În prima jumătate a acestui an, aeroporturile europene mici și cele regionale au atins niveluri de trafic de pasageri care au depășit cifrele de dinainte de pandemie. În același timp, marile aeroporturi europene din top 5 se află în medie încă sub nivelurile din 2019, dar traficul de vară este încă aglomerat, iar companiile aeriene înregistrează deja rezultate financiare bune, scrie Bogdan Maioreanu, analist la eToro.
Traficul de pasageri din întreaga rețea de aeroporturi europene a crescut cu aproape 29% în prima jumătate a acestui an, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2022, potrivit Airports Council International Europe. Volumul de pasageri este încă la -7,7% față de 2019, dar s-a îmbunătățit de la -11% în ianuarie la -6% în iunie.
Nu toate aeroporturile și-au revenit la fel. Mega-aeroporturile din Top 5 din Europa sunt încă în urma mediei europene, cu aproape -9% față de 2019. Londra Heathrow a rămas cel mai aglomerat hub, cu 37 de milioane de pasageri gestionați în prima jumătate a acestui an. Acesta este urmat de Istanbul, care a fost singurul mega-aeroport din Europa care a avut deja mai mulți pasageri (+10,4%) decât înainte de pandemie, cu 35,6 milioane de călători. Acesta a fost urmat de Paris și Amsterdam. În iunie, Frankfurt a detronat Madridul (28,5 milioane de pasageri în primul semestru) de pe locul cinci.
Departe de aceste cifre, aeroportul București Otopeni a ajuns la aproape 6,8 milioane de pasageri în primele 6 luni din 2023 și este urmat de Cluj cu 1,48 milioane și Iași 1 milion de pasageri. Peste 11 milioane de persoane au tranzitat aeroporturile din România în prima jumătate a anului 2023 depășind cu 5,4% cifrele din perioada pre-pandemică.
În secțiunea aeroporturilor mari, Lisabona, Atena și Palma de Mallorca au înregistrat creșteri față de nivelurile de dinaintea crizei pandemice – aceste orașe fiind și destinații turistice atractive, cu o cerere puternică pentru zborurile transcontinentale. Dar cele mai spectaculoase creșteri au fost înregistrate în aeroporturile din destinații de vacanță populare și care se bazează pe transportatorii low-cost: Trapani (+163%) si Perugia (+137%) în Italia, Tirana (105%), Kutaisi (+82%) din Georgia și Zaragoza (+57%). Acest lucru ne dă o idee despre unde se îndreaptă turiștii.
Pentru investitori, cifrele bune ale aeroporturilor încep să se traducă și în rapoartele de profituri ale companiilor aeriene. Lufthansa, cel mai mare grup european de companii aeriene, a înregistrat în al doilea trimestru venituri de 9,4 miliarde de euro, depășind cifra din anul precedent cu aproximativ 17%. În perioada ianuarie-iunie, avioanele companiilor aeriene din grupul Lufthansa au primit la bord peste 55 de milioane de pasageri, ceea ce reprezintă o creștere de 30% față de aceeași perioadă a anului 2022. Investitorii văd oportunități în a investi în companiile aeriene, Lufthansa fiind a 6-a cea mai deținută acțiune de către investitorii germani de pe platforma eToro la sfârșitul trimestrului trecut.
De asemenea, WizzAir a înregistrat rezultate financiare bune, raportând un profit net de 61,1 milioane de euro în cele trei luni încheiate în iunie, mai mult decât media de 51,5 milioane de euro estimată de analiști. Acest boom al călătoriilor s-a reflectat și în rezultatele financiare ale EasyJet și Ryanair, care au depășit de asemenea estimările analiștilor.