A pornit un business mare cu pedala de accelerație apăsată la maximum și a devenit cunoscut… pe toate drumurile. Și-a condus afacerea prin crize, a avut accidente de parcurs, dar tot timpul a adus-o întreagă la finish. Știe că a fost un conducător bun, dar recunoaște că, la îndrăzneala lui, a avut și mult noroc. Dragoș Anastasiu este astăzi unul dintre antreprenorii români care știu bine cum arată succesul. În același timp, a fost aproape și de prăpastie. Se poate spune că parcursul lui în business a fost asemenea unui roller-coaster, cu suișuri constante și căderi neașteptate. Însă, cel mai important, la sfârșit, când distracția se termina, el și echipa lui ieșeau întotdeauna în avantaj.
Același traseu pe care l-a avut încă de la început se repetă și în prezent. Deși a vândut Eurolines în urma unei tranzacții de răsunet, Dragoș Anastasiu a rămas puternic ancorat în business. Sunt cunoscute afacerile sale din turism, dar cel mai efervescent business din portofoliu are legătură tot cu sectorul auto. Antreprenorul deține compania de închirieri Touring Rent Auto, care activează sub brandul Enterprise Rent-a-Car, unul dintre jucătorii importanți la nivel mondial.
După ce pandemia i-a dat peste cap planurile din acest domeniu și s-a văzut nevoit să intre într-un derapaj controlat, noile evoluții economice au transformat compania de rent-a-car într-o adevărată locomotivă. Acum, cu prețul mașinilor în continuă creștere, flota de la Touring Rent Auto reprezintă o mină de aur… pe roți. Iar asta nu neapărat pentru că le-a crescut valoarea, ci mai ales pentru că piața de profil a înregistrat o evoluție neașteptată: în loc să cumpere, se pare că tot mai mulți români aleg să închirieze o mașină doar în momentele în care au nevoie de ea. Astfel, ajung să economisească sume mari și scapă de tot ce înseamnă birocrație, impozite și alte griji care vin la pachet cu calitatea de proprietar. Dar aceasta nu este singura explicație. Afacerea a crescut și datorită strategiei de business alese – compania are birouri în aeroporturile marilor orașe, de acolo atrăgând un număr mare de clienți, în marea lor majoritate străini care vin să viziteze România și români care lucrează în afară și se întorc acasă pentru vacanță. Prin urmare, dacă în 2020 compania abia a ajuns la o cifră de afaceri de 10,5 milioane de lei, în 2021 a înregistrat o creștere de peste 40%, raportând afaceri de 15,1 milioane de lei.
Trendul s-a păstrat și anul trecut, compania estimând un avans semnificativ al cifrei de afaceri, de circa 20%. Deși performanțele sunt impresionante, realitatea este că doar rezultatul de anul trecut în depășește pe cel înregistrat înaintea pandemiei, în 2019, când afacerile Touring Rent Auto au trecut de 18,6 milioane de lei. „Cred că sunt unul dintre antreprenorii din România care a plătit foarte multă taxă pe prostie, așa cum îmi place mie să o numesc. Cele mai importante lecții de business m-au costat sute de mii, poate chiar milioane de euro. Sunt oportunități pe care le-am ratat pentru ca am crezut că știu mai bine sau nu am avut cunoștinte care m-ar fi ajutat să iau cea mai bună decizie fără să consolidez creșterea în mod sustenabil”, recunoaște antreprenorul, care este un adept declarat al mentalității deschise și al învățării continue.
Totuși, drept concluzie de etapă, trebuie remarcat că, indiferent de fluctuații, compania de rent-a-car ține drumul investițiilor, mărindu-și anul trecut flota cu nu mai puțin de 30%. Cu alte cuvinte, încrederea antreprenorului în acest business rămâne la cote maxime. Dacă va reuși să o ducă spre nivelul la care a ajuns Eurolines înainte de celebra tranzacție al cărei artizan a fost, adică la afaceri de ordinul sutelor de milioane de euro, rămâne o mare necunoscută.
Opriri în cursa spre succes
În curând se fac 30 de ani de când Dragoș Anastasiu, după ce a studiat și a practicat medicina în Germania, a renunțat la carieră și a venit în România să facă afaceri. Cu un capital inițial de 30.000 de mărci, cu nici zece angajați și un autocar cumpărat în rate, a fondat Eurolines. În acea perioadă, românii călătoreau mult cu autocarul prin Europa, așa că, fără o direcție clară de management, lucrurile au mers înainte și compania a crescut exponențial. Ba mai mult, tot la solicitarea clienților, Eurolines s-a extins și în alte domenii, cum ar fi zona de servicii turistice. Aici are loc și prima tranzacție importantă realizată de Dragoș Anastasiu: achiziția în 2004 a Nova Travel, o agenţie de turism înfiinţată imediat după Revoluţie. Perioada romantică din cariera de antreprenor a lui Dragoș Anastasiu, în care își permitea să facă greșeli, se încheie destul de abrupt, în jurul anului 2007. Criza financiară încă nu începuse, dar afacerea începea să dea semen de oboseală. Prin urmare, a ales să nu se mai implice la nivel operațional și să aducă un manager profesionist. Deși acesta a reușit să realizeze o restructurare a afacerii și a pus ordine în procedurile contabile, pierderile au crescut până când au pus în pericol chiar existența companiei.
