Timp liber

Rețeta succesului produselor din gospodăriile țărănești se scrie în satele Transilvaniei

Zeci de produsele din gospodării țărănești ajung în magazine, restaurante, hoteluri și pensiuni. Micii producători locali prepară gemuri, dulcețuri, sucuri, murături și alte conserve tradiționale, iar o fundație le distribuie către cei care au nevoie de astfel de produse. Se întâmplă de ani buni în Transilvania, în niște locuri de poveste. Mai precis, este modelul de dezvoltare pe care l-au preluat și l-au rafinat comunitățile locale de la Viscri, Saschiz, Meșendorf sau Angofa. Mâncarea sănătoasă și manufactura tradițională au contribuit foarte mult la promovare, transformând satele săsești în destinații turistice la modă.

Locuitorii din mai multe sate transilvănene își vând produsele din gospodărie către magazine, restaurante, hoteluri sau pensiuni și la diverse târguri organizate periodic, inclusiv în străinătate. Tot ei se bucură deja de vizite din partea a mii de străini, în fiecare an. Ingredientele rețetei succesului sunt tradiționale: voință și acțiune. Cu specific german, dar coordonare britanică, în mare parte, la care s-a adăugat finanțare franceză, apoi norvegiană, elvețiană și din fonduri europene, satele sașilor au renăscut, unul după altul, punându-și în valoare tot ce au mai bun, de la biserici fortificate până la noile puncte gastronomice locale. 

Turiștii români și străini sunt foarte încântați de ofertă, pentru că sunt mereu în căutare de experiențe noi, de oameni primitori, de tradiții autentice și mai ales de natură, cu biodiversitatea caracteristică multor zone din România. 

Povestea de succes a Transilvaniei a început cu Regele Charles al Marii Britanii, care a cumpărat mai multe case în satele din România, a promovat „trendul” vieții sănătoase la țară și a oferit sprijin tinerilor cu spirit antreprenorial, pentru a-i lansa în afaceri și proiecte durabile. Așa s-a născut Fundația Adept Transilvania, pornind de la Viscri – satul făcut celebru tot de Regele Charles. 

Fundația s-a înființat în anul 2004, cu ajutorul Darwin Initiative – un proiect al Guvernului Marii Britanii, care oferea granturi pentru țările care încă nu făceau parte din Uniunea Europeană -, iar cofinanțarea pentru primul proiect a venit de la compania Orange. Fundația reușit să creeze mici afaceri locale în zona Târnava Mare, apoi ideile și proiectele s-au dezvoltat din ce în ce mai mult, s-au creat mai multe asociații, iar printre cei care lurează în aceste mici proiecte sau afaceri locale sunt și români sau străini care au ales mediul rural din România, pentru o viață mai bună. 

Cea mai scumpă dulceață din Europa

În anul 2012, Fundația Adept Transilvania a combinat ideea de viață sănătoasă și produsele din gospodăria tradițională cu piața produselor de lux, lansând un concept care a fost primit cu succes la târgurile internaționale: Art of Dar și dulceața de 365 de euro – câte zile se muncește într-o fundație într-un an. Dulceața de la Viscri a fost prezentată într-un borcan special, cu fir de argint și linguriță de argint, iar rețeta secretă combină mai multe feluri de fructe de pădure. A fost lansată la târgul de produse alimentare organizat la Paris în perioada 19-24 octombrie 2012. Lansarea pe piața internațională a acestui produs de lux a fost o parte din proiectul de dezvoltare a satului Viscri, alaturi de Saschiz și alte localități din zona Tarnava Mare. 

Bucătării autorizate pentru întreaga comunitate

Dar și oamenii din aceste sate pot