DROPSHOT este unul dintre cele mai cunoscute branduri de cafea de specialitate din România. Apariția acestuia, împreună cu evoluția impresionantă pe piața locală, are la bază o poveste …de dragoste. Răzvan Burlacu și Larisa Barbu și-au descoperit împreună, în cuplu, atât pasiunea pentru cafeaua de calitate, cât și savuroase abilități antreprenoriale.
Răzvan nu și-a imaginat niciodată că va ajunge să facă business din cafea. Inițial și-a propus doar să-i prepare iubitei lui, Larisa, o cafea mai bună în fiecare dimineaţă. Pe atunci, ea era studentă la Inginerie Aerospaţială şi „devora”, mai ales în timpul sesiunii, tot ceea ce conținea cafea. „Consumam foarte multă cafea și băuturi pe bază de cofeină, ce era disponibil pe piață la vremea respectivă, pentru că învățam foarte mult noaptea”, povestește Larisa. La un moment dat, i s-a făcut rău. „Atunci am înțeles că trebuie să găsesc o soluție de calitate, și primul lucru pe care l-am făcut a fost să cumpăr un aparat pe bază de capsule”, își amintește Răzvan pasul făcut într-o direcție… mai bună. „Nu am vrut să o las să se mulțumească cu atât, așa că am început să vizitez din ce în ce mai multe cafenele și magazine de specialitate, am cumpărat echipament și am început să mă specializez în prepararea cafelei. Ajunsesem atât de pasionat într-un timp atât de scurt încât în șase luni de zile am vrut să cumpăr cel mai performant espressor disponibil la vremea respectivă”, spune tânărul.
Încercarea lui Răzvan de a prepara cea mai bună cafea, din cele mai bune ingrediente și cu ajutorul celor mai performante instrumente de pe piață i-a deschis porțile unei colaborări de afaceri. „Un producător important de echipamente mi-a propus, după ce m-am arătat interesat de aparatele lor, să devin distribuitor, iar eu am acceptat”, dezvăluie antreprenorul. Așa a apărut, în 2017, Taste Crafters, primul lor business în domeniul cafelei. După aproape doi ani în care a promovat „concurența”, perioadă în care a învățat tot ce se putea despre cafea din prăjitoriile locale, Răzvan a decis că e momentul să ducă lucrurile la nivelul următor și a înființat prăjitoria DROPSHOT. Dorința lui era să educe consumatorii și să demonstreze că și cafeaua de specialitate poate să fie accesibilă publicului larg, nu doar unei nișe. „Am descoperit cafeaua de specialitate care poate fi oarecum accesibilă în condiţiile în care nivelul calitativ este extrem de mare în comparaţie cu cafeaua de larg consum. Aşa că am decis să fondăm un brand prietenos, incluziv, și, pe cât se poate, accesibil”, povestește antreprenorul. Ideea care a stat la baza proiectului a fost generarea unui impact în piaţa cafelei, dominată de brandurile comerciale, puternic industrializate şi globalizate, uneori cu o calitate slabă a materiei prime. „Investiţia iniţială a fost de 150.000 de euro, apoi profitul a fost reinvestit integral, anual. Creşterea businessului a fost în fiecare an de minimum 50%, ajungând în 2023 la o cifră de afaceri de 1,4 milioane de euro”, spune Răzvan Burlacu.
Rețeta businessului s-a scris și mai bine în pandemie
Anul 2020, dominat de pandemie, a reprezentat intrarea oficială full-time a Larisei în business. „După ani petrecuți în aviație, în care nu am fost însă nicio clipă departe, am decis că este momentul să mă implic 100% în proiect”, dezvăluie tânăra antreprenoare. „Am pus pe picioare zona de online a businessului și trebuie să recunosc că nu mă așteptam să aibă succesul pe care îl are. Am construit site-urile și platforma de vânzări online în primul rând din pasiune, pentru că alături de Răzvan am studiat și am învățat tot ce era de învățat, cafeaua fiind o pasiune pentru amândoi”, mai spune cofondatoarea DROPSHOT. „M-a ajutat foarte mult când a intrat în business”, dezvăluie și partenerul Larisei. „Este orientată spre progres, înțelege foarte bine tehnologiile și este expertă în optimizarea proceselor”, explică acesta cât se poate de tehnic cum relația lor și modul în care se completează au reprezentat, de fapt, carburantul dezvotării businessului.
Cei doi antreprenori sunt conștienți că afacerea lor, deși una importantă pe piața de cafea din România, încă poate crește, așa că lucrează activ în acest sens. „În curând vom lansa propriile noastre capsule. Uneori pierdem lupta cu cei care vor cafea de calitate, însă aleg capsulele din comoditate. Am lucrat cu ambalatori profesioniști și credem că este o piață în care ne putem impune”, dezvăluie Răzvan Burlacu noua direcție de business.
Secretul cafelei
Cafelele DROPSHOT sunt printre cele mai sofisticate de pe piață, motivul principal fiind calitatea și complexitatea materiei prime. Fiecare cafea de origine este profilată separat și are un profil de prăjire unic. În plus, antreprenorii dețin cea mai avansată tehnologie de coacere a cafelei de pe piață, utilizând cuptoarele Loring, fabricate manual în SUA. Nu în ultimul rând, cei doi călătoresc anual în țările de origine unde crește cafeaua de specialitate. Începând cu 2020, au legat constant parteneriate cu producătorii și fermierii locali, cafeaua fiind cumpărată direct din țări precum Brazilia sau Ethiopia.