Reprezentanţii Patronatului Operatorilor de Service Auto (POSA) vor solicita companiilor de asigurări o serie de întâlniri pentru a identifica şi găsi soluţii comune în ceea ce priveşte decontarea reparaţiilor pentru autovehiculele avariate, potrivit unui comunicat.
Conform sursei citate, reprezentanţii POSA s-au reunit pentru a dezbate problemele înregistrate de service-urile auto în desfăşurarea activităţii de zi cu zi.
„Cele mai importante subiecte de pe ordinea de zi au vizat decontarea reparaţiilor efectuate pe poliţele RCA/CASCO şi reglementările referitoare la posibilitatea reparării autovehiculelor avariate de către proprietari, în regie proprie”, se menţionează în comunicat.
Reuniunea a avut loc în contextul discuţiilor publice referitoare la nivelul tarifelor RCA.
„Mai puţin de 50% dintre autovehiculele avariate sunt despăgubite conform evaluării asiguratorului, regie proprie. Valoarea mărită a devizelor se datorează creşterii semnificative a preţurilor pieselor de schimb şi materialelor. Mă refer aici la preţurile practicate de importatori, nu de societăţile care le revând ulterior. Preţurile de manoperă au o pondere de doar 15% din total, deci nu au putut să genereze costuri semnificative pentru asiguratori. Mai mult, tarifele de manoperă nu au fost actualizate în ultimii ani, deşi cheltuielile de funcţionare la service-urilor au crescut, costurile aferente utilităţilor urcând semnificativ. La fel ca orice agent economic, şi service-urile trebuie să aibă grijă să nu înregistreze pierderi, să asigure plata la zi a salariilor datorate angajaţilor lor”, a explicat preşedintele POSA, Dan Barbu.
În ceea ce priveşte repararea maşinilor avariate de către proprietari, în regie proprie, reprezentanţii service-urilor auto au analizat riscurile aferente adoptării unei astfel de reglementări pentru siguranţa rutieră, ceilalţi participanţi la trafic şi inclusiv pentru pietoni.
„Reparaţiile în regie proprie înseamnă în fapt că asigurătorul îi acordă proprietarului maşinii avariate o anumită sumă, pentru ca acesta să-şi repare autovehiculul. Acordarea acestor despăgubiri va constitui o sursă de finanţare pentru economia neagră de reparaţii şi piese de schimb. Multe dintre reparaţii sunt realizate şi în unităţi neautorizate şi nefiscalizate, ceea ce înseamnă că nu există garanţii în privinţa respectării normelor de siguranţă rutieră”, se mai spune în comunicat.