Aproximativ 34% dintre români aleg să încălzească, pe timpul iernii, doar camera sau încăperile în care familia petrece cel mai mult timp, potrivit unei cercetări sociologice realizate pentru platforma despre-energie.ro, un proiect susţinut de companiile E.ON şi Delgaz Grid.
Conform sursei citate, aproape 66% dintre români consideră că opţiune cea mai bună este să ai căldură în toată casa.
Specialiştii în energie spun că, pe timpul iernii, pentru a aduce la un nivel de confort temperatura în încăperile neîncălzite, este necesar un consum mai mare de energie. Pe de altă parte, fiecare grad în minus setat la încălzirea casei poate aduce o reducere de câteva procente la factură.
Referitor la provocările întâmpinate în menţinerea unei temperaturi optime în casă, aproape 41% dintre cei care au participat la studiu au indicat costurile cu energia, în timp ce aproape 37% s-au referit la compromisul între confort şi nevoia de control al costurilor.
„De altfel, această nevoie de control al costurilor a fost evidenţiată distinct de circa 45% dintre respondenţi, care au răspuns afirmativ atunci când au fost întrebaţi dacă au luat o măsură de economisire a energiei pe timpul iernii”, susţin autorii studiului.
În schimb, 42% au afirmat că nu au adoptat nicio măsură de reducere a consumului de energie, dar se gândesc la opţiunile posibile. Între acestea, cel mai des indicate de respondenţi se numără folosirea iluminatului economic (57%), scăderea temperaturii din locuinţă (51,5%) şi închiderea unor încăperi (43,9%).
„De asemenea, izolarea pereţilor, înlocuirea ferestrelor, schimbarea sistemului de încălzire cu unul eficient energetic se numără printre măsurile de creştere a confortului termic şi, în acelaşi timp, de reducere a consumului inutil, indicate de cei mai mulţi dintre participanţii la cercetarea sociologică”, mai arată cercetarea.
Platforma Despre-energie.ro, un proiect susţinut de companiile E.ON şi Delgaz Grid, a fost lansată în anul 2020 cu obiectivul de a deveni, pentru consumatorii de electricitate şi gaze, una dintre principalele surse de informare şi, în acelaşi timp, de explicare, într-un limbaj clar şi accesibil, a evoluţiilor relevante şi de impact de pe piaţa de energie, dar şi să îi ghideze pe cititori în drumul prin acest univers complex astfel încât să poată lua decizii corecte privind tot ceea ce ţine de energia şi sursele de energie din propriile gospodării.
Cercetarea sociologică a fost realizată de Sondaje Marketing Relaţii Publice SRL pentru platforma despre-energie.ro, un proiect al E.ON şi Delgaz Grid, în perioada 10-18 ianuarie 2024, pe un eşantion de 1.053 de utilizatori online, cu o marjă de eroare de +/-3%, fiind considerat reprezentativ pentru populaţia adultă a României, dar asumând limitările din derularea online.