O mică afacere românească a ajuns să fie implicată în proiecte ample la nivel internațional. Din Franța, Cehia, Bulgaria, Israel până în Arabia Saudita, Qatar sau Thailanda, HIAROM Invest a exportat tehnologii și soluții inovatoare gândite lângă București de specialiști români. Artizanul ambițiosului plan, acela de a construi un brand autohton pe o piață dominată de giganți mondiali, este Cătălin Dragomir, un antreprenor despre care se poate spune că știe ce înseamnă să riști și să câștigi.
Drumul HIAROM Invest către piața internațională a utilajelor pentru transport și construcții a început în 2006, atunci când tânărul Cătălin Dragomir, absolvent al Universității Tehnice de Construcții din București, a decis să înceapă, pe cont propriu, o mică afacere. Cu o experiență limitată, dar cu aplombul specific vârstei, a reușit să strângă alături de el o mână de colegi cărora le-a împărtășit visul. Astfel, având la bază un nucleu de tineri ingineri români, mica firmă a lui Dragomir a debutat în 2007 ca importator al mărcii suedeze HIAB, parte a grupului Cargotec, și a reușit rapid să se impună într-o zonă de nișă – cea a macaralelor. A avut și noroc, pentru că produsele de înaltă calitate începeau să fie din ce în ce mai căutate pe piața românească. Bineînțeles, norocul nu este suficient într-un astfel de business, așa că a pus pe roți un departament de service performant. După câteva creșteri accelerate, tot businessul părea că merge în direcția bună. Însă, pe neașteptate, a venit un obstacol care a dereglat întreg mecanismul gândit de antreprenor și de colegii săi. „Abia începusem să ne punem pe picioare când ne-am trezit cu o criză care a zguduit din temelii întreaga economie mondială. Cu o piață a camioanelor în declin, bineînțeles că și vehiculele specializate au avut de suferit. Și asta ne-a pus în fața unei decizii dificile care viza sărirea unor etape de dezvoltare gândite inițial pentru a ne extinde portofoliul”, arată Cătălin Dragomir cum din orice criză se poate ivi o oportunitate. Încă din anul fondării, HIAROM reușise să aducă un nou standard pe piața macaralelor, dezvoltându-se rapid pe un segment de piață foarte specializat și competitiv. Astfel, decizia strategică pe care a luat-o antreprenorul, aceea de a prelua și rolul de carosier, a fost una bine primită de clienți.
De altfel, acesta este momentul în care HIAROM Invest a demarat un amplu proiect de extindere a domeniilor de activitate, totuși fără a ieși din aria de competență a echipei deja formate. Încă din 2008 – 2009, transformarea în carosier a fost urmată de o accelerare a ritmului de dezvoltare și de preluarea importului în România al produselor Goldhofer – companie germană producătoare de semiremorci pentru transport agabaritic și KH Kipper – cel mai mare producător polonez de basculante peste 12 T. În 2010 firma lui Cătălin Dragomir proiectează, asamblează și livrează primele remorci forestiere, iar în 2012 începe dezvoltarea unui vehicul specializat șină-șosea, care a deschis calea către industria feroviară.
