Transporturi

Autostrada Transilvania și-a găsit constructor pentru ultimul lot. Lucrările trebuiau terminate inițial în 2014

infrastructura constructie autostrada
Foto: iStock

După mai multe amânări pentru desemnarea constructorului, ultimul sector necontractat din Autostrada Transilvania (Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea – Borș) a reușit să-și găsească contractor. Format din secțiunile Poarta Sălajului – Zalău și Zalău – Nușfalău, acest ultim sector va fi executat de către asocierea de firme turcești Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS – Ozaltin İnşaat Ticaret VE Sanayi AS.

Potrivit contractului, construirea celor două secțiuni, cu o lungime totală de 41 km, trebuie finalizată în 78 de luni (18 luni proiectare, 60 de luni execuție). Valoarea contractului este de 6,62 miliarde de lei, fără TVA, acesta fiind cel mai greu și mai scump contract de infrastructură rutieră din România și este finanțat prin Programul Transport 2021-2027. Inițial, contractul semnat cu compania americană Bechtel în 2004 prevedea că lucrările de construcție a celor 430 km ai Autostrăzii Transilvania vor fi finalizate în 2014.

Pe traseul acestui sector va fi construit Tunelul Meseș (în lungime de 2,89 km), cel mai lung tunel de autostradă din România, de trei ori mai mare decât cel mai lung tunel rutier care se află pe Transfăgărăşan. Tunelul va fi format din două galerii unidirecționale care împreună totalizează 5,78 km. Lucrările mai prevăd construirea a 65 de viaducte, poduri și pasaje în lungime totală de circa 13 km. Semnarea contractului va avea loc după expirarea termenului de 10 zile în care se pot depune contestații.

Valoarea estimată s-a dublat de la o licitație la alta

Prima licitație pentru această secțiune a fost organizată în noiembrie 2020, iar în ianuarie 2023 a fost anulată după ce companii precalificate au anunțat că nu mai pot onora acest contract la valoarea stabilită în 2020, după scumpirea accelerată a materialelor de construcții. Contractul avea o valoare estimată de 4,4 miliarde de lei, fără TVA. Ulterior procedura a fost reluată în februarie 2023, iar pe 28 august 2023 au fost depuse șapte oferte: UMB deținută de Dorin Umbrărescu (cu EuroAsfalt din Bosnia-Herțegovina pentru tunel), italienii de la WeBuild și contractorii turci Makyol-Ozaltin, Ictaș, Mapa, Nurol-Duygu, Tekfen-Dogus. De această dată valoarea estimată a lucrărilor era de 8,84 miliarde de lei, fără TVA. Desemnarea câștigătorului a fost amânată de mai  multe ori după ce companiile interesate de construcția acestui lot de autostradă au depus nu mai puțin de 235 de cereri de clarificări, iar la un moment dată compania turcă Ictaș a depus o contestație la CNSC, cerând suspendarea licitației. Turcii invocau calitatea slabă a caietului de sarcini și documentația tehnică lacunară.

Autostrada Transilvania face parte din Autostrada A3, București-Borș, care are o lungime de aproximativ 438 km. În noiembrie 2003, Guvernul Adrian Năstase adopta actul normativ care dădea undă verde contractului cu firma americană Bechtel pentru construcția Autostrăzii Bechtel, iar în primăvara anului 2004 începeau construcția. Conform planului, ele trebuiau terminate în 2014, dar mai avem de așteptat pentru a circula de la un capăt la altul al autostrăzii.

1.000 km de autostradă a reușit să aibă România la sfârșitul anului trecut, în condițiile în care Ungaria și Polonia au depășit fiecare 1.800 km, Bulgaria a sărit de 800 km (are o suprafață jumătate cât cea a României), Croația are peste 1.300 km, iar Serbia se apropie de 1.000 km, potrivit datelor Eurostat publicate în 2024 dar care fac referire la anul 2022.

20 de ani pentru 140 km

La 20 de ani de la începerea lucrărilor pe Autostrada Transilvania sunt în circulație doar 140 km. În 2009, au fost inaugurați primii 42 km ai drumului (Turda-Gilău), iar în 2010 încă 10 kilometri (Turda-Câmpia Turzii). Până în 2018 niciun alt km de autostradă nu a mai fost inaugurat. Ulterior, în perioada 2018-2021 s-au inaugurat câteva tronsoane între Târgu-Mureș – Gilău – Nădășelu (103,5 km) și 5,35 km între Biharia-Borș. În septembrie 2023  este inaugurată porțiunea de 13,5 km între Nușfalău – Suplacu de Barcău, iar în decembrie 2023 s-a deschis tronsonul Câmpia-Turzii – Chețani (15,7 km) și devenea circulabilă prima porțiune de minimum 100 km, între Nădășelu (Cluj) – Târgu-Mureș (114 km).

Cele mai recente știri

To Top