Producătorii auto din China îşi majorează exporturile de vehicule hibride către Europa şi intenţionează să lanseze mai multe modele pentru această piaţă cheie, ceea ce expune limitele taxelor vamale suplimentare impuse de UE la vehiculele electrice (EV) din statul asiatic, transmite Reuters.
Taxele, menite să protejeze industria auto europeană de importurile ieftine din China, nu se aplică maşinilor hibride, astfel încât marii producători EV din statul asiatic, cum ar fi BYD, îşi vot continua expansiunea în regiune, apreciază analiştii.
Unii producători construiesc în Europa fabrici pentru a reduce costurile, în contextul taxelor vamale.
„Creşterea este determinată de producătorii de echipamente originale (OEM) din China care se axează pe modele hibride plug-in (PHEV) ca un mod de a ocoli taxele vamale impuse de UE vehiculelor electrice pe baterii (BEV) din China”, susţine Murtuza Ali, analist la Counterpoint Research. El se aşteaptă ca exporturile chineze de vehicule hibride către Europa să crească cu 20% anul acesta şi chiar mai rapid anul viitor.
Taxele vamale suplimentare impuse de UE la importurile EV din China au intrat în vigoare la finalul lui octombrie, pentru a contracara ceea ce Comisia Europeană (CE) spune că sunt subvenţii incorecte care au ajutat la crearea de capacităţi de producţie suplimentare de trei milioane EV pe an în China, de două ori mărimea pieţei blocului comunitar.
Taxele se vor aplica timp de cinci ani, în plus faţă de tarifele vamale standard de 10% aplicate de UE la maşinile importate.
Tarifele vamale care se aplică din octombrie celor trei producători chinezi din eşantion sunt de 17% pentru automobilele BYD, de 18,8% pentru automobilele Geely şi de 35,3% pentru automobilele SAIC. Altor companii care au cooperat în timpul investigaţiei li se vor aplica tarife de 20,7%. În urma solicitării de examinare individuală, pentru maşinile Tesla se vor aplica tarife de 7,8%.
Investigaţia anti-subvenţii declanşată de CE în octombrie 2023 şi încetinirea vânzărilor în China, cea mai mare piaţă auto din lume, în urma problemelor economice, i-a determinat pe unii producători auto să-şi schimbe strategia din Europa, pentru a se concentra mai mult pe exporturile de maşini hibride. Acestea, care funcţionează pe baza unei combinaţii între benzină şi electricitate, devin din ce în ce mai populare, deoarece cumpărătorii le consideră un compromis accesibil între vehicule pe combustie şi cele complet electrice.
În perioada iulie-octombrie, exporturile de maşini hibride către Europa au crescut de peste trei ori, la 65.800 unităţi, faţă de perioada similară din 2023, inversând tendinţa declinului vânzărilor de la începutul acestui an şi din 2023, conform datelor China Passenger Car Association (CPCA). Ca rezultat, exporturile de maşini hibride plug-in şi hibride convenţionale au fost responsabile pentru 18% din vânzările totale de vehicule chineze în Europa, în trimestrul trei din 2024, de la un nivel de 9% în primele trei lui din acest an. Ponderea livrărilor EV a scăzut la 58%, de la 62%.
China, care anul trecut a depăşit Japonia, devenind cel mai mare exportator auto mondial, sprijinită de dominaţia sa pe segmentul EV, face eforturi pentru a-şi majora exporturile, pentru rezolvarea problemei supracapacităţii de pe piaţa internă, susţin analiştii.
Ţinând cont de taxele vamale de 100% la vehiculele electrice chinezeşti impuse în Statele Unite şi Canada, Europa este probabil cea mai evidentă destinaţie pentru producătorii auto din China.
Reprezentanţii CE nu au răspuns imediat solicitărilor de a comenta în privinţa majorării importurile de vehicule hibride din China.
Marii producători auto chinezi ar putea deveni lideri pe piaţa vehiculelor hibride plug-in din Europa, dominată de firmele europene şi nipone, deoarece satisfac cererea pentru maşini mai accesibile cu o economie mai bună de combustibil, în contextul inflaţiei ridicate.
BYD concurează cu Volkswagen şi Toyota în Europa aducând primul său model hibrid plug-in pentru această regiune: Seal U DM-i, al cărui preţ de pornire este de 35.900 euro, cu 700 euro mai puţin decât cel mai bine vândut model PHEV al VW – Tiguan – şi cu 10% mai ieftin decât modelul PHEV al Toyota: C-HR PHEV.
De asemenea, BYD ia în considerare producţia de modele electrice şi hibride la fabrica sa din Ungaria, a informat China Auto News.
„Acest segment are potenţial ridicat de creştere, producătorii auto din China aducând modele mai accesibile clienţilor din Europa, în special pentru cei atenţi la preţuri”, a afirmat Yale Zhang, director la Automotive Foresight.
SAIC a anunţat că intenţionează să aducă pe piaţa europeană produse cu diverse sisteme de propulsie.
Geely, al doilea producător auto din China în funcţie de vânzări, a lansat în Europa un nou model hibrid plug-in sub marca Lynk & Co.
„Recenta creştere a introducerii de modele hibride electrificate pe pieţele mondiale de către producătorii auto globali este în linie cu cererea consumatorilor şi tendinţele de achiziţii”, se arată în răspunsul Geely la întrebările Reuters. Compania nu a făcut comentarii în privinţa restricţiilor comerciale.