Actualitate

DOCUMENT EXCLUSIV. Decizia conducerii TAROM care poate deschide calea spre abuzuri

avion tarom
Foto: iStock

Eforturile de salvare a companiei TAROM nu par a avea succes. Conform unui document întocmit de compania aeriană, pierderile au crescut enorm în ultima perioadă, lucru care pune sub semnul întrebării viabilitatea planului de restructurare care ar fi avut menirea să salveze compania de la faliment. Mai mult, managementul companiei a hotărât încetarea procesului de concediere colectivă, dar a anunțat că vor avea loc concedieri individuale, lucru care a inflamat sindicatele. Într-o reacție dură care vine ca răspuns la planurile conducerii companiei, sindicaliștii susțin că are loc o ilegalitate. De asemenea, aceștia arată că planul de restructurare, pe care s-au plătit bani mulți, nu s-a aplicat.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, nu renunță la ideea de eficientizare a activității companiei TAROM și la „tăierea” numărului de angajați. În ultimele declarații despre TAROM, Sorin Grindeanu puncta faptul că operatorul aerian „trebuie să aibă în jur de 500, hai să zic 600 de angajați”. Conducerea TAROM pare că îi face pe plac și pregătește un controversat proces de concedieri. Sindicatele spun că prin aceste concedieri „șefii pun în pericol siguranța zborului”, iar ca argument aduc chiar planul de restructurare conceput de PwC, care prevede ca noua structură organizatorică a TAROM să aibă 1.316 posturi. Adică cu peste 100 mai mulți angajați decât în prezent, numărul acestora fiind, conform reprezentanților sindicatelor, de 1.211. 

Zilele trecute, directorul general TAROM, Costin Iordache, și-a pus semnătura pe o informare transmisă celor opt sindicate din companie. Acesta anunță angajații că, din 27 aprilie, nu mai sunt îndeplinite condițiile legale pentru procesul de restructurare inițiat de TAROM, în schimb se continuă implementarea acestuia, „inclusiv prin efectuarea de concedieri individuale”. Mai exact, angajații pot fi dați afară individual, fără a beneficia legal de drepturile pe care le-ar avea în cazul concedierilor colective. Pe de altă parte, aceste concedieri lasă pista liberă pentru noi angajări, fără restricții, și fără să le dea prioritate foștilor angajați disponibilizați, așa cum prevede legislația privind concedierea colectivă. Tot prin această informare, conducerea TAROM a recunoscut că există pierderi foarte mari, datoriile crescând de la un an la altul. 

TAROM zboară cu pierderi uriașe

Doar în 2022 Tarom a înregistrat pierderi de 61 de milioane de euro. Acestea se adaugă la pierderi de 66,6 milioane euro în 2021 și de 90,8 milioane de euro în urmă cu trei ani. Prin urmare, documentul semnat de directorul Tarom surprinde o realitate dezolantă: în 2022, la un capital social de 454 milioane de euro, pierderile cumulate au ajuns la 799,04 milioane euro. Imaginea este completată de o altă informație. Claudiu Năsui, fost ministru al Economiei, a declarat în urmă cu un an că statul român cheltuise din 2010 peste 2,3 miliarde de lei cu TAROM. 

Toate companiile aeriene europene au fost afectate de pandemie. La TAROM însă, pandemia a avut darul de a ascunde colapsul. Compania aeriană românească, cu pierderi de peste 715 milioane de euro în 2019, a beneficiat de ajutoare de stat, profitând la maximum de situație. Astfel, cu banii primiți a acoperit o parte din găurile făcute în numeroșii ani de funcționare defectuoasă. Comisia Europeană a aprobat un plan de redresare al TAROM în iunie 2021, dar a pus condiția să se renunțe la factorii care produc pierderi, iar compania să redevină profitabilă. Deși politica de personal este una dintre probleme – recrutarea și selecția sau evaluarea performanțelor lăsând de dorit – nu este marea vinovată pentru criza în care se găsește compania. Cauzele pot fi găsite într-o strategie nefericită în ceea ce privește alegerea aparatelor de zbor sau în semnarea unor contracte care s-au dovedit, elegant spus, neinspirate. Acum se așteaptă o nouă infuzie financiară salvatoare de la stat, în valoare de 190 de milioane de euro, dar numai după ce Comisia Europeană va da undă verde noului plan. Unul dintre angajamentele asumate de companie ar fi revenirea pe profit încă din 2024, un obiectiv ce pare imposibil de atins. Totuși, în acest context poate fi explicat recentul demers al managementului TAROM.

Șeful TAROM anunță, sindicatele contestă

Potrivit informării parafate de șeful TAROM, la jumătatea lunii martie, Consiliul de Administrație a constatat finalizarea procedurii de concediere colectivă. Fiind puse în fața  Sindicatele TAROM anunță un posibil conflict de muncă. „Concedierea individuală permite angajări. Este un lucru foarte periculos că, în orice moment, la propunerea șefilor, orice om din TAROM poate fi dat afară. Astăzi suntem 1.211 oameni, dacă sunt dați afară 30 de oameni/lună, anul viitor, în august, ajungem la 500-600 de salariați, cât își dorește ministrul Grindeanu. Din păcate sunt probleme mari privind lipsa de personal, în ultimii doi ani au plecat 140 de stewardese, 20 de piloți Airbus, iar de la ATR au plecat 12 piloți. Există mai multe departamente unde este lipsă de personal. Prin aceste concedieri individuale este pusă în pericol siguranța zborului, TAROM își bate joc de salariați, resursa umană, singura valoarea a companiei. Prin aceste decizii se creează un conflict de muncă”, a explicat, pentru Income Magazine, unul dintre liderii sindicatelor de la TAROM.  Și în răspunsul oficial pe care Sindicatul Unit TAROM (SUT) l-a transmis directorului Costin Iordache apar o mulțime de acuzații la adresa managementului companiei. Astfel, sindicatele susțin că nu ar fi fost informate nici de ceea ce scrie în Planul de Restructurare, nici de modul în care acesta a fost schimbat și nici de versiunea trimisă Comisiei Europene pentru aprobarea ajutorului de stat. Iar aceasta nu ar fi singura încălcare a legii. Trecerea de la concedierea colectivă la concedieri individuale, mai susține sindicatul, ar încălca Codul Muncii. Prin urmare, orice concedieri vor fi sigur contestate. 

Cele mai recente știri

To Top