Pasagerii au dreptul să primească despăgubiri de 250 euro pentru un zbor anulat de până la 1.500 km, de 400 euro pentru un zbor de peste 1.500 km în UE și toate celelalte zboruri între 1.500-3.500 km sau de 600 euro pentru un zbor de peste 3.500 km, informează, marți, InfoCons – Organizație pentru Protecția Consumatorilor.
Potrivit acesteia, drepturile pasagerilor din transportul aerian prevăzute de Uniunea Europeană se aplică: dacă zborul este efectuat pe teritoriul UE (indiferent dacă este operat de o companie din UE sau din afară); dacă aterizați pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE; dacă decolați de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afară; dacă nu ați primit deja anumite compensații (despăgubiri, redirecționare, asistență din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de zbor în baza legislației relevante a unei țări din afara UE.
InfoCons precizează că, dacă zborul este anulat, compania aeriană trebuie să ofere posibilitatea de a alege una din următoarele variante: rambursarea prețului biletului și, dacă aveți un zbor de legătură, un zbor de întoarcere, cu prima ocazie, către aeroportul de plecare; redirecționarea către destinația finală cu prima ocazie sau redirecționarea la o dată ulterioară agreată de dumneavoastră, în condiții de transport comparabile și în funcție de locurile disponibile.
Din momentul în care se optează pentru una din aceste variante, pasagerul nu mai are niciun drept în raport cu celelalte două. Totuși, compania aeriană ar putea fi obligată să ofere o despăgubire: dacă pasagerul alege ca prețul biletului să fie rambursat – despăgubirea datorată va depinde de durata zborului; dacă optează pentru redirecționare – despăgubirea datorată va depinde de durata zborului și de întârzierea cu care se ajunge la destinația finală în raport cu ora prevăzută inițial.
Consumatorul nu are dreptul la despăgubiri la anularea unui zbor cu avionul în următoarele situații: dacă este informat cu mai mult de 14 zile în avans; dacă este informat într-un interval cuprins între 2 săptămâni și 7 zile înainte de plecarea planificată și i se oferă redirecționare, ceea ce i-ar permite să plece cu maximum 2 ore înainte de ora planificată inițial și să ajungă la destinația finală cu o întârziere mai mică de 4 ore față de ora de sosire planificată inițial; dacă este informat cu mai puțin de 7 zile înainte de plecarea planificată și i se oferă redirecționare, ceea ce i-ar permite să plece cu maximum o oră înainte de ora planificată inițial și să ajungă la destinația finală cu o întârziere mai mică de două ore față de ora de sosire planificată inițial.
În cazul în care compania aeriană i-a oferit călătorului posibilitatea redirecționării și ajunge la destinația finală cu întârziere, despăgubirea poate fi redusă cu 50%, în anumite condiții.
Pasagerul nu are dreptul la despăgubiri în circumstanțe extraordinare care nu ar fi putut fi evitate în pofida luării tuturor măsurilor posibile. Circumstanțele extraordinare pot conduce la anulări sau la sosirea cu întârziere la destinația finală. Printre evenimentele care pot fi considerate circumstanțe extraordinare se numără deciziile de gestionare a traficului aerian, instabilitatea politică, riscurile la adresa securității și condițiile meteo nefavorabile.
InfoCons Protecția Consumatorilor mai informează care sunt condițiile în legătură cu un zbor suprarezervat și ratarea zborului de legătură prin aplicația Europeană InfoCons și drepturile consumatorilor în transportul aerian, un instrument util și gratuit, disponibilă în 33 de limbi.
