă și construcția unei echipe solide. „După 6 luni de la primele teste au început adevăratele provocări din lumea junglei numită business”, își amintește antreprenoare. Pentru a începe afacerea a folosit banii proprii, iar profitul a fost reinvestit în permanență. „Având un produs natural în care nu adăugăm conservanți și aditivi, lucrăm cu fructe, lapte de cocos și ovăz, termenul de valabilitate este foarte scurt. Am început la nivel local, in Deva și orașele învecinate”. O mare provocare, spune antreprenoarea, a fost să se extindă la nivel național pentru că partea de logistica „însemna să pierdem timp, iar noi nu avem timp, deoarece termenul de valabilitate al produselor noastre este de 72 de ore.” Apoi, i-a fost greu și pentru că piața nu prea exista, ea trebuia formată. „În 2018 nu se consuma ovăz, iar termenul de vegan era încă necunoscut, mai ales într-un oraș de provincie. Dar am reușit să creăm rețete gustoase, iar clienții au început să devină permanenți”, arată Ioana Bogdan. Tot timpul a avut în minte ideea ca produsele sale acestea să devină „un ritual de răsfăț și grijă” pentru fiecare consumator. „Acesta este motivul pentru care mi-am urmat pasiunea pentru gastronomie și am pus pe locul doi domeniile în care m-am specializat: drept și jurnalism”, explică antreprenoarea. Pentru că știe cât de important este să fii bine pregătit în domeniul pe care ți l-ai ales, s-a specializat la institutul culinar Paul Bocuse din Lyon. Așa se face că, în anul 2018 a câștigat trofeul Young Chef România pentru produse ready meal primind imboldul și mind-set-ul necesar pentru a pune bazele proiectului Ritual.
În prezent, Ritual are o gamă de 13 sortimente de produse cu arome diferite. De pildă, în sezonul de iarnă cel mai vândut produs este cel cu banane, unt de arahide, curmale și cacao, iar în sezonul estival cel de zmeură și cel de căpșuni. „Pentru că lucrăm cu fructe de la producători locali, îndemnul nostru este să consumăm fructele atunci când sunt în sezon pentru a profita de întreaga gama de nutrienți și vitamine pe care acestea le oferă”, spune Ioana Bogdan. Profilul clientului Ritual este simplu de creionat: femeie activă, preocupată de felul în care arată și cum se simte, cu vârsta cuprinsă între 30 și 50 de ani. În 2022, Ritual a mai făcut un pas în dezvoltare și a lansat Academia Ritual, în cadrul căreia organizează ateliere de gătit și nutriție pentru copii și pentru părinții și unde poartă discuții despre principiile unei alimentații sănătoase.
Anul trecut, Ritual i-a adus Ioanei Bogdan afaceri de 75.000 de euro, în creștere cu 30 de procente față de anul anterior, iar cea mai mare realizare din 2022 a fost demararea negocierilor cu jucătorii din retail. Astfel, anul acesta au au deschis prima locație în București, urmează în scurt timp să deschidă o alta la Timișoara, iar la începutul anului viitor urmează să se lanseze și în Cluj. La ora actuală, compania implementează o investiție de 40.000 de euro, cu care s-a reînnoit flota de mașini pentru livrări, făcând trecerea la mașini electrice.