Energie

Burduja: Propunem diminuarea cu 35% a funcțiilor de conducere. Reducerea de posturi la nivelul ministerului va fi de 27%

Numărul funcțiilor de conducere în Ministerul Energiei va fi diminuat semnificativ, cu circa 35%, 11 astfel de funcții urmând să fie desființate, iar la nivelul întregului minister, reducerea de posturi va fi de 27%, a declarat, miercuri, ministrul de resort, Sebastian Burduja.

‘Am anunțat la începutul acestui an că, din respect pentru mediul privat și pentru mediul public, pentru toți românii care înțeleg situația complicată a bugetului țării, a finanțelor țării, și iau măsuri pentru a opri risipa și pentru a avea o activitate mai eficientă și mai performantă, inițiem un demers de reorganizare profundă a activității Ministerului Energiei. (…) Astfel, propuneam reducerea semnificativă a funcțiilor de conducere cu un procent de 35%. 11 funcții de conducere se desființează, asta înseamnă director general, director sau/și șef serviciu, plus un post de secretar de stat cu cabinetul aferent și cheltuielile și un post de secretar general adjunct, cu cheltuielile aferente. La nivelul întregului minister, reducerea de posturi este de 27%’, a explicat Burduja într-o conferință de presă.

Mai exact, din 392 de salariați – inclusiv ministru, demnitari, cabinete -, la Ministerul Energiei vor rămâne 287, iar directorii rămași fără funcție de conducere vor primi post de execuție.

‘Conform Codului administrativ, când un post de conducere se desființează și directorul respectiv rămâne fără post, trebuie să-i asiguri post de execuție în minister. Funcții de conducere, 11 ‘pleacă acasă’, deci 35%. Noi le punem la dispoziție posturi de execuție, așa e legea. Vin pe post de execuție cu salariu de consilier superior de execuție, nu cu salariul de conducere’, a arătat șeful ME.

Diferențele de salariu variază în funcție de poziția ocupată în cadrul ministerului – șef serviciu, director, director general. De exemplu, un consilier superior are un salariu în jur de 6.000 de lei net, iar un director poate ajunge undeva la 10.000 de lei, poate chiar mai mult.

În ceea ce privește posibilitatea ca aceste decizii să fie contestate în instanță, Burduja a precizat că, în acest proces de reorganizare, se respectă toate procedurile legale.

‘Noi respectăm toate procedurile legale, deci eu nu am nicio emoție. În instanță, dacă va fi cazul, argumentele Ministerului Energiei vor fi suficient de solide. Cred că un om bun își găsește un job bun. (…) În sectorul energetic, în general, e nevoie de oameni buni. Dacă, mă rog, să zicem că ar fi și oameni buni între cei care pleacă, sigur o să-și găsească’, a transmis ministrul.

Pe de altă parte, în noua organigramă sunt 17 posturi vacante pentru debutanți, practic pentru tinerii care vor să lucreze în minister.

‘Am ținut 17 posturi vacante, dar, foarte important, toate sunt pentru debutanți. Deci, asta înseamnă că un om tânăr care vrea să intre în sistemul public și vrea să lucreze în Ministerul Energiei va putea să meargă la concurs la ANFP, că așa e legislația, și să intre pe unul dintre cele 17 posturi de debutant, pentru că mi s-a părut normal, dincolo de aceste restructurări, să avem o poartă deschisă pentru tinerii care vor în sistemul public’, e explicat Burduja.

El a subliniat că la această formă de reorganizare, care a fost pusă în dezbatere publică la finalul săptămânii trecute, s-a ajuns în urma unui amplu proces de consultare, cu inițiative în premieră pentru mediul public, cum a fost ‘un survey de tipul 360 de grade’, în care toți angajații au fost invitați să completeze, în mod anonim, o fișă de feedback, de recenzie, cu privire la colegii lor, la superiori lor ierarhici și chiar cu privire la ministrul Energiei, și alte inițiative.

Sebastian Burduja a menționat că se estimează ca, după această reorganizare, cheltuielile salariale să scadă cu aproximativ 25%.

‘Întreg procesul fiind în etapă de consultare publică, ne așteptăm ca, la finalul acestei luni, așa cum promiteam la început de an, să avem reorganizarea aprobată prin Hotărâre de Guvern și, după încă 30-60 de zile, în funcție de procedurile necesare, să finalizăm acest proces’, a punctat Burduja.

Întrebat ce cred angajații despre el, în urma formularelor pe care angajații le-au completat în mod anonim și opțional, șeful de la Energie a răspuns: ‘Din formular, majoritatea opiniilor au fost pozitive, chiar și anonime, și chiar și din partea celor care vor fi disponibilizați’.

