Tehnologie

Ce se întâmplă cu joburile care ar putea să dispară din cauza evoluției inteligenței artificiale

2023 va fi păstrat în istorie ca anul „0”, anul în care lumea a descoperit la scară largă Inteligența Artificială ca instrument facil de creație. Anul în care ChatGPT a devenit cel mai cunoscut instrument bazat pe AI și care a generat numeroase dezbateri despre rolul și locul inteligenței artificiale. Bard și Bing au apărut și ele pe radarul AI folosit la scară largă, iar sute de mii de creatori de conținut și angajați care lucrează în industria creativă se tem că AI le va fura locurile de muncă. Vorbim despre angajați din companii care în prezent furnizează servicii de creare de conținut scris, audio, foto sau video. 

În ciuda faptului că autoritățile europene și americane au impus o serie de reglementări, datele recente adunate de site-ul de specialitate Comptia arată că inteligența artificială este folosită deja la scară globală. Astfel, în rândul companiilor și persoanelor chestionate: 

-35% dintre companiile folosesc deja un instrument de AI

-42% dintre companii se gândesc să folosească AI în viitorul apropiat 

-38% dintre angajați se așteaptă ca AI să automatizeze jobul lor în 2023

-13% dintre angajați cred că AI le va înlocui complet meseria

-97% dintre utilizatorii de mobil folosesc sisteme de asistență vocală bazate pe AI

-piața globală de AI a fost de 119 miliarde de dolari în 2022

-piața globală de AI va ajunge până în 2023 la 1.600 de miliarde de dolari 

În acest context, Penman, un startup românesc cu aproximativ 200 de freelanceri și creatori de conținut înregistrați în platformă, care furnizează soluții de externalizare și administrare a proiectelor de conținut scris pentru companii mijlocii și mari, a făcut o analiză a impactului pe care îl are dezvoltarea sistemelor bazate pe Inteligența Artificială pe piața serviciilor creative. 

Analiza Penman arată că scrierea de conținut este un domeniu în care inteligența artificială nu va înlocui complet oamenii. În ciuda avansului tehnologic, AI-ul nu poate înțelege pe deplin și nu poate simți emoții umane în mod autentic și nu are capacitatea de a interpreta și exprima emoții complexe, aceasta rămâne o trăsătură specifică oamenilor. 

Ovidiu Neag – co-fondator și CEO Penman

„Orice sistem de inteligență artificială are dificultăți în înțelegerea și interpretarea subtilităților culturale și a contextului specific. Deși AI-ul poate genera conținut automat și poate fi folosit ca sursă de inspirație, capacitatea de a produce creații originale și inovatoare, rămâne în principal în mâinile creatorilor umani. Prin urmare, creditul principal trebuie acordat creatorilor umani pentru viziunea, expertiza și abilitățile lor în crearea de conținut valoros și captivant. AI-ul este doar o unealtă în mâinile lor, nu invers.”

Laura Ghencea, unul dintre cei mai experimentați creatorii de conținut înregistrați în platformă, subliniază faptul că inteligența artificială poate fi utilă în procesul de documentare sau sugerare de materiale inspiraționale, dar nu poate înțelege cu adevărat particularitățile necesare pentru a comunica eficient cu un anumit public.

Laura Ghencea – copywriter

„Folosesc AI strict ca pe un Google, atunci când fac research. ChatGPT, de exemplu, a venit să ne arate că poate face mult mai repede și mult mai bine niște procese care înainte necesitau multă documentare și ceva talent pentru a le pune în diverse forme de manifestare creativă. Iar atunci când îți arată că poate să facă în 10 minute ceva ce ție îți ia 2 ore este normal să te sperie și să simți că poate să îți fure, cu totul, jobul. Dar dacă nu treci acest proces printr-un om, care simte și poate să transmită un mesaj real, poți să pui orice mașinărie, dar emoție nu poți să îi dai! Atunci când citești un material creat de aceste tool-uri, îl citești ca pe o lectură, dar nu te atinge.” 

Există în continuare domenii în care oamenii dețin avantajul în fața AI. Acestea includ activități care necesită empatie și înțelegere emoțională profundă, abilități fizice fine, creativitate și luare de decizii complexe bazate pe valori etice și sociale.

Inteligența Artificială va înlocui unele procese și joburi actuale, dar vine și cu avantaje financiare. Potrivit cercetărilor Goldman Sachs, utilizarea avansată a prelucrării limbajului natural în afaceri și societate poate conduce la o creștere de 7% (aproximativ 7 trilioane de dolari) a PIB-ului global și la o creștere a productivității cu 1,5% într-un interval de 10 ani. Autorii raportului Goldman Sachs, Joseph Briggs și Devesh Kodnani, afirmă că, în ciuda incertitudinilor semnificative legate de potențialul inteligenței artificiale generative și a discuțiilor despre reglementările ce ar trebui impuse, eliminarea barierelor de comunicare dintre oameni și mașini reprezintă un avans major cu efecte macroeconomice semnificative.

Ovidiu Neag – co-fondator și CEO Penman

Este adevărat că aceste sisteme inteligente pot aduce beneficii semnificative în diferite domenii, inclusiv în domeniul scrisului sau al căutării online. Dar, există întotdeauna posibilitatea apariției unei lupte între oameni și tehnologie în ceea ce privește conviețuirea. Depinde de cum vezi problema. Pe deoparte, oamenii se tem că vor pierde controlul sau că abilitățile lor vor deveni inutile în fața avansului tehnologic, iar pe de altă parte, oamenii pot folosi aceste noi sisteme pentru a-și îmbunătăți și accelera propriul proces creativ. Spre exemplu, scriitorii, sau în general creatorii, pot utiliza instrumentele AI pentru a primi sugestii și inspirație sau pentru a obține informații suplimentare.”

De exemplu, în contextul integrării AI, platforma penman.ro a dezvoltat un instrument numit AI PenBot care înlocuiește partea de research din procesul de creație ce solicită mult timp. Cu ajutorul acestui tool inovator, informația necesară poate fi obținută în doar câteva minute, reducând timpul de lucru cu până la 75%. Este important de menționat că, creativitatea și abilitatea de a formula texte potrivite cu audiența și cerințele companiei rămân în sarcina și responsabilitatea autorului, fiind aspecte exclusive ale procesului lor creativ.

Datele Comptia mai arată că Inteligența Artificială va genera cu 12 milioane de locuri de muncă mai mult decât va desființa. Totuși, 60% dintre oamenii chestionați (încă) preferă să discute cu o persoană, nu cu un robot atunci când solicită asistență sau un serviciu. 

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cele mai recente știri

To Top