Dragoș Anastasiu era învățat cu greul, mai ales în primii ani de business. La început, Garda Financiară a încercat, fără motiv, să-i închidă business-ul, iar apoi s-a răsturnat singurul autocar pe care îl avea. Dar, indiferent de încercările prin care a trecut, nimic nu s-a apropiat de ceea ce avea să i se întâmple în timpul crizei financiare. „Cel mai greu moment a fost atunci când, la criza din 2008-2009, am fost aproape de insolvență. Erau sute de angajați care depindeau de mine, era o perioadă de blocaj în cash flow, băncile nu erau abordabile și găsirea de soluții părea aproape imposibilă. Mai exista și posibilitatea eșecului, care mă măcina. Mi se părea imposibil de acceptat că nu pot să mă descurc singur, să găsesc o soluție să ies din această situație”, își amintește Dragoș Anastasiu.
Până la urmă, forțat de împrejurări, s-a văzut obligat să ia decizia corectă. „Timp de câteva luni m-am plimbat prin cimitirul de peste drum de biroul unde avem și acum sediul firmei și mă frământam, încercam să găsesc soluții. Într-un final, nu am avut încotro și a trebuit să mă întorc spre oamenii din echipă și să discut cu ei, să le cer și lor ajutorul. Atunci am înțeles că rușinea nu e potrivită cu antreprenoriatul și că un antreprenor nu trebuie să fie niciodată singur. Cred că aceasta e una dintre cele mai valoroase lecții pe care le-am învățat și pe care o pot da mai departe generației mai tinere: să aducă lângă ei oameni pricepuți, să întrebe, să își găsească mentori alături de care să ia cele mai bune decizii pentru afacerea lor”, face Dragoș Anastasiu un rezumat al lecției pe care el a învățat-o și pe care încearcă să o predea antreprenorilor la început de drum.
Deși a renunțat la curse și a pierdut o parte însemnată din piețele pe care cu greu le câștigase în decursul multor ani, a reușit să scape de insolvență. Apoi, când lucrurile s-au calmat, a luat din nou decizii curajoase: a cumpărat compania Danubius Travel şi a încheiat un parteneriat cu TUI Travel.
Inspirație și cash
Datorită provocărilor din criza pe care cu greu a depășit-o, Dragoș Anastasiu a devenit un manager mai bun: s-a apucat să citească și să învețe, să-și pună companiile pe niște baze solide și să apeleze la consultanți externi. „Criza m-a dus aproape de insolvență și a fost totodată o oportunitate să descopăr cum se construiește o cultură organizațională, un mindset antreprenorial sănătos, o strategie complexă și pe termen lung”, recunoaște Dragoș Anastasiu.
Tot aces efort managerial s-a văzut în rezultatele financiare, grupul de companii al antreprenorului ajungând până la afaceri de 175 de milioane de euro. Deși lucrurile mergeau de mult timp în cea mai bună direcție, în anul 2019 a surprins pe toată lumea: a vândut către DER Touristik Group, parte a grupului german REWE, activitățile de turoperare, retail și incoming ale grupului Eurolines România, la acea vreme cel mai mare din turismul românesc după cifra de afaceri. Supranumită „tranzacția anului” în business-ul românesc, această mișcare inspirată a avut darul de a-l face pe antreprenor să privească pandemia mai relaxat, cu cash în conturi. Mai mult, a făcut rost de resurse să investească în alte zone de business cu mult potențial, cum ar fi cele din industria ospitalității. El deține complexul Green Village Resort din Delta Dunării, este acționar la resortul Valea Verde din satul Cund, județul Mureș, și împreună cu mai mulți parteneri administrează, prin compania „The Makers”, hotelul Orizont din Predeal.
Oarecum dintr-un domeniu asemănător vine o altă investiție neobișnuită – cea pe care a avut-o în festivalul Massif, unde s-a alăturat grupului Untold Universe, achiziționând un pachet de acțiuni în compania care a lansat proiectul din Poiana Brașov. Iar încercările antreprenorului de a face diferența în businessul românesc nu se termină aici. În urmă cu aproape un an, împreună cu o echipă de antreprenori și profesioniști, Dragoș Anastasiu a lansat compania de consultanță AdWise. „Compania e construită tocmai din experiență antreprenorială pe care ne dorim să o dăm mai departe fondatorilor de companii mici și mijlocii, tocmai pentru ca ei să plătească mai puțină taxă pe prostie față de câtă am plătit eu”, explică acesta. Modelul de business nu este gândit neapărat pentru profit, ci este un instrument de care antreprenorii chiar se pot folosi. Astfel, omul de afaceri pare hotărât să dea ceva înapoi mediului antreprenorial din România.