De numele Irinei Alionte se leagă mai multe businessuri cu notorietate, iar povestea ei a apărut în publicații prestigioase precum The Huffington Post, Cosmopolitan, Men’s Health sau Business Woman. Pe lângă alte reușite, în ultimii ani, tânăra antreprenoare a adus într-o formă de invidiat o afacere adresată celor pasionați de mișcare și de un stil de viață sănătos.
Irina Alionte a crescut într-o familie de antreprenori. De altfel, cea mai mare influență asupra carierei sale a avut-o chiar mama sa, care reușise să-și schimbe traiectoria profesională. „Dintr-o profesoară de limba engleză la un liceu de stat, mama mea a devenit o femeie de afaceri de succes atunci când și-a transformat pasiunea în business și a pus temeliile centrului de învățare a limbii engleze de top din Capitală, respectiv Shakespeare School”, spune tânăra. Fără niciun fel de cunoștințe financiare sau planuri de afaceri elaborate, Irina Alionte a lucrat alături de mama sa încă de la 14 ani. Împreună, au reușit să dezvolte Shakespeare School, pe porțile căreia astăzi intră mai bine de 1.800 de cursanți, iar în 2022 a raportat o cifră de afaceri de 12,7 milioane de lei. „Având-o drept model pe mama, am fost la rândul meu foarte atrasă de cariera antreprenorială, iar anii în care am lucrat pentru afacerea de familie nu au făcut decât să-mi confirme această pasiune”, explică tănăra. Așa se face că, după ce a absolvit Facultatea de Marketing din cadrul Academiei de Studii Economice din București, a optat pentru un master în Marketing și Strategie în Anglia. „Din păcate, în țara noastră, facultățile nu reușesc să se clasifice în topul celor mai de succes din lume. Așadar, am vrut să beneficiez de experiența unei educații de top la una dintre cele mai bine cotate școli de business din Europa – Warwick Business School”. Mediul academic de acolo a fost unul care i-a oferit șansa de a interacționa cu tineri de elită din toate colțurile lumii. Nu și-a propus niciodată să rămână definitiv în Anglia, însă, în timp ce era studentă la masterat, i-a venit o idee de afacere care a realizat că se preta bine pe o piață mai matură și sofisticată precum cea britanică. Avea 23 de ani și îi plăcea nespus să participe la diverse clase tip cardio-dans și aerobic din cadrul Warwick Business School. Însă, își amintește că se plictisea destul de repede de același program. Mai mult, atât ea, cât și prietenele sale se simțeau ușor intimidate în acele studiouri de aerobic cu lumini puternice și oglinzi pretutindeni. „Dintotdeauna ne-am simțit în largul nostru pe ringul de dans, în atmosfera unui club de noapte. Și, m-am gândit că ar fi o idee foarte bună să combin exercițiile fizice cu distracția, într-o atmosferă de petrecere unde să pot fi eu însumi, fără frica de a fi judecată de cei din jur”. O idee care, recunoaște astăzi, a entuziasmat-o într-atât încât a decis să o pună în practică în propria universitate, la clubul de noapte din campus. „L-am abordat pe directorul de entertainment, care s-a îndrăgostit instantaneu de idee și mai ales de șansa de a oferi o seară fără alcool studenților, promovând totodată mișcarea fizică.” Așa a organizat primul eveniment pilot la care au luat parte 40 de studenți dornici să ardă calorii într-o atmosferă neconvențională. „În urma feedback-ului primit, cu participanți spunându-mi că nu s-au simțit niciodată atât de bine la o oră de cardio, am fost încurajată să-mi duc ideea mai departe”, povestește tânăra cum și-a transformat propria universitate în primul său client. Cel mai mare obstacol pe care l-a întâlnit crede că a fost tatonarea antreprenoriatului într-o țară străină. Însă a fost de departe cea