Retailul este un domeniu în care resursa umană chiar face diferența. Angajații loiali și cu o bună etică a muncii nu sunt ușor de găsit, așa că departamentele de resurse umane trebuie să gândească și să implementeze cele mai bune strategii de recrutare și retenție. Despre acestea, dar și despre cultura organizațională și construirea brandului de angajator a vorbit în interviul acordat Income Alina Gamauf, Director HR, Corporate Affairs&CSR și membru în Comitetul Executiv Carrefour România.
Income: Care credeți că sunt cele mai mari provocări ale pieței muncii din România, în general, și ce particularități are retailul?
Alina Gamauf: Piața muncii este și va fi întotdeauna într-o continuă schimbare, fiind influențată atât de factorii socio-economici, cât și de așteptările și nevoile candidaților, precum și ale angajatorilor. Analizând tendințele din ultimii ani, putem spune că piața muncii din România reflectă un peisaj dinamic, caracterizat de adaptabilitate. Au avut loc schimbări care au redefinit „regulile jocului”, iar adaptarea a fost și va rămâne cuvântul cheie indiferent de domeniu sau industrie. La modul general, se poate observa un procent semnificativ în rândul tinerilor ce aleg să plece și să lucreze în afara țării, iar deficitul de forță de muncă din România este un motiv de îngrijorare, ce necesită o atenție sporită din partea tuturor actorilor implicați pentru a putea identifica soluții de reducere a acestuia.
Dacă ne uităm, însă, care sunt domeniile de muncă atractive pentru români, preferințele lor au întâmpinat și ele anumite transformări. Din acest punct de vedere, sectorul tehnologiei s-a plasat pe primul loc în rândul preferințelor candidaților, datorită plajei mari de oportunități. Adaptabilitatea abilităților profesionale va face diferența mai mult ca niciodată. Cei care vor reuși să se folosească de cunoștințele și aptitudinile deja deținute sau să învețe lucruri noi vor fi avantajați.
De cealaltă parte, a companiilor, bunăstarea angajaților rămâne o prioritate, iar acestea trebuie să caute constant noi modalități de a oferi echipelor experiențe cât mai bune la locul de muncă. De asemenea, stabilitatea reprezintă un alt aspect despre care se discută la scară largă și de care angajatorii trebuie să țină cont.
Când vine vorba de retail, aceasta este o industrie aparte, cu o evoluție constantă, care oferă multiple oportunități de angajare la nivelul întregii țări. În Carrefour, numărul locurilor de muncă este în creștere, datorită strategiei noastre de expansiune multiformat, iar în prezent formăm o echipă unită de peste 17.000 de colegi. Aș mai puncta, de asemenea, deficitul în rândul angajaților calificați și experimentați. Tocmai de aceea, în Carrefour ne propunem să îi susținem pe colegi să se autodepășească, motiv pentru care demarăm programe de formare dedicate celor care vor să își perfecționeze abilitățile.
Income: Cum ați caracteriza cultura organizațională a Carrefour România?
A.G.: În retail, poate mai mult ca în alte domenii, munca în echipă este un element esențial pentru desfășurarea optimă a activității. Fiecare echipă și fiecare coleg reprezintă o verigă importantă, cu un rol vital pentru ca totul să funcționeze impecabil. De la colegii din depozite și magazine, până la colegii din sediul central, contribuția fiecăruia aduce un plus de valoare.
Astfel că întreaga cultură organizațională Carrefour este una profund orientată către oameni și către puterea lui „împreună”. Punem mare preț pe colaborare, comunicare deschisă, empatie și, nu în ultimul rând, pe evoluția profesională a colegilor noștri.
De asemenea, ne-am asumat misiunea de a fi un promotor al diversității și incluziunii, motiv pentru care Lumea Carrefour este definită de valori precum egalitate de șanse, transparență, echitate. Cultura noastră organizațională bazată pe diversitate și incluziune este o promisiune de a crea un mediu de lucru în care toți colegii sunt valorizați și respectați, indiferent de vârstă, gen, etnie, religie, abilităţi sau experienţă.
Facem tot posibilul ca fiecare coleg să se simtă apreciat și susținut în dezvoltarea lui profesională. De aceea, cultura noastră este definită și de multiplele inițiative interne de formare, precum Școala de Lideri, Women encourage Women, Digital Retail Academy.
Derivat din obiectivul pe care îl avem la nivel de grup, angajamentul pentru un viitor sustenabil face parte din ADN-ul Carrefour și se reflectă asupra tuturor acțiunilor pe care le întreprindem. Orice coleg nou în Lumea Carrefour află încă din primele zile despre misiunea Act for Food, programul de acțiuni concrete de mediu prin care contribuim la tranziția către un viitor sustenabil.