‘Ei nu știu toți că vor fi disponibilizați, că așa se întâmplă aceste lucruri, dar, încă o dată, făcând toți acești pași, eu, personal, am conștiința împăcată că cine a vrut să muncească în Ministerul Energiei, cine a vrut să fie plătit din bani publici și să lase în urma lui sau a ei o Românie mai bună, rămâne în minister și își face treaba. Cine a avut alte priorități, pleacă acasă. De asemenea, un lucru, iarăși, simplu: intrarea și ieșirea din minister pe bază de cartelă. Nu vă imaginați ce complicat a fost să implementăm acest sistem și, practic, întreg pontajul angajaților să se facă automat, pe baza datelor de acces, sigur, dublate de camere de luat vederi, ca să avem un filtru în plus, să nu ne trezim că se pasează cartela de la unul la altul’, a adăugat el.

Sebastian Burduja a dat asigurări că Ministerul Energiei va avea același mandat și chiar va primi noi atribuții, conform noii legislații din domeniu.

‘Nu renunțăm la atribuții, asta e foarte important. Nu fugim de responsabilități. Avem același mandat la Ministerul Energiei. Ba chiar primim noi răspunderi de tipul offshore wind sau alte răspunderi din legislația aferentă. Veți vedea proiectul final. El acum este în transparență la nivelul structurilor de tipul Direcție generală, dar, odată ce înaintăm în avizare interministerială, veți vedea întreaga structură a ministerului. Ce vă pot asigura, este că nu renunțăm la nimic din mandatul ministerului, vom face aceeași treabă, ba chiar mai multă, și, sunt convins, mai bună’, a menționat acesta.

În plus, la Direcția Generală Investiții, care gestionează PNRR-ul și Fondul pentru Modernizare, nu există modificări de substanță.

‘Nu sunt oameni care să plece acasă. E adevărat că se desființează un post de director, dar ei totuși sunt performeri, au atras cam 14 miliarde de euro din PNRR și Fondul pentru Modernizare’, a susținut Burduja.

Acesta a adăugat că au fost luate și alte măsuri care vizează modernizarea modului în care funcționează Ministerul Energiei, foarte importantă fiind digitalizarea proceselor și fluxului documentelor.

‘Poate din exterior nu vă dați seama ce înseamnă să treci de la un sistem bazat pe hârtii, pe dosare cu șină, la un sistem bazat pe proceduri, pe semnături electronice, pe schimburi de mail-uri, care practic închide toate circuitele. Brusc, colegii mei nu se mai plimbă cu hârtii între etaje, lucrurile sunt mult mai rapide și există o trasabilitate mult mai clară a sarcinilor, a responsabililor, a termenelor îndeplinite sau neîndeplinite și, sigur, și măsurile sunt în consecință’, a precizat Burduja.

Astfel, se estimează că, doar din economia de hârtie plus servicii de mentenanță pentru imprimante și alte echipamente se economisesc circa 100.000 lei anual.

În paralel, tot în premieră, se lucrează la testarea unui model bazat pe inteligența artificială în cadrul Direcției juridice, care va permite emiterea unui document administrativ într-un timp redus la jumătate.

Totodată, au fost luate anumite măsuri pentru eficientizarea cheltuielilor cu funcționarea, precum un sistem prin care s-au redus cheltuielile cu carburantul pentru mașinile ministerului cu circa 35% în ultimele două luni. A fost atribuită o licitație pentru montarea de sisteme de localizare pentru mașinile ministerului, pentru ca toate deplasările să fie doar în interes de serviciu.

Și cheltuielile de protocol vor fi reduse cu 60.000 de lei pe an, precum cele cu apa îmbuteliată sau cafeaua.

‘Trecem de la sistemul de apă îmbuteliată la un sistem bazat pe filtre. Încă o dată, poate vi se par lucruri minore, dar noi considerăm, și echipa Ministerului Energiei este unită în acest demers, că așa trebuie să funcționeze o instituție publică și să aibă grija banului public’, a subliniat Sebastian Burduja.

O altă măsură avută în vedere este legată de implementarea unei platforme de management al workflow-ului, al procedurilor de lucru, cu ajutorul unui start-up tot românesc, Octonius. Acest instrument de lucru este pus gratuit la dispoziția Ministerului Energie și vizează managementul de proiect, alocarea de sarcini de lucru în echipe, raportarea transparentă a activităților, vizibilitatea progresului etc.

‘Prin toate aceste măsuri, și sper că n-am uitat nimic, încă o dată, vrem să dăm un exemplu administrației publice, poate și altor entități din zona guvernamentală sau poate de la nivel local. Și le mulțumesc tuturor colegilor mei pentru că un proces de reorganizare este dificil (…) O reorganizare într-un minister în care 35% dintre directori pleacă acasă, 27% dintre posturile totale se desființează, implică un efort deosebit’, a punctat ministrul Energiei.

Acesta a adăugat că echipa de conducere este pregătită ca, în cazul în care vor exista contestații în instanță sau alte situații litigioase, să le abordeze ‘cu maximă seriozitate’.

Cele mai recente știri

To Top