Turiştii se îngrămădesc în Japonia pentru a-şi cumpăra haine şi genţi de lux la preţuri avantajoase, datorită yenului slab în raport cu alte valute, precum dolarul, transmite Reuters.
Companii care produc bunuri de lux, cum ar fi LVMH, compania mamă a Louis Vuitton, ar prefera ca turiştii să rămână acasă şi să facă cumpărături.
Yen a atins un minim de 38 de ani faţă de dolar, luna trecută, înainte de a recupera teren şi a declanşat un boom turistic fără precedent, atrăgând cumpărători pricepuţi din Asia şi din alte regiuni.
Brandurile de lux la nivel mondial nu apreciază acest turism, deoarece produsele lor, de la pantofi sport de designer la whisky, tind să fie acum mai ieftine în dolari în Japonia decât în altă parte, reducând profiturile.
Unii turişti, în special chinezi, se abţin să cumpere bunuri de designer acasă şi cumpără în schimb în Japonia.
Volatilitatea yenului înseamnă că companiile nu pot creşte cu uşurinţă preţurile pentru a reflecta cu exactitate moneda, rămânând blocate cu marje mai mici în Japonia – cel puţin în timp ce yenul rămâne slab.
Zhang Lei, un DJ de 29 de ani din provincia chineză Hunan, din sudul ţării, a vizitat pentru prima dată Japonia, dar a spus că deja vrea să vină din nou.
”Este mai ieftin”, a spus Zhang, care avea la el două sacoşe de cumpărături Louis Vuitton şi una de la marca de îmbrăcăminte sport Onitsuka Tiger, în cartierul de lux Ginza din Tokyo.
În apropiere, aproximativ 15 persoane au făcut coadă pentru a intra în boutique-ul Louis Vuitton, plângându-se de căldura înăbuşitoare.
Zhang a spus că achiziţiile sale de până acum includ pantofi şi o geantă. În continuare, plănuia să ia un ceas, a spus el, arătând spre încheietura mâinii, în timp ce repeta ”Rolex”.
Tendinţa l-a luat prin surprindere pe gigantul francez de lux LVMH, care deţine şi casele de modă Dior şi Fendi.
”Avem într-adevăr o mare schimbare a afacerilor din Asia către Japonia”, a declarat directorul financiar Jean-Jacques Guiony, într-un apel recent pentru venituri.
Aceasta a avut un impact ”deflaţionist” asupra afacerii LVMH în China, deoarece clienţii nu mai fac cumpărături acasă, punând o presiune semnificativă asupra marjelor, a spus el.
El a menţionat, de asemenea, dificultatea pe care o reprezintă volatilitatea, scoasă în evidenţă în această săptămână, deoarece yenul a crescut după ce Banca Japoniei a majorat ratele dobânzilor, miercuri.
DIOR, CHANEL, MUNTELE FUJI
Populara geantă de mână Alma BB a Louis Vuitton costă 14.800 de yuani în China, echivalentul a 2.050 de dolari. În Japonia se vinde cu 279.400 de yeni, sau 1.875 USD. Luna trecută ar fi fost disponibilă la un preţ de până la 1.725 USD când yenul era cel mai slab.
Yenul ar trebui să se întărească la aproximativ 136 unităţi pentru un dolar pentru a pune preţul japonez al genţii la egalitate cu cel din China.
Moneda a fost joi la 149,30 unităţi pentru un dolar, nu departe de cel mai ridicat nivel din ultimele 4 luni şi jumătate.
Turiştii chinezi au ajutat, de asemenea, să alimenteze vânzările japoneze de băuturi spirtoase de lux, a spus producătorul de băuturi Remy Cointreau.
Japonia a generat o creştere puternică a vânzărilor, stimulată de turism şi de yenul slab, a declarat Luca Marotta, directorul financiar al companiei Remy Cointreau, la apelul de vânzări al companiei din primul trimestru, adăugând că vânzările au fost în marjă mai mică.
Grupul elveţian de lux Richemont, care deţine brandul Cartier, a consemnat o creştere a vânzărilor în Japonia cu aproape 60% în primul trimestru, ajutate de turiştii chinezi, din Asia de Sud-Est şi americani, se arată în comunicat.
”La cumpărături, la cumpărături, la cumpărături. Mărcile high-end sunt ieftine aici. Vom cumpăra Dior, dar mai întâi mergem la Chanel”, a spus Fumiko Annisa, aflată în vizită din Indonezia, despre itinerariul ei.
De asemenea, a plănuit să viziteze oraşul de vest Osaka şi Gotemba, lângă Muntele Fuji, unde se află un mall care vinde mărci de la producătorul de îmbrăcăminte pentru exterior Arc’teryx şi până la casa de modă italiană Zegna.
Japonia a avut un record de 3,1 milioane de vizitatori străini în iunie, au arătat datele oficiale luna trecută, fiind pe cale să bată recordul anual de aproape 32 de milioane de sosiri străine stabilit în 2019, înainte ca pandemia să blocheze călătoriile globale.
Cheltuielile turiştilor sunt aşteptate să atingă 8.000 de miliarde de yeni (54,74 miliarde de dolari) în acest an, potrivit guvernului, care vede turismul ca un motor rar de creştere într-o economie afectată de mult de o populaţie în vârstă.
New Yorkezul Yadwinder Singh a spus că nu s-a aşteptat să facă multe cumpărături până când nu a văzut preţurile în retailerul de fast-fashion Zara şi în alte magazine, care erau mult mai ieftine decât acasă. Tânărul de 26 de ani a spus că cumpără multe. ”Haine, bijuterii, pantofi – întreaga ţinută”.