În 2025 este posibil să fim martorii unor schimbările legislative pe piața asigurărilor auto deoarece se simte puternic nevoia unui sistem echitabil și mai eficient, atât pentru companiile de profil, cât și pentru consumatori. În schimb, în ceea ce privește asigurările generale non-auto nu pare a se vedea vreo schimbare în următoarea perioadă. Deși companiile sunt pregătite să achite inclusiv despăgubirile aferente unor catastrofe naturale, pentru români, în ciuda dezastrelor la care au fost martori, aceste asigurări tot nu sunt văzute ca o prioritate.
Un nou studiu conceput de Life Is Hard, companie care se ocupă cu digitalizarea industriei de asigurări, și realizat de firma de cercetare Cult Research, oferă o privire detaliată asupra deschiderii față de asigurări ale românilor din 2024. Studiul arată că motivele după care românii își aleg asigurările reflectă un interes pragmatic. Prețul rămâne cel mai important factor în decizia de achiziționare (70%), urmat de încrederea în compania de asigurări (58%) și experiența în domeniu (37%). În ceea ce privește experiențele cu asigurările, 46% dintre români au o percepție oarecum pozitivă, în timp ce 32% se declară foarte mulțumiți de produsele de asigurare pe care le-au folosit.
Dar o parte și mai interesantă a studiului arată care sunt principalele temeri ale românilor, din care putem deduce către ce asigurări ar fi interesați să meargă. Pe primul loc se află problemele de sănătate (pentru 68% dintre respondenți), urmată de probleme financiare (59%), riscuri legate de un război în care să fie implicată România (35%), probleme psihice sau emoționale (32). Abia pe locul cinci apare teama de un cataclism natural, o temere pentru 30% dintre respondenți, deși anul acesta am asistat la inundații catastrofale inclusiv în țara noastră, că și în multe state europene. Probabil așa se explică de ce asigurările PAID, de protecție a locuinței împotriva dezastrelor, sunt folosite doar de circa 20% dintre proprietarii de case din România.
„Studiul pe care LIFE IS HARD l-a realizat oferă o radiografie cuprinzătoare a modului în care românii privesc asigurările în 2024, într-un context plin de incertitudini economice și sociale. Totodată, studiul ne permite să ne menținem conectați la nevoile reale ale românilor, oferindu-ne o înțelegere clară a preferințelor lor în materie de risc, protecție și stabilitate financiară. Companiile de asigurări au astfel oportunitatea de a adapta produsele pentru a răspunde unor așteptări tot mai diverse, unde accesibilitatea și încrederea sunt criterii esențiale”, a declarat Cătălin Chiș, CEO Life Is Hard.
Pe de altă parte, nici asigurările de viață nu par a fi prea importante pentru români, deși vedem o creștere a veniturilor reale. Dacă înainte de 2020, ponderea asigurărilor de viață în total asigurări era de peste 20%, în ultimii ani a coborât la 19% în 2021, 14% în 2022 și 15% în 2023, iar anul acesta va fi aproximativ la fel, conform ultimelor date disponibile ale Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Scăderea poate fi pusă parțial și pe seama creșterii asigurărilor RCA, atât în valoare, după scumpiri, cât și în volum, din creșterea parcului auto din România, ceea ce diminuează ponderea asigurărilor de viață în total.
După cum arată ASF în ultimul raport disponibil, volumul primelor brute subscrise (PBS) de societățile autorizate și reglementate de ASF s-a situat la 9,7 miliarde lei în primul semestru din 2024, dintre care circa 8 miliarde lei (82% din PBS) reprezintă prime brute subscrise pentru activitatea de asigurări generale. Dinamica pozitivă a indicatorului a fost susținută, în principal, de creșterea înregistrată de asigurările generale (+424 milioane lei), dar și segmentul asigurărilor de viață a avut o contribuție pozitivă, activitatea de subscriere majorându-se cu 230 milioane lei. Așadar, ritmul anual de creștere înregistrat de segmentul asigurărilor generale a fost de 6%, iar segmentul asigurărilor de viață a crescut cu 15% în semestrul I 2024 față de perioada similară din anul precedent.
Valoarea fondurilor proprii eligibile să acopere cerința de capital de solvabilitate se afla la finalul lunii iunie 2024 la nivelul de circa 9,3 miliarde lei, în creștere cu aproximativ 24% comparativ cu perioada similară din anul anterior, în timp ce valoarea fondurilor proprii eligibile să acopere cerința de capital minim se situa la 8,8 miliarde lei, în creștere cu 23%.
Brokerii sunt optimiști
Recent, a avut loc și Adunarea Generală a membrilor Patronatului Român al Brokerilor de Asigurare Reasigurare (PRBAR), în care membrii au aprobat componența noului Consiliului Director pentru următorii doi ani. În fruntea PRBAR, care adună cea mai mare parte e brokerilor mari din România revine Viorel Vasile, șeful Safety Broker, cel mai mare intermediar local din asigurări și fondatorul asociației.
Interesante sunt obiectivele stabilite de noua conducere a brokerilor, primul fiind atragerea prin programe destinate inclusiv tinerilor a cifrei de 100.000 de asistenți noi ce vor activa în piața distribuției de asigurări, în următorii trei ani, aliniind astfel și piața autohtonă de asigurări la media SEE. De asemenea, se dorește „creșterea rolului brokerului de asigurare ca accelerator de educație financiară, de interfață umană, factor de consolidare a încrederii consumatorilor în produsele de asigurare, ceea ce conduce la atingerea unui grad mai mare de penetrare a asigurărilor, prin inovarea de noi produse, o distribuție mai suplă, dar în același timp extinsă la nivel național, vizând zonele mai puțin asigurate”.
Brokerii mai arată și că legislația RCA are nevoie de schimbări profunde, actuala lege dovedindu-și în mod repetat limitele în timp ce măsurile provizorii adoptate nu și-au atins obiectivele de fond. Totodată, se angajează și să identifice acele segmente de asigurări care sunt încă neacoperite, urmând tendința europeană în acest sens.