mai curajoasă decizie din viața sa, mărturisește astăzi. Așa se face că la 25 de ani se muta în Londra, un oraș în care nu cunoștea pe nimeni. A fost o perioadă cu nopți nedormite, confuzie și angoase firești unui nou început. „Deși ruta antreprenorială este de cele mai multe ori un traseu solitar, nu este necesar să fie așa, atât timp cât ai un sistem de sprijin în spate și mentori care îți pot fi un model de succes”, spune antreprenoarea. La începutul deschiderii afacerii în Anglia, a fost susținută de cea mai mare organizație de mentoring din Marea Britanie și a primit finanțare de la guvernul britanic. „Astfel, am reușit să-mi extind conceptul inovator de evenimente fitness în mai multe orașe din Anglia și am primit premiul Best Business Growth după doar un an de la înființarea afacerii”. Între timp, a devenit empowerment coach, a avut mai multe apariții în presa scrisă din Marea Britanie și a fost invitată ca speaker la mai multe evenimente menite să inspire tinerii antreprenori. În 2014, după terminarea studiilor în Anglia, a revenit în țară unde a înființat Born2Succeed – o companie de consultanță pentru coachi și antreprenori. Apoi, în ianuarie 2015, în urma unei investiții inițiale de 35.000 de euro, avea să lanseze pe piața de fitness din București „Bodyshape Transformation Centre” – un concept inovativ care îmbină fitnessul cu consultanța pe parte de nutriție și motivație. „Procesul de a transforma ideea într-o afacere funcțională a durat doar 2-3 luni, de la momentul în care am gândit-o, până când am deschis efectiv sala.” În decembrie 2014, a semnat un contract de chirie pe 5 ani. Urma ca în ianuarie 2015 să înceapă activitatea, însă și-a zis că dacă tot plătește o lună de chirie, luna decembrie, ce-ar fi să înceapă să facă niște prevânzări pentru ianuarie, încă dinainte de sărbători? Așa că a organizat primul său seminar. „Nu aveam echipamente, nu aveam accesorii, nu aveam absolut nimic în sală. Imaginează-ți o hală industrială cu beton pe jos, cu pereții albi, cu tavan industrial, unde prima investiție a constant într-un videoproiector și 50 de scaune de plastic de la Ikea. Acolo am organizat primul meu seminar și am chemat oamenii în acest spațiu complet neamenajat. Am luat o bancă de la școala mamei pe rol de recepție și ca să pun o casă de marcat, și am chemat oamenii proiectându-le pe un perete alb o randare 3D a viitoarei săli, rugându-i să-și imagineze cum o să arate acest spațiu în luna ianuarie, când va fi complet amenajată cu accesorii, cu echipamente, cu podea, cu pereții cu graffiti și citate motivaționale și cu poze de transformări before and after și așa mai departe.” Nu toți au fost convinși de ceea ce au văzut, dar prezentarea poate fi considerată o reușită. „Cred că românii au o doză de scepticism în sânge. Unii oameni nu au crezut și au plecat, pentru că nu credeau în proiect. Nu vedeau nimic palpabil în jur. Dar ceilalți 25 au cumpărat primul program de transformare de 6 săptămâni, care la vremea respectivă cred că era 150 de euro. Am făcut primele vânzări într-o hală neamenajată, doar spunându-le despre ce o să fie. Mulți dintre ei sunt membri și astăzi, după mai bine de opt ani”, spune antreprenoarea.
Astfel, primii bani i-a obținut în primul an de funcționare, pe măsură ce a atras și și-a păstrat clienții. Au urmat apoi noi etape de dezvoltare, Bodyshape reușind să își clădească un nume respectat în piață și să-și asigure o creștere sănătoasă. Dacă în 2021, compania a raportat afaceri de 1,3 milioane de lei, în 2022 a înregistrat 1,5 milioane de lei, pentru ca până la finele lui 2023 Irina Alionte să estimeze afaceri de 1,8 milioane de lei.
