Tranziţia globală către vehiculele electrice va avea un impact ”de anvergură” asupra investiţiilor, producţiei, comerţului internaţional şi ocupării forţei de muncă, a anunţat marţi Fondul Monetar Internaţional, ca parte a actualizării previziunilor de creştere economică globală, transmite Reuters.
Analiza a fost inclusă în cea mai recentă Perspectivă economică mondială a FMI, care a fost publicată în timp ce factorii de decizie se întâlnesc la reuniunile anuale ale FMI şi ale Băncii Mondiale din această săptămână pentru a discuta eforturile de a stimula creşterea globală, de a face faţă problemelor datorate şi a finanţa tranziţia la energia verde.
”Adopţia tot mai mare a vehiculelor electrice reprezintă o transformare fundamentală a industriei auto globale. Va avea consecinţe de amploare”, a spus FMI.
Trecerea către vehiculele electrice s-a accelerat în ultimii ani şi este văzută ca o modalitate cheie de a ajuta ţările să atingă obiectivele climatice.
În 2022, transporturile au reprezentat 36% din emisiile de gaze cu efect de seră în SUA, 21% în Uniunea Europeană şi 8% în China, a spus FMI.
Adoptarea în creştere a vehiculelor electrice a fost susţinută de obiectivul UE de a reduce emisiile de la maşini cu 50% pentru perioada 2030-2035, faţă de nivelurile din 2021, în timp ce guvernul SUA a oferit subvenţii pentru vehiculele electrice şi staţiile de încărcare.
FMI a remarcat că industria auto globală se remarcă prin salarii mari, profituri puternice, pieţe mari de export şi utilizarea unui grad ridicat de tehnologie.
Accelerarea către vehiculele electrice ar modifica acest peisaj, mai ales dacă China îşi menţine avantajul actual în producţie şi exporturi faţă de rivalii americani şi europeni.
În cadrul unor scenarii realiste de penetrare a pieţei vehiculelor electrice, PIB-ul Europei ar fi redus cu aproximativ 0,3% pe termen mediu, a spus FMI.
”În aceste scenarii, ocuparea forţei de muncă scade în sectorul auto, iar forţa de muncă se realocă treptat către sectoare mai puţin intensive în capital (cu valoare adăugată mai mică per muncitor)”, a spus FMI.
Atât SUA, cât şi UE au impus tarife pentru vehiculele electrice produse din China pentru a contracara ceea ce ei spun că sunt subvenţii nedrepte de la Beijing pentru producătorii chinezi.
Luna trecută, administraţia preşedintelui american Joe Biden a introdus o taxă de 100% pentru vehiculele electrice chinezeşti, în timp ce la începutul acestei luni statele membre UE au susţinut cu stricteţe taxe de import pentru vehiculele electrice fabricate chinezeşti de până la 45%.
Producătorii chinezi de vehicule electrice au practicat până acum preţuri mai mici pentru vehiculele lor faţă de producătorii rivali, un avantaj crucial având în vedere că vehiculele electrice rămân în prezent mai scumpe decât alternativele pe benzină şi cererea pentru vehicule electrice la nivel global a scăzut.
Guvernul francez a declarat la începutul acestei luni că îşi va reduce sprijinul pentru cumpărătorii de vehicule electrice, alăturându-se Germaniei, care şi-a încheiat schema de subvenţii la sfârşitul anului trecut.