Deprecated: Funcția WP_Dependencies->add_data() a fost apelată cu un argument care este considerat învechit începând cu versiunea 6.9.0. Comentariile condiționale IE sunt ignorate de toate navigatoarele acceptate. in /var/www/incomemagazine.ro/public/wp-includes/functions.php on line 6131
Business

Automecanica Mediaș: de la tradiție industrială la mobilitate modernă și proiecte strategice precum blindatul Cobra

Industria românească se află într-o perioadă de transformare accelerată, iar Automecanica Mediaș – un nume cu o istorie de peste 80 de ani – trăiește una dintre cele mai dinamice etape din existența sa. De la un producător tradițional de caroserii, compania se redefinește acum ca un actor industrial modern, cu un portofoliu ce include soluții inovative de transport urban și vehicule electrice, dar și proiecte strategice de înaltă complexitate, precum vehicule blindate tactice 4×4 pentru industria de apărare, construite la standarde NATO.

După ce a prezentat primul autobuz electric realizat integral în România, Automecanica Mediaș face acum un pas semnificativ în domeniul apărării, pregătind vehicule blindate care vor contribui la consolidarea capacității militare a României, în paralel cu dezvoltarea mobilității urbane verzi. Acest avans tehnologic plasează România pe două paliere strategice majore: tranziția către mobilitate sustenabilă și modernizarea forțelor armate, cu un impact semnificativ în regiune.

Vlad Năstase, Chief Transformation Officer în cadrul Automecanica Mediaș, a detaliat pentru Income Magazine procesul de reorganizare internă, investițiile în tehnologie și digitalizare, precum și dezvoltarea noilor capacități industriale ce susțin această schimbare de paradigmă. De asemenea, Andrei Scobioală, Chairman Automecanica Group, ne-a prezentat perspectiva strategică privind repoziționarea grupului pe piața europeană de mobilitate și în zona proiectelor speciale.

Income Magazine: Cum a început procesul de transformare la Automecanica și care au fost principalele etape care au definit direcția actuală a companiei?

Vlad Năstase, Chief Transformation Officer: Procesul de transformare al Automecanica a început odată cu activitățile aferente celor două noi linii de business: mobilitate urbană și producție pentru industria de apărare. Un punct principal de accelerare fiind însă derularea contractului alături de partenerii de la Otokar pentru producția și livrarea vehiculelor blindate de tip ATBTU către Armata Română.

Income Magazine: Care sunt prioritățile strategice pentru 2026–2027 și ce investiții susțin tranziția către o fabrică modernă, orientată spre mobilitate electrică și eficiență?

Vlad Năstase: Automecanica își va concentra eforturile pentru inițierea procesului de fabricație a modelelor de autovehicule ATBTU. Începând cu al doilea an de contract, vehiculele COBRA care urmează să fie livrate Armatei se vor produce la Mediaș – în baza contractului în aflat în derulare cu deținătorul  de tehnologie și producătorul OTOKAR. Transferul de tehnologie odată finalizat și recepționat de la OTOKAR – atât pentru mentenanță complexă cât și pentru producție, va asigura baza de know-how pentru trecerea la producție efectiv. Echipamentele instalate recent în fabrică de la Mediaș – care compun linia de producție și fac parte din capacitatea de producție dezvoltată la Mediaș – contribuie la tranziția către o fabrica modernă, capabilă și echipată să producă un vehicul special care anterior a întrunit exigențele Armatei Române. În ceea ce privește proiectele de mobilitate electrică – avem deja parteneriate cu firme mari de profil, lideri internaționali în acest domeniu. Automecanica consideră această linie de business ca fiind strategică. Cerințele beneficiarilor din România anticipăm să fie din ce în ce mai mari – judecând și după numărul de licitații publice aflate în derulare sau anunțate. Intenționăm să ne poziționăm în perioada următoare că un jucător cheie in această nișă de business – atât prin produsul dezvoltat de noi cât și prin cele deja consacrate ale partenerilor noștri comerciali.

Income Magazine: Ce înseamnă în practică transformarea digitală la Mediaș și cum a schimbat aceasta modul de lucru, monitorizarea producției și integrarea tehnologiilor noi?

Vlad Năstase:Suntem încă la începutul acestui drum de transformare digitală. Mai sunt multe de făcut dar suntem încrezători că vom reuși să avem procese modern și eficiente pe liniile noastre de producție. Avem în prezent inițiat proiectul de implementare a unui sistem ERP care să asigure conectivitatea între producția de la Mediaș și cea făcută de partenerii noștri de la OTOKAR în Turcia.

Income Magazine: Cum evoluează profilul angajaților și ce competențe devin esențiale într-o fabrică aflată în plină modernizare tehnologică?

Vlad Năstase: Angajații Automecanica au primit recent instruirea de specialitate de la producătorul OTOKAR pentru realizarea mentenanței complexe pentru vehiculele ATBTU precum și pentru producția acestora. Pe lângă cunoștintele tehnice care le aveau, au dobândit acum și un set de cunostințe de specialitate pentru acest tip de producție și mentenanță. De alfel, este și va fi un proces continuu de învățare.

Income Magazine: Ce rol joacă funcția de Chief Transformation Officer într-o companie industrială aflată într-un astfel de proces accelerat de schimbare?

Andrei Scobioală, Chairman Automecanica Group: Având în vedere că există mai multe locații de producție unde firmele din grupul AUTM operează precum și mai multe linii de business acționarii AUTM au apreciat că este nevoie de o abordare mai structurată a proceselor și de o organizare cât mai eficientă a liniilor de business. În acest context a apărut și poziția de Chief Transformation Officer în Automecanică. În acest context în care firmele din grup erau anterior preluării de actualul acționariat într-o situație de dificultate – recalibrarea și redresarea afacerii este una din provocările la care CTO este un vector important. Companiile industriale care astăzi fac parte din Grupul AUTM aveau la rândul lor o istorie proprie și un mod de derulare al business-ului care trebuie să fie redesenat pentru a putea rămâne niște actori relevanți în zona de prodcutie industrială din România.

Income Magazine: Proiectul blindatului Cobra a readus în atenție competențele tehnice ale fabricii: care este stadiul actual al acestui program și ce obiective aveți pentru perioada următoare?

Andrei Scobioală: A fost închisă cu succes Faza 1 a proiectului. Fabrica de la Mediaș și personalul ei sunt astăzi pregătite să realizeze mentenanța complexă pentru blindatele COBRA. Recent a fost inițiată Faza 2 a Proiectului, faza în care va începe producția la Mediaș. Obiectivele alături de partenerul OTOKAR pentru viitor sunt simple: derularea procesului de producție la Mediaș și livrarea pînă în 2029, în calendarul contractual, către beneficiarul final.

GALERIE FOTO

Cele mai recente știri

To Top