Cel mai de preț capital
În drumul către creștere, HIAROM a continuat să își utilizeze cel mai de preț „avantaj competitiv”: capitalul uman. Practic, nu exista proiect în acest vast domeniu pe care specialiștii companiei – cu bogată expertiză în mecanică, hidraulică, automatizări sau confecții metalice – să nu-i dea de capăt. Astfel, în anul 2013, a fost livrat camionul șină – șosea, realizat după un proiect propriu, care putea transporta echipamente pentru sudura căii ferate. Vehiculul a îndeplinit cu brio cerințele beneficiarului încât acesta, o mare companie franceză, a revenit cu noi comenzi destinate șantierelor pe care le are în întreaga lume. Odată cu această deschidere, a crescut și numărul de comezi din sectorul feroviar. Astfel, portofoliul de clienți s-a extins rapid, iar gama de produse s-a diversificat: a început producția și livrarea de drezine, shuntere (mici locomotive de manevră) și vehicule multifuncționale (VMS) cu dimensiuni și specializări diferite, mai întâi către companii din afara României și, ulterior, către tot mai multe firme cu activitate pe piața internă. De exemplu, la construcția megaproiectul Grand Paris Express lucrează nu mai puțin de cinci utilaje realizate de HIAROM Invest pentru clienții săi, ETF și Eiffage TSO. Iar asta nu e tot. VMS-urile realizate de companie au participat la proiecte de infrastructură din Thailanda și Qatar, iar o macara portuară dezvoltată după un proiect propriu a fost instalată în portul Varna, după ce o alta fusese ampalsată încă din 2015 la Cernavodă. Tot o asemenea macara a fost instalată anul trecut la șantierul naval din Mangalia. În acest an, HIAROM a produs și a livrat o drezină rapidă (80 km/h) pentru CFR și a reușit noi parteneriate: a inclus în portofoliu produsele GT Trailers, un mare producător polonez de suprastructuri tip prelată culisantă pentru transport marfă voluminoasă, și France Elevateur (FE) – producător francez de nacele de lucru la înălțime montate pe autoșasiu. Toată această dezvoltare se vede în rezultatele financiare. „Am plecat acum câțiva ani de la o cifră de afaceri de 6 milioane euro, am crescut la 10 milioane de euro, acum suntem la 12 milioane de euro”, prezintă succint evoluția companiei Cătălin Dragomir.
Miza pe sustenabilitate
Cătălin Dragomir spune că o direcție clară de dezvoltare este transformarea companiei într-una care să se autosusțină din punct de vedere energetic. „Am doi copii și îmi doresc să mă pot uita în ochii lor. Cred că omenirea are puterea să ajute planeta și pare că Uniunea Europeană va pune din ce în ce mai mult accent pe asta. Sper să aloce resurse în continuare pentru că tehnologia există, însă este destul de scumpă. Ținta mea și a Hiarom este să ne autosusținem din punct de vedere energetic. Avem în acest moment panouri instalate pe întreaga noastră hală din Dragomirești Vale și încercăm să implementăm o pompă de căldură pentru clădirea de birouri și o alternativă electrică la sistemul de încălzire al cabinei de vopsit în loc de cea existentă, pe gaz”, menționează antreprenorul.
În plus, au fost achiziționate nu mai puțin de 50 de mașini electrice care deservesc diferite departamente ale firmei. „Am vrut să facem ceva concret în privința reducerii amprentei de carbon. Sunt de părere că noua tehnologie trebuie ajutată, chiar dacă la început este posibil să se facă ceva experiențe pe tine. Sunt inginer mecanic și cred că o mașină electrică este mult mai fiabilă decât una tradițională, fie și dacă luăm în calcul doar diferența de complexitate a ansamblului. Dacă vorbim și despre randamentul motorului termic față de cel electric, clar câștigă electricul. Am făcut această achiziție și pentru că ne dorim să dăm un semnal în jurul nostru, că se poate și așa. Trebuie doar să vrei”, detaliază Cătălin Dragomir.
Și HIAROM nu s-a oprit doar la a cumpăra mașini electrice, ci a instalat la sediul său și 11 stații de încărcare pentru acestea. În viitor, numărul de panouri fotovoltaice va crește, ținta fiind să se ajungă la o putere instalată de 300 kW. „Însă această fază o doresc implementată cu ajutorul statului sau cu fonduri europene. Între timp suntem în derularea unei achiziții de teren în apropierea sediului unde avem în plan să construim un parc fotovoltaic de 0,5 MWh”, anunță antreprenorul. Toată activitatea companiei – adică locul de unde pleacă în toată lumea tehnologie made in Romania – se desfășoară în noile hale construite înainte de pandemie în zona comunei Dragomirești, aproape de șoseaua de centură a Capitalei. Actuala suprafața, de circa 15.000 mp, urmează să fie extinsă și, astfel, va avea loc o reorganizare a halelor de producție și de depozitare pentru a susține noua dezvoltare a companiei. Nu de alta dar, conform lui Cătălin Dragomir, în viitor este vizată nu doar independența energetică, ci și noi extinderi ale activității de producție atât către sectorul feroviar cât și către cel al macaralelor și vehiculelor rutiere specializate. Asta, bineînțeles, menținând activitatea de import, întreținere și reparații pentru giganții mondiali reprezentați în România de companie.