Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) consideră că o prioritate a autorităţilor române este aceea de a combate mult mai serios „turismul la negru”, care poate avea consecinţe negative semnificative asupra industriei turismului şi a economiei în general, conform unui comunicat remis, miercuri, AGERPRES.
„Se fac cazări în apartamente private, pe litoral şi la munte, şi nu se plăteşte nicio taxă. Pe de altă parte, sunt persoane fizice care organizează grupuri, atât în România, cât şi în străinătate, la negru, fără licenţă, fără brevet şi nu plătesc un leu statului român. Propun ca vama să verifice ca fiecare autocar să aibă licenţă de turism iar ghidul brevet”, a declarat Alin Burcea, preşedintele ANAT, citat în comunicat.
Potrivit reprezentanţilor asociaţiei , toate controalele vizează doar operatorii autorizaţi, cu licenţe, sub sancţiuni extrem de grave, până la amenzi şi ridicarea licenţei, în timp ce în jur „zburdă fără nicio repercusiune” unităţi de cazare neclasificate care sunt promovate pe piaţă şi vândute de platforme online nelicenţiate ca agenţii sau pur şi simplu de intermediari „ad-hoc”.
Ei subliniază că această cazare neautorizată în apartamente private, vile sau alte structuri, precum şi excursiile şi deplasările organizate fără deţinători de licenţă nu numai că privează statul de taxe şi impozite, dar afectează mult afacerile legale din domeniul turismului.
„Proprietarii de hoteluri, pensiuni şi alte structuri de cazare care plătesc taxe şi funcţionează în mod legal, dar şi agenţiile de turism se confruntă cu o concurenţă neloială din partea celor care oferă cazare ‘la negru’. Această concurenţă poate duce la scăderea veniturilor pentru structurile de cazare legale şi poate afecta investiţiile în dezvoltarea infrastructurii turistice a României.
Concurenţă neloială: Structurile de cazare şi agenţiile de turism licenţiate plătesc taxe şi respectă reglementările pentru a-şi desfăşura activitatea. Când entităţi neautorizate organizează grupuri sau deplasări, creează o concurenţă neloială. Agenţiile licenţiate pot pierde clienţi şi venituri din cauza acestui fenomen”, explică sursa citată.
De asemenea, semnalează ANAT, turismul „la negru” poate duce la experienţe proaste pentru turişti şi, în cazul în care grupurile organizate de entităţi neautorizate nu oferă servicii de calitate, reputaţia întregii industrii turistice poate suferi.
La fel şi în cazul cazărilor „la negru”: turistul nu are cui să se plângă, nu beneficiază de cea mai bună calitate, nu are cum să fie compensat în cazul în care „serviciile” sunt sub aşteptări, adaugă sursa citată.
„ANAT consideră că statul român, prin autorităţile competente, ar trebui să intensifice controalele şi să impună sancţiuni mai severe pentru cei care oferă cazare neautorizată sau pentru cei care organizează excursii, tururi sau pachete turistice fără licenţă. Din păcate, există şi platforme online care promovează structuri de cazare neautorizate, dar şi ghizi neautorizaţi, mai ales străini, care, la rândul lor, fac concurenţă neloială ghizilor naţionali sau locali autorizaţi. Agenţiile de turism, structurile de cazare clasificate şi alte entităţi legale ar trebui să fie protejate prin aplicarea riguroasă a legilor şi reglementărilor. Amintim că agenţiile de turism lucrează doar cu structuri de cazare clasificate, autorizate, promovarea cazării ‘la negru’ constituind în mod legal o contravenţie. În plus, este esenţială promovarea unei culturi a respectării legii şi a eticii în turism. Educaţia şi conştientizarea turiştilor şi a furnizorilor de servicii pot contribui la reducerea cazurilor de turism ‘la negru'”, se mai menţionează în comunicat.
Reprezentanţii asociaţiei subliniază, de asemenea, că statul român ar trebui să investească în promovarea turismului legal şi să ofere facilităţi şi avantaje pentru structurile de cazare autorizate.
„Campanii de conştientizare şi educaţie pot informa turiştii cu privire la beneficiile alegerii cazării legale şi la riscurile asociate turismului ‘la negru’. Organizaţiile de turism vor acorda, cu siguranţă, tot sprijinul unei asemenea campanii. Este esenţial să fie protejate interesele economice naţionale şi să se asigure o concurenţă corectă în industria turismului”, spun ei.