Florentina Ion a pus temeliile Didactica Publishing House (DPH) acum 20 de ani, într-o perioadă în care pe piață nu existau edituri destinate exclusiv copiilor, cu o investiție de circa 50.000 de euro. În 2022, DPH a raportat afaceri de circa 3 milioane de euro, iar în acest an antreprenoarea estimează o creștere de 10% și anunță investiții de un milion euro în producția de carte, titluri noi și reeditări.
Avocat de profesie, Florentina Ion a absolvit Facultatea de Drept, a terminat un master în Administrarea Afacerilor la ASE și a obținut și o diplomă profesională în Management la Open University. „Cred în educația continuă, așa că anual urmez diferite cursuri pe segmentul de business, pentru că trăim într-o lume și într-o piață în continuă schimbare și doar dezvoltarea profesională continuă ne poate ajuta să ținem pasul cu aceste schimbări. De exemplu, tocmai am finalizat cursurile GM Masterclass Academy din cadrul CBC România”, își explică antreprenoarea „setea de cunoaștere”. De altfel, aceasta a fost o constantă în toată cariera ei profesională, nu doar de când a intrat în lumea businessului.
Ideea DPH i-a venit încă din anii 90, perioadă în care ocupa un post de profesor. Mai bine de opt ani a observat cât de important era pentru elevi accesul la metode alternative de predare care să-i țină antrenați în activitățile de la clasă. După experiența de la catedră, a revenit la meseria de bază, avocatura, însă, în același timp copiii săi creșteau și așa a văzut că lipseau din biblioteci și librării titluri „altfel”. Altceva decât literatura clasică. Așa a încolțit ideea editurii. „Am pornit cu economiile făcute ca avocat, tocmai pentru acest vis, investiția inițială fiind de 50.000 de euro. Am fondat editura DPH din dragul de carte și pentru a face ceva pentru educația din România, iar acest lucru nu a venit la pachet cu o analiză a pieței de carte sau cu studii aprofundate în domeniu. Am făcut totul după intuiție și, aș îndrăzni, bun simț. Din fericire, a fost alegerea corectă.” Așa că a căutat titluri, licențe care să urmărească dezvoltarea inteligenței emoționale, care să abordeze subiecte noi: atașamentul copilului față de părinți, emoțiile, dezvoltarea personală a copiilor, metode de învățare prin joacă și multe altele. Iar prima licență internațională primită a fost pentru „Sunt Imbatabil”, un joc educațional, de cultură generală, din Franța, care a fost vândut în întreaga lume în peste 60 de milioane de exemplare. Totodată, primul an de existență al editurii a fost extrem de dificil, pentru că nu existau venituri care să susțină activitatea. Însă, și-a urmat misiunea și a crezut în visul său și în aprecierile primite de la clienți vizavi de produsele pe care le lansase. Astăzi, editura DPH publică anual peste 200 de titluri noi și deține un portofoliu de carte și jocuri cu adresabilitate din primele luni de viață, dar și o serie de produse educaționale, cum ar fi o platformă digitală cu resurse educaționale care pot fi folosite de către părinți sau cadre didactice, începând cu clasa pregătitoare. „Cred cu tărie în faptul că educația este cea care va schimba viitorul nostru ca popor, ca țară. Este motivul pentru care am pus bazele DPH”, arată antreprenoarea.
În primii zece ani, toți banii obținuți au fost 100% reinvestiți în dezvoltarea businessului, iar cel mai dificil moment mărturisește că l-a traversat în perioada 2008-2010, când a crezut că nu poate supraviețui crizei, fiind o perioadă dificilă pentru piața de carte și cu atât mai mult pentru DPH, care era o editură tânără la acea vreme. A reușit să treacă peste pentru că a abordat o strategie care a vizat extinderea portofoliului de produse și dezvoltarea parteneriatelor. A fost și perioada în care a contractat primele credite pentru editură, preferând astfel să aibă o plasă de siguranță. „Sunt de părere că niciodată nu trebuie să ne oprim din a învăța. Unul dintre autorii la care m-am întors mereu atunci când nu am știut încotro să pornesc, când am avut o problemă poate în organizație, care m-a inspirat și m-a ajutat să găsesc soluții este Napoleon Hill”, dă un pont antreprenorilor, din propria experiență, Florentina Ion.