La ora actuală, piața locală de fitness este evaluată la peste 450 de milioane de euro, asta fără activități și servicii conexe. În același timp, concurența pe segmentul fitness și nutriție este din ce în ce mai acerbă. „La nivel de rezultate și comunitate nu avem concurență, cel puțin nu în sensul clasic al cuvântului. Apreciem că se deschid din ce în ce mai multe centre de tiness/wellness cu un model de business apropiat de al nostru, înseamnă că facem ce trebuie.” Generațiile se schimbă, explică antreprenoarea și, totodată, și mentalitatea clienților sau percepția asupra stilului de viață sănătos. „E din ce în ce mai la modă să mănânci sănătos – bio, eco, să arăți bine, să te simți bine, să-ți îmbunătățești calitatea vieții, să trăiești mai mult. Sunt lucruri care țin de noi și pe care le putem gestiona destul de ușor. Totul ține de voință”, este convinsă Irina Alionte. De asemenea, din ce în ce mai mulți angajatori încurajează activitățile sportive și de fitness în cadrul companiilor, recunoscând astfel beneficiile programelor de well-being asupra productivității și stării de sănătate a angajaților. „Putem observa asemănări cu piețe din regiune în ceea ce privește tendința crescută către un stil de viață sănătos. Însă, comparativ cu regiunea balcanică, rezultatele noastre sunt în evoluție. Piața de fitness din România crește în fiecare an cu 15-20%. Totuși, ca grad mediu de penetrare al abonamentelor de fitness în total populație activă suntem undeva la 4%, versus 12% media europeană”.
Că pandemia a lovit puternic industria sportului în 2020, este fapt dovedit. Mai exact,
întreaga piață a scăzut cu 40-50%, în timp ce 10% dintre jucători nu au supraviețuit, după cum spun reprezentanții Romania Active, patronatul angajatorilor din health & fitness. Pentru Bodyshape Transformation Centre, odată cu redeschiderea sălilor din 15 iunie 2020 a urmat o perioadă dificilă.
„Pentru a ne adapta, a fost necesar să punem la punct o procedură strictă de curățenie, să delimităm spațiul de antrenamente per participant, să montăm stații cu soluții de dezinfectare atât la intrare în incintă cât și în zona de antrenament, să realizăm nebulizări și dezinfectări periodice. Măsuri de siguranță care este de la sine înțeles că au reprezentat costuri suplimentare pentru toate cluburile din industrie”. În același timp, mărturisește antreprenoarea, situația creată de pandemie a fost și o mare oportunitate de a automatiza activitatea centrului de fitness. Pentru că serviciile online au ușurat implicit activitatea echipei dar au oferit și satisfacție membrilor centrului care economisesc astfel timp. Totodată, pentru a se adapta la noua situație, compania sa a dezvoltat de asemenea programe online pentru antrenamente. Focusul, spune antreprenoarea, au fost resursele echipei de fitness, pentru a crea mai mult conținut video pentru paginile lor de social media, au creat programe de fitness online și au finalizat un proiect la care lucrau de mai multă vreme: cartea ce include principiile și formula completă din spatele transformărilor de succes de la Bodyshape. Așadar, în mai 2021, Irina Alionte și-a lansat prima carte „Bucuria de a fi în formă”, cu o prefață scrisă de Andreea Marin, care, se cunoaște că, la rândul său, este un promotor al unui stil de viață sănătos.
În 2024, se așteaptă să continue să investească în tehnologie, să mai deschidă un sediu nou într-o zonă centrală și să dezvolte cât mai multe programe dedicate angajaților din corporații, despre care se știe că petrec nenumărate ore la birou. „Plănuim să ne extindem pe zona de vânzări corporate, cu traininguri și seminarii pe teme de nutriție, fitness și motivație. Astfel încât să inspirăm angajații să aibă un stil de viață mai sănătos, echilibrat și să le ofere imboldul de care au nevoie să se apuce de sport. Organizăm și experiențe de fitness teambuilding, pentru departamentele unor companii care vin să socializeze în pauza de masă, în timp ce fac mișcare, le organizăm un antrenament energizant și distractiv axat pe jocuri și competiții de fitness care să ducă la întărirea relațiilor dintre colegi și coeziunea echipei”, încheie antreprenoarea.