Deprecated: Funcția WP_Dependencies->add_data() a fost apelată cu un argument care este considerat învechit începând cu versiunea 6.9.0. Comentariile condiționale IE sunt ignorate de toate navigatoarele acceptate. in /var/www/incomemagazine.ro/public/wp-includes/functions.php on line 6131
Transporturi

Consiliul Concurenței: Cadrul legislativ privind serviciile de taxi este perimat și nu mai reflectă realitățile economice și tehnologice

Consiliul Concurenței recomandă reevaluarea legislației privind transportul în regim de taxi și a celei referitoare la transportul alternativ, astfel încât să ofere condiții echivalente de concurență, chiar dacă sunt tratate diferit din punctul de vedere al reglementării.

Potrivit unui comunicat al autorității de concurență, recomandarea sa vine în urma finalizării studiului privind modul de funcționare al pieței serviciilor de transport în regim de taxi și al pieței serviciilor de transport alternativ.

‘Uniformizarea, pe cât posibil, a cadrului legal, astfel încât atât transportatorii în regim de taxi, cât și operatorii de transport alternativ să își desfășoare activitatea pe piață în condiții cât mai puțin restrictive va conduce atât la reducerea costurilor nejustificate, cât și la avantaje pentru consumatori, care vor avea, astfel, la dispoziție mai multe opțiuni pentru a se deplasa’, a declarat președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.

În acest context, Consiliul Concurenței consideră necesară actualizarea reglementărilor aplicabile transportului în regim de taxi, printr-o liberalizare moderată și adaptare la realitățile economice actuale.

De asemenea, deși într-o măsură mai redusă, și legislația privind transportul alternativ necesită ajustări, în special pentru optimizarea modului de furnizare a serviciilor, cu respectarea principiilor necesității și proporționalității în reglementare.

Astfel, Consiliul Concurenței atrage atenția că actualul cadru legislativ privind serviciile de taxi este perimat și nu mai reflectă realitățile economice și tehnologice. Ca urmare, pentru modernizarea legislației privind transportul în regim de taxi, recomandă, printre altele, eliminarea limitării numărului maxim de autorizații taxi emise de autoritățile locale, deoarece restricționează concurența și limitează accesul noilor operatori pe piață, afectând în final și consumatorul, dar și eliminarea tarifelor maximale.

‘Într-o economie de piață, prețurile trebuie stabilite liber, prin mecanismele cererii și ofertei. În prezent, nu sunt identificate elemente obiective care să justifice menținerea tarifelor maximale, așa cum au fost acestea reglementate în urmă cu peste 20 de ani’, precizează autoritatea de concurență.

Alte recomandare vizează eliminarea limitării geografice a activității, în condițiile în care regula conform căreia taxiurile pot opera doar în localitatea de autorizare nu mai corespunde realităților urbane actuale.

‘Deplasările între localități sau în zone metropolitane sunt frecvente, iar serviciile trebuie să răspundă acestei nevoi’, susțin reprezentanții instituției.

Consiliul Concurenței mai recomandă eliminarea obligativității afilierii la un dispecerat și dotării cu stații de emisie-recepție, întrucât majoritatea comenzilor sunt preluate astăzi prin aplicații mobile, iar obligația de a plăti un serviciu neutilizat (dispeceratul) reprezintă un cost nejustificat și o barieră concurențială.

Încurajarea tranziției către vehicule nepoluante prin reducerea sau eliminarea taxelor de autorizare pentru vehiculele electrice și hibride, precum și acordarea de scutiri fiscale temporare pentru mașinile electrice, dar și implementarea unui sistem informatic național dedicat serviciilor de taxi care ar permite urmărirea activității șoferilor și curselor, contribuind la transparență, control și siguranța pasagerilor sunt alte recomandări în privința modernizării legislației privind transportul în regim de taxi.

În ceea ce privește reglementările aplicabile transportului alternativ, chiar dacă acestea sunt mai recente, Consiliul Concurenței consideră că și ele necesită ajustări punctuale, pentru a asigura eficiența serviciilor. Astfel, autoritatea de concurență propune: eliminarea limitării geografice (la fel ca în cazul taxiurilor, prestarea serviciilor doar în localitatea unde își are sediul sau domiciliul transportatorul limitează flexibilitatea operațională și accesul consumatorilor); armonizarea criteriilor tehnice (vechimea maximă a vehiculelor folosite în transportul alternativ ar trebui să fie aceeași ca în cazul taxiurilor); îmbunătățirea sistemelor informatice (aplicațiile de intermediere ar trebui să permită identificarea și sancționarea eficientă a șoferilor care încalcă legislația sau standardele platformei.

Nu în ultimul rând, instituția vine și cu recomandări privind comportamentul platformelor digitale. Astfel, Consiliul Concurenței atrage atenția că și platformele de intermediere ale transportului alternativ ar trebui să adopte un comportament care să vizeze: interzicerea modificării tarifelor în timpul cursei fără acordul clientului (modificarea unilaterală a prețului după începerea cursei și debitarea automată a contului clientului fără consimțământul acestuia poate reprezenta o încălcare a normelor de țin de protecția consumatorilor sau chiar, în anumite condiții, a Legii concurenței); modificarea politicii de anulare a curselor, astfel încât să existe condiții echivalente pentru șoferi și clienți; renunțarea la practicarea unor tarife standard diferențiate pe zile/ore (ex. ‘tarif de oră de vârf’), în condițiile existenței deja a tarifului dinamic care variază în funcție de cerere și ofertă, interval orar, zi din săptămână etc. pentru a evita dubla aplicare a acelorași indicatori/factori asupra prețului.

Raportul preliminar al Studiului privind modul de funcționare al pieței serviciilor de transport în regim de taxi și al pieței serviciilor de transport alternativ cu autoturism și conducător auto poate fi consultat pe site-ul instituției, iar observațiile și propunerile pot fi trimise până la data de 22 septembrie 2025.

Cele mai recente știri

To Top