Un număr de 72 de persoane şi-au pierdut viaţa într-un accident de avion comercial la nivel mondial în 2023, ceea ce îl face cel mai bun an pentru securitatea aeriană, potrivit anumitor criterii, şi asta în pofida relansării puternice a călătoriilor cu avionul după pandemie, a anunţat miercuri Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA), informează AFP.
În raportul său anual, IATA a menţionat un singur accident mortal, cel al unui avion ATR aparţinând companiei aeriene nepaleze Yeti Airlines, care s-a prăbuşit înainte de aterizare, la data de 15 ianuarie 2023.
În total, IATA susţine că anul trecut au fost înregistrate 30 de accidente care au provocat pagube de cel puţin un milion de dolari sau 10% din valoarea reziduală. Calculele se referă la aparatele de transport de pasageri sau marfă, cu o greutate de peste 5,7 tone la decolare, cu elice sau reactoare. În consecinţă, avioanele de afaceri, pentru turism sau cele militare sunt excluse din această statistică.
În 2022, IATA a numărat 42 de accidente de avion dintre care cinci mortale, cu un total de 158 de victime. În perioada 2019 – 2023, media anuală este de 38 de accidente, dintre care cinci mortale şi 132 de victime.
Această îmbunătăţire a fost obşinută în pofida unei creşteri anuale cu 17% a traficului aerian, până la 37,7 milioane de zboruri, o cifră care este în continuare inferioară celei din 2019, înainte de criza sanitară (46,8 milioane).
Potrivit calculelor IATA, anul trecut, rata de acccident a fost de 0,8 la un milion de zboruri, faţă de 1,3 la un milion de zboruri în 2022 şi o medie de 1,19 la un milion de zboruri în ultimii cinci ani. Riscul de accident mortal a coborât la 0,03 la un milion, de la o medie de 1,11 la un milion în ultimii cinci ani.
O persoană care ar zbura zi şi noapte ar avea nevoie de 103.239 de ani, în medie, pentru a suferi un accident mortal, susţine IATA, care salută un an marcat de „cele mai bune rezultate obţinute, potrivit anumitor criterii”.
„Performanţele din 2023 continuă să demonstreze că zborul cu avionul rămâne cel mai sigur mod de transport”, a spus directorul general de la IATA, Willie Walsh, care a reamintit totuşi că în prima lună a lui 2024 au fost două accidente spectaculoase: coliziunea la sol urmată de un incendiu al unui avion Airbus A350 aparţinând Japan Airlines pe aeroportul okyo-Haneda (care a provocat cinci morţi) şi desprinderea în zbor a uşii unui avion Boeing 737 MAX aparţinând Alaska Airlines.
Asta demonstrează că „există în continuare loc de îmbunătăţiri” şi că „securitatea nu trebuie considerată ca fiind dobândită odată pentru totdeauna”, a subliniat Willie Walsh.
IATA reprezintă aproximativ 320 de companii aeriene din întreaga lume, echivalentul a 83% din traficul aerian mondial.