Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 23% în luna august a acestui an, faţă de aceeaşi perioadă din 2023, în timp ce segmentul autoturismelor „verzi” a înregistrat un recul de 16%, din care cele full electrice cu 69%, reiese din statistica publicată, joi, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
La nivel general, după evoluţia importantă a lunilor anterioare, august 2024 vine cu o scădere de 24,5% a înmatriculărilor de autovehicule noi, în comparaţie cu aceeaşi lună din anul anterior, respectiv cu o diminuare de 27,2% faţă de luna iulie 2024.
În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV se află pe prima poziţie, cu 52,3% din total (în scădere cu 10%, de la un an la altul), urmat de Clasa C – cu o cotă de 28,7% (-24,2%) şi Clasa B – cotă de 11,6% (-36,3%).
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină au înregistrat o scădere de 21,9% şi au ajuns, astfel, la o pondere de 63,7%.
La autoturismele echipate cu motoare diesel, plus mild hybrid diesel, scăderea a fost de 44,9%, iar cota de piaţă de 7,8%.
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) deţin în a opta lună a anului în curs, o cotă de piaţă de 28,5%, care depăşeşte cu 20,7 puncte procentuale cota deţinută de motoarele diesel, în aceasta din urmă fiind incluse şi motorizările mild hybrid diesel.
În acest context, autoturismele full electrice deţin o cotă de 5% din piaţă, în luna august a anului 2024, faţă de august 2023, când reprezentau 12,5%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid deţin o cotă de piaţă de 5,9%, în creştere de la 3,7%, în luna similară a anului trecut.
Potrivit sursei citate, primele trei cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Tesla Model 3 – cu 168 de unităţi şi o creştere de 33%, în august 2024 vs august 2023, Tesla Model Y (47 de unităţi, -87%) şi Hyundai Kona (32 de unităţi).
La categoria autoturismelor Plug-in, clasamentul este condus de Hyundai Tucson – cu 111 unităţi şi o creştere de 236%, urmată de Toyota RAV4 (46 unităţi, – 15%) şi Volkswagen Golf (29 de exemplare).
Totodată, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc în Top 3 al lunii august 2024 Toyota Corolla – cu 308 unităţi (+35,7% faţă de august 2023), apoi Honda CR-V (164 de unităţi) şi Toyota RAV4 (149 de unităţi, +14,6%).
Statistica oficială relevă faptul că vehiculele comerciale uşoare şi minibus înregistrează, în august 2024, o scădere de 20,7% faţă de luna august a anului precedent, din care autovehiculele comerciale uşoare fără minibus consemnează o diminuare de 18,5%. Pe întreaga perioadă a anului, comparat cu aceeaşi perioadă a anului trecut, înmatriculările de autovehiculele comerciale uşoare au crescut cu 30,9%.
APIA este o organizaţie non-profit, o entitate reprezentativă în industria auto din România, înfiinţată în anul 1994, membră a Organizaţiei Mondiale a Constructorilor de Automobile – OICA, din 1996.