Riscuri și oportunități
Segmentul de carte educativă a crescut mult în ultimul an, iar această tendință ascendentă a fost accelerată de pandemie. Părinții care au lucrat de acasă au realizat că este foarte dificil pentru copii – în special cei de vârstă mică – să facă față provocărilor școlii online, iar în acest context cărțile și materialele educaționale alternative au reprezentat un suport important. Astăzi, DPH numără circa 50 de angajați și colaboratori permanenți. „Momentan activăm doar în România. Am intenționat să ne extindem pe alte piețe, însă pandemia a pus în stand by această idee pe care sperăm să o putem relua curând”, anunță antreprenoarea. Pentru anul în curs, Florentina Ion spune că are în plan investiții de un milion de euro în producția de carte, titluri noi și reeditări. „Ne dorim de asemenea să deschidem o locație proprie, o librărie unde să organizăm activități împreună cu autorii și cititorii.”
Printre cele mai recente realizări, antreprenoarea amintește Colțul de lectură DPH, un proiect inițiat în 2022, care este unul dintre cele mai importante proiecte ale editurii. „Este un program prin care dotăm școlile și bibliotecile din țară cu colțuri de lectură, în urma propunerilor lor de proiecte de promovare a lecturii. Suntem în al doilea an de proiect și putem vedea deja rezultate. Cărțile și mobilierul care au ajuns la școlile din proiectul demarat anul trecut au facilitat accesul la lectură pentru sute de elevi din București și din țară”, explică Florentina Ion. Până acum, în proiect au fost incluse aproape 30 de școli și biblioteci școlare, unde se desfășoară constant activități ce implică lectura. Până la finalul anului, vor mai fi dotate alte 10 școli cu colțuri de lectură.
Tot în 2022, DPH a investit aproximativ 1,5 milioane de euro, în titluri noi, un procent semnificativ fiind al titlurilor semnate de autori români, debutanți sau consacrați. „Am încheiat 2022 la aproximativ același nivel cu 2021, adică puțin peste 3 milioane de euro. A fost un an dificil 2022, însă ne bucurăm că ne-am menținut aici, că am reușit să facem investiții de peste 1,5 milioane de euro în titluri noi, că am continuat programele de CSR derulate, că ne-am menținut echipa. Sunt lucruri extrem de importante pentru noi ”, explică antreprenoarea. Deși încearcă să facă performață pe o piață complicată, viitorul este bine scris pentru businessul Florentinei Ion: se va miza pe aceeași strategie, una deja câștigătoare, și va crește accentul pus pe sustenabilitate. „Nu putem să nu luăm în considerare că și puterea de cumpărare a fost afectată în ultimii ani. Iar cartea, din păcate, este privită de multe ori ca o cheltuială neesențială. Ca editură, facem tot ce stă în mâinile noastre să oferim posibilitatea cititorilor să aibă acces la carte. Adică ne concentrăm asupra lucrurilor ce stau în puterea noastră – inclusiv am diversificat portofoliul de furnizori, astfel încât să obținem cel mai bun preț în funcție de calendarul editorial – și sperăm că vom vedea curând o normalitate pe piața de carte, similară cu cea din alte state europene și nu numai. O provocare pentru noi, independent de contextul menționat, este faptul că ne dorim să tipărim întreg portofoliul de carte pe hârtie reciclabilă sau cu certificat FSC, adică din surse responsabile. Am început să facem acest lucru în 2022 și, în prezent, aproximativ 20% dintre titluri sunt publicate pe acest tip de hârtie”, încheie antreprenoarea.