Porsche SE, principalul acţionar al Volkswagen, a avertizat vineri că ar putea deprecia valoarea participaţiei sale la cel mai mare producător auto din Europa cu până la 20 de miliarde de euro, transmite Reuters.
Aceasta este cea mai recentă consecinţă a crizei costurilor care a zdruncinat încrederea investitorilor în grupul Volkswagen.
Producătorul auto german se confruntă cu costuri ridicate, o concurenţă acerbă din partea pieţelor asiatice şi un conflict prelungit cu sindicatele puternice cu privire la închiderea unor fabrici şi reducerea salariilor.
Impact semnificativ asupra participaţiei Porsche SE
Porsche SE, care deţine 31,9% din capitalul Volkswagen şi 53,3% din drepturile de vot, estimează că va reduce valoarea participaţiei sale cu 7 până la 20 de miliarde de euro. Valoarea actuală a participaţiei, bazată pe capitalizarea de piaţă a Volkswagen, este de aproximativ 14,3 miliarde de euro.
De asemenea, Porsche SE a anunţat o posibilă depreciere de 1 până la 2 miliarde de euro pentru participaţia sa de 12,5% la producătorul de maşini de lux Porsche AG.
Factori care contribuie la incertitudini
Compania a citat ”un mediu de piaţă cu incertitudini în creştere, cerere mai scăzută decât cea anticipată pe diverse pieţe, precum şi tensiuni geopolitice şi tendinţe protecţioniste”. Porsche SE estimează acum un rezultat semnificativ negativ pentru anul fiscal 2024, renunţând la prognoza anterioară, care indica un profit de 2,4-4,4 miliarde de euro.
Presiuni asupra dividendelor
Dividendele Volkswagen, o sursă importantă de venit pentru Porsche SE, ar putea scădea la 6,75 euro pe acţiune, de la 9 euro anul trecut, potrivit estimărilor.
Sindicatele cer reducerea şi mai mare a dividendelor pentru a limita costurile, dar conducerea Volkswagen rămâne angajată să distribuie cel puţin 30% din profitul net sub formă de dividende.
Previziuni pesimiste
Analiştii avertizează că presiunile asupra preţurilor, dividendele mai scăzute din parteneriatele din China şi angajamentele de investiţii ar putea lăsa Volkswagen cu un flux de numerar liber aproape de zero în anii următori, ceea ce ar afecta stabilitatea financiară a Porsche SE.