Beach, Please!, festivalul care a debutat în anul 2022 pe plaja de la Costinești, la inițiativa lui Andrei Șelaru (Selly) și Lucian Ștefan (Global), într-o variantă mult mai restrânsă, de doar 30.000 de participanți, a ajuns astăzi un fenomen. Audiența festivalului aproape s-a triplat de la un an la altul, aproximativ 80.000 de oameni au venit la festival în cel de-al doilea an, iar în 2024 sunt așteptate peste 200.000 de persoane. Andrei Șelaru(Selly), a vorbit, pentru Income Magazine, despre eforturile depuse pentru a pune la punct un astfel de eveniment dar și despre așteptări și planurile de viitor pentru Beach Please!.
Income Magazine: Când a luat naștere ideea Beach Please și ce v-a inspirat să-l organizați?
Andrei Șelaru(Selly): În 2022, când am organizat prima ediție, în România nu exista un festival dedicat 100% tinerei generații și gusturilor ei muzicale. Fiind eu însumi un tânăr care a iubit dintotdeauna muzica urbană și cultura urbană în general, am considerat că există o astfel de nevoie în piață.
I.M.: Festivalul este relativ tânăr… Poți să ne faci un rezumat cu ce s-a întâmplat în primii doi ani?
A.Ș.: Prima ediție a fost organizată doar cu artiști români. A fost un debut foarte bun ca număr de participanți, iar investiția a fost de 800.000 de euro, o sumă care poate părea mare, dar pentru un festival este foarte puțin. Cu toate acestea, ediția a fost una de succes și s-a desfășurat fără niciun fel de incidente.
După prima ediție, care a înregistrat o pierdere foarte mică, în cea de-a doua ediție am decis să facem o investiție majoră pentru a transforma festivalul într-un eveniment mainstream. Astfel, în 2023, am ieșit în pierdere cu foarte mulți bani. Am făcut asta pentru că voiam să demonstrăm calitatea festivalului nostru și să avem un eveniment de cel mai înalt nivel, deși prețurile biletelor nu puteau fi mărite atât de brusc. Am asumat această pierdere pentru a ne poziționa pe piață drept „cel mai bun festival pentru tineri”. Drept dovadă, imaginea festivalului din acest an este complet schimbată în ochii publicului și al pieței. Ediția din 2023 a fost o mare provocare financiară, dar a adus un câștig de imagine și încredere în brandul Beach, Please!
I.M.: Care sunt provocările, schimbările și inovațiile care au marcat călătoria festivalului? Ce decizii a trebuit să luați pentru a-l transforma într-un eveniment de succes?
A.Ș.: După succesul primei ediții din 2022, ne-am dat seama că potențialul este imens și că nu vrem doar să facem un festival de nișă, ci să avem cel mai tare festival pentru tineri din România. Am luat totul mult mai în serios și am investit mult timp pentru a rezolva orice problemă pe partea de producție. Am avut cel mai mare număr de agenți de pază pe cap de participant și am suprainvestit în facilități pentru a oferi cel mai mare confort.
I.M.: Festivalul de anul acesta e aproape sold-out. Vă așteptați la asemenea succes?
A.Ș.: Ne așteptam, după anunțul lui Travis Scott, să avem un festival sold-out. Este un nume care nu a mai fost niciodată în România și unul dintre cei mai mari artiști, deci era cumva de așteptat acest succes.
I.M.: Cât de mare e echipa Beach Please? Vă bazați și pe voluntari?
A.Ș.: Echipa de management, producție și marketing a festivalului numără aproximativ 60 de persoane. În timpul festivalului însă, ajung să lucreze în jur de 2000 de oameni, inclusiv voluntari și agenți de pază.
I.M.: Creșterea de la an la an este evidentă… putem spune că Beach Please este un eveniment profitabil?
A.Ș.: Abia anul acesta putem spune că va fi un eveniment profitabil, lucru care este firesc, deoarece un festival trebuie să ajungă la maturitate pentru a produce bani. Business-ul de festival este unul destul de dificil, cu multă concurență, și riscant. Trebuie mereu să anticipezi și să ajustezi dimensiunea festivalului în funcție de vânzările de bilete. Este mai ușor să ai un festival profitabil de dimensiunea noastră decât unul mult mai mic.
I.M.: Ați avut discuții cu autoritățile locale despre impactul evenimentului?
A.Ș.: Autoritățile locale ne sprijină cu tot ce pot pentru a face evenimentul cât mai sigur și pentru a fluidiza traficul din zonă. Din punct de vedere al valorii adăugate în stațiune, Beach Please va aduce anul acesta peste 30 de milioane de euro în Costinești, ceea ce este foarte benefic pentru comunitatea locală.
I.M.: Câți străini sunt așteptați la ediția din acest an?
A.Ș.: Așteptăm între 7.000 și 10.000 de străini anul acesta, ceea ce este o premieră pentru noi. Anul trecut, numărul de străini a fost neglijabil. Anul acesta am făcut eforturi considerabile de marketing pentru piețele internaționale, în special pentru Bulgaria, Ungaria, Regatul Unit și Grecia.
I.M.: În fiecare an festivalul a venit cu noutăți… Aveți vreun „as în mânecă” pentru acest an?
A.Ș.: Anul acesta, asul nostru din mânecă va fi experiența. Line-up-ul este deja cunoscut și va rămâne așa cum este. Nu vor mai fi surprize în privința artiștilor, dar experiența și atracțiile oferite vor uimi cu siguranță participanții. Un festival este mai mult decât suma artiștilor care cântă pe scenă; este vorba despre întreaga experiență și pachetul de atracții oferite, de la mâncare de calitate la facilități diverse.
I.M.: Ce planuri aveți pentru festival în viitor? Vă gândiți să extindeți, să-l dezvoltați?
A.Ș.: Cu siguranță, ediția din 2025 va fi mult mai mare decât cea de anul acesta. Avem deja câteva nume în cap pe care dorim să le confirmăm cât mai curând.