Microsoft externalizează dezvoltarea celor mai bune instrumente şi software de inteligenţă artificială către OpenAI, potrivit unui CEO din sectorul tehnologiei, ceea ce ar putea fi un avantaj pentru rivalul său Google, relatează CNBC.
Todd McKinnon, CEO al companiei de securitate a identităţii Okta, a declarat că, în timp ce Google caută să-şi apere poziţia în sectorul serviciilor de căutare, ”probabil face cea mai bună treabă, de a nu fi nevoit să-şi externalizeze cercetarea şi dezvoltarea”.
El a remarcat că aşa-numitele transformatoare care alimentează tehnologiile AI generative de astăzi ”au venit toate de la Google”.
Transformatoarele sunt modele de învăţare profundă care învaţă contextul şi, prin urmare, sensul, urmărind relaţiile în date secvenţiale, cum ar fi cuvintele.
”Totul a venit de la Google, cu DeepMind şi cercetare”, a spus McKinnon.
”Vreau să spun, progresul a fost cercetarea Google, transformatoarele care sunt algoritmul pe care toate aceste LLM-uri [modele mari de limbaj] îl folosesc pentru a face aceste progrese mari.”
AI McKinnon a adăugat că există riscul ca poziţia Microsoft în AI să devină redusă la cea de ”consultanţă”.
Microsoft nu a fost imediat disponibilă pentru comentarii atunci când a fost contactată de CNBC.
Acesta vine în timp ce o serie de produse de top ale companiei – cum ar fi Copilot, chatbotul AI generativ al companiei şi PC-urile care sunt echipate cu software AI generativ – încorporează tehnologie creată de OpenAI, laboratorul din spatele chatbotului de inteligenţă artificială ChatGPT.
Microsoft a investit miliarde de dolari în OpenAI, investiţia sa totală până în prezent crescând la 13 miliarde de dolari.
În ianuarie 2023, gigantul tehnologic a declarat că investiţia sa ”va accelera progresele AI pentru a se asigura că aceste beneficii sunt împărtăşite pe scară largă cu întreaga lume”.
”Este atât de bizar. Imaginaţi-vă să lucraţi la Microsoft. OpenAI este acolo făcând toate lucrurile interesante. Este aproape ca şi cum Microsoft se va transforma într-o companie de consultanţă.”, a spus McKinnon pentru CNBC.”
Totuşi, Google are un munte de urcat dacă vrea să obţină succes comercial cu propriile sale investiţii în AI.
Microsoft a devenit efectiv lider în impulsul către modelele de IA de bază, având în vedere investiţia şi parteneriatul cu OpenAI.
Acest lucru a stârnit îngrijorări cu privire la faptul că poziţia Google în serviciile de căutare ar putea fi subminată, deoarece utilizatorii de internet apelează din ce în ce mai mult la ChatGPT şi alţi chatbot AI pentru nevoile lor de căutare.
Între timp, propriile eforturi de AI ale Google au fost afectate de o serie de gafe publice. Anul trecut, când Google şi-a dezvăluit chatbotul Gemini AI (numit la acea vreme Bard), un anunţ pe site-ul de socializare X a arătat că dă un răspuns greşit la o întrebare a utilizatorului.
Mai recent, Google Gemini, aşa cum este cunoscut acum produsul, a început să creeze imagini inexacte din mesaje despre istorie. Ulterior, Google a retras instrumentul său de generare de imagini Gemini pentru imagini cu oameni şi încă nu a reinstalat produsul în timp ce investighează o soluţie.
Sunt necesare investiţii uriaşe pentru a reuşi
McKinnon a remarcat că AI este un segment rar de tehnologie care a rezultat din sprijinul substanţial din partea marilor giganţi tehnologici, mai degrabă decât din investiţii organice în cicluri noi de produse, aşa cum a fost cazul PC-urilor şi cloud computing.
”Este diferit de alte generaţii de tehnologie, cum ar fi computerele personale, unde nu neapărat cele mai mari companii din lume au avut avantajul, pentru că totul despre computerele personale este că erau cu adevărat perturbatoare, în sensul că erau aproape jucării, ” a spus McKinnon.
”Nu există un model nou de AI care să fie ca o jucărie. Singurul motiv pentru care OpenAI îl poate face să funcţioneze este pentru că marea cercetare şi dezvoltare de care aveau nevoie – 10 miliarde de dolari de la Microsoft pentru a rula modelul – nu a fost ca un lucru perturbator, a fost o investiţie de 10 miliarde de dolari.”
El a adăugat că investiţiile uriaşe ale Big Tech în AI creează unele preocupări în materie de concurenţă.
”Cel mai mare risc” pe care McKinnon îl vede pentru industria securităţii cibernetice în viitor este că problemele AI care decurg de la giganţii digitali – cum ar fi dezinformarea – ”vor împiedica progresul în tehnologie”.
”Potenţialul [pentru] inteligenţei artificiale este cu adevărat mare”, a spus el, dar a adăugat: ”De fapt, mă aştept ca evoluţia reglementărilor să meargă atât de departe încât să lăsăm controlul AI doar pentru cele mai mari şi mai puternice companii”.