Income: Ce eforturi presupune pentru departamentul de resurse umane tranzacția pentru preluarea Cora? Cum se derulează adaptarea și armonizarea politicilor de resurse umane?
A.G.: Procesul de integrare al noilor colegi din Cora a inclus mai multe etape pentru ca totul să se desfășoare într-un ritm optim. De la momentul anunțării preluării și până acum am făcut pași semnificativi pentru integrarea cu succes a noilor colegi. În acest moment, cu toții sunt prezenți și activi pe Workplace, platforma noastră internă de comunicare, unde sunt la curent cu noutățile din Lumea Carrefour.
Totodată, am creat contexte de învățare care să îi ajute să descopere tool-urile noastre, procedurile de lucru, precum și valorile Carrefour. De exemplu, am realizat special pentru colegii din Cora webinarii despre diversitate și incluziune și recrutare incluzivă, ce au avut ca scop dezvoltarea cunoștințelor și consolidarea angajamentului nostru față de o cultură organizațională care promovează un mediu de lucru divers și incluziv. Alte acțiuni importante ce merită menționate sunt workshop-urile despre Change Management și despre metodologia 555 de bune practici în interacțiunea cu clientul.
În același timp, am acordat atenție fiecărui feedback primit și, mai mult decât atât, am realizat un survey intern prin care i-am invitat pe toți colegii noi să își exprime opinia despre experiența lor din Lumea Carrefour.
Income: Cum și-a construit Carrefour România brandul de angajator? Care e cea mai nouă campanie de employer branding și ce rezultate ați obținut sau vă propuneți să obțineți?
A.G.: Brandul de angajator Carrefour s-a construit și se construiește zi de zi prin vocea colegilor. Ei sunt principalii ambasadori ai brandului nostru de angajator, care povestesc despre inițiativele din Lumea Carrefour celorlalți colegi, familiei, prietenilor. În cei 23 de ani de când Carrefour există în România, brandul de angajator s-a format treptat prin prisma tuturor acțiunile desfășurate, care au ilustrat misiunea noastră, valorile noastre și ce înseamnă în esență Lumea Carrefour.
Noua campanie de employer branding, “Oameni suntem, te înțelegem”, aduce în atenția candidaților punctele noastre forte identificate chiar de către colegii noștri: flexibilitate, colaborare la nivelul echipei, oportunități de creștere. Obiectivul a fost acela de a atrage noi talente, ce rezonează cu valorile noastre, iar împreună să scriem mai departe povestea Carrefour. Campania a fost foarte bine primită, cu un feedback pozitiv atât din intern, cât și din extern, lucru care ne-a bucurat și ne-a încurajat să ducem mai departe vocea colegilor noștri.
Datorită campaniei am reușit să creștem la nivel general vizibilitatea brandului nostru de angajator pe toate platformele pe care suntem prezenți. Prin această nouă identitate vizuală le-am atras atenția potențialilor noștri candidați și le-am prezentat mesaje clare și autentice despre ce înseamnă Lumea Carrefour.
Income: Care sunt strategiile și instrumentele pe care le folosiți în ceea ce privește retenția și fidelizarea angajaților?
A.G.: Succesul este un efort de echipă, iar aprecierea colegilor care se remarcă prin devotamentul și implicarea lor este un subiect căruia îi acordăm importanța cuvenită. Celebrăm în intern bornele de vechime ale colegilor și le oferim o primă de fidelitate prin care ne arătăm recunoștința pentru contribuția adusă în Lumea Carrefour. De exemplu, din marea noastră echipă de peste 17.000 colegi, 20% dintre aceștia ne sunt alături chiar și de peste 10 ani.
Pachetul de beneficii pe care îl oferim este un alt element care contribuie la retenția colegilor pentru că răspunde multora dintre nevoile lor. Pe lângă zona de beneficii extrasalariale, ne dorim ca toți colegii să primească aprecierea publică a muncii lor. Prin acțiunea Agenda Binelui 555 îi aducem în față pe colegii din magazine care au fost remarcați de clienți și au primit un feedback pozitiv. Organizăm mici surprize pentru aceștia și împărtășim bucuria de a-i avea alături în echipă atât pe platformele interne, cât și pe social media.
Acțiunile pe care le implementăm în zona de dezvoltare profesională cu scopul de a-i sprijini pe colegi în ascensiunea lor influențează și ele dorința de a rămâne în echipa Carrefour. Prin acțiuni precum Școala de Lideri, Digital Retail Academy, Women encourage Women, le creăm cadrul potrivit pentru a-și consolida aptitudinile, cât și pentru a explora potențiale arii de dezvoltare.