Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International, a înregistrat, în primul semestru din 2024, pierderi de 75 milioane dolari, duble faţă de pierderile de 35 milioane de dolari afişate în prima jumătate a anului trecut.
Potrivit unui comunicat al companiei, cifra de afaceri brută s-a cifrat la 2,1 miliarde de dolari, faţă de 2,7 miliarde de dolari în S1 2023, iar rezultatul operaţional (EBITDA), indicator care măsoară profitabilitatea companiei înainte de scăderea amortizării, dobânzilor, taxelor şi impozitelor, a fost de aproape 45 de milioane de dolari, faţă de 117 milioane dolari în perioada similară a anului trecut.
Rezultatele financiare au fost influenţate de oprirea planificată a rafinăriei Petromidia, în perioada martie – mai 2024, dar şi de volatilitatea cotaţiilor internaţionale pentru materii prime (ţiţei, biocomponent) şi produse petroliere, precizează sursa citată.
„Un impact în rezultatele companiei a fost determinat de revizia generală din primăvară, proiect obligatoriu care ne oferă perspective de amortizare a pierderilor din prima parte a anului, rafinăria Petromidia funcţionând, în prezent, la capacitate optimă, cu un nivel de producţie competitiv şi adaptat nevoilor actuale din piaţă. Continuăm să fim un partener al românilor, prin direcţionarea produselor, în special, pe piaţa din România”, a declarat Florian Daniel Pop, Directorul General al Rompetrol Rafinare, citat în comunicat.
Parte a strategiei companiei, de asigurare a cererii consumatorilor din România, 73% din totalul carburanţilor obţinuţi în perioada ianuarie – iunie 2024 au fost direcţionaţi pe piaţa autohtonă. Astfel, Rompetrol Rafinare a făcut eforturi constante pentru susţinerea stabilităţii din sectorul energetic, în ciuda reducerii semnificative a randamentelor de producţie, ca urmare a lucrărilor efectuate în cadrul reviziei generale, subliniază comunicatul.
În acelaşi timp, Rompetrol Rafinare a susţinut subsidiarele Grupului KMG International, Rompetrol fiind cel mai important furnizor de carburanţi din Republica Moldova, Georgia şi cu o prezenţă semnificativă în Bulgaria.
Valoarea totală a exporturilor realizate de Rompetrol Rafinare (prin diviziile de rafinare şi petrochimie) în primul semestru al anului, s-a ridicat la 344 de milioane de dolari, pe fondul unui volum de 454.000 de tone de produse petroliere exportate în ianuarie – iunie 2024.
Rompetrol Rafinare continuă să fie unul dintre cei mai mari contributori la bugetul de stat, cu 669 milioane de dolari plătiţi în primele 6 luni din 2024. Din total, 30,3 milioane de dolari reprezintă contribuţia la solidaritate pentru anul 2023, iar 3,5 milioane de dolari reprezintă taxa pe cifra de afaceri, aferentă primului trimestru din 2024.
Segmentul de rafinare, care cuprinde rezultatele rafinăriilor Petromidia Năvodari şi Vega Ploieşti, a atins o cifră de afaceri brută de 1,73 miliarde de dolari şi un profit operaţional (EBITDA) de 33,9 milioane de dolari.
„Marjele europene de benzină şi motorină au prezentat fluctuaţii masive în prima jumătate a lui 2024, în special în luna martie, pe fondul tensiunilor geopolitice şi al perturbărilor logistice din regiune. De asemenea, revizia generală a rafinăriei Petromidia, dar şi nefuncţionarea instalaţiei de Hidrocracare Blândă (MHC) în primul trimestru al anului, au dus la o scădere a gradului de utilizare a capacităţii de rafinare, până la 65,3%”, se arată în comunicat.
Potrivit companiei, revizia generală a rafinăriei Petromidia a reprezentat un efort financiar şi operaţional major, menit să menţină un grad optim de funcţionare a rafinăriei, în cele mai bune condiţii de siguranţă şi securitate în muncă. Circa 85 de milioane de dolari au fost investite doar în programele de dezvoltare, care au cuprins proiecte de modernizare în instalaţiile principale din Petromidia.
Aceşti factori au dus la procesarea a 1,73 milioane de tone de materii prime, scădere de 35% comparativ cu primul semestru din 2023.
În ceea ce priveşte rafinăria Vega (singurul producător intern de bitum şi hexan), procesarea totală de materie primă a fost de circa 117.000 de tone în semestrul I 2024, în scădere cu 39% faţă de perioada similară a anului trecut, nivel determinat direct de cantităţile scăzute de componenţi primiţi de la rafinăria Petromidia.
Pe Segmentul de petrochimie, care cuprinde activitatea de petrochimie din societatea Rompetrol Rafinare şi activitatea societăţii Rompetrol Petrochemicals SRL, în semestrul I 2024, producţia totală de polimeri a fost de 24.000 de tone, în scădere faţă de perioada similară a anului trecut, când s-au produs 58.000 de tone.
Rezultatele operaţionale au fost influenţate, în principal, de nefuncţionarea instalaţiei de Polietilene de Joasă Densitate (LDPE), cauzată de condiţiile nefavorabile de pe piaţa produselor petrochimice, dar şi pe fondul perioadei de revizie generală programată, începută în luna martie 2024.
Segmentul de distribuţie, care cuprinde rezultatele subsidiarelor Rompetrol Downstream, Rom Oil, Rompetrol Quality Control, Rompetrol Logistics şi Rompetrol Gas, a consemnat o cifră de afaceri brută consolidată de 1,55 miliarde de dolari, în uşoară scădere, comparativ cu perioada
ianuarie – iunie 2023. Profitul operaţional (EBITDA) al segmentului s-a menţinut la un nivel asemănător anului trecut – 39,6 milioane de dolari.
„Cotaţiile internaţionale aferente produselor petroliere au consemnat, în primul semestru, o creştere uşoară faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, de 2% la benzină şi 3% la motorină. Pe plan intern, evoluţia preţurilor la carburanţi a fost influenţată de modificarea accizei de la
1 ianuarie, care s-a reflectat într-o creştere cu 29 de bani pe litrul de benzină şi 26 de bani pentru cel de motorină”, se arată în comunicat.
Vânzările în segmentul de retail au înregistrat o creştere de 12% şi au ajuns la 578.000 de tone de carburanţi, în România, principala piaţă de comercializare a produselor obţinute în rafinăria Petromidia.
Pe de altă parte, vânzările en-gros au fost puternic afectate – un declin de 38% – de scăderea randamentelor de producţie, dar şi de accesul pe piaţă al produselor finite provenite din afara spaţiului comunitar, la cotaţii scăzute, comparativ cu produsele obţinute în rafinăriile europene, precizează RRC.
La finalul lui iunie 2024, reţeaua de distribuţie din România a ajuns la 1.328 de puncte de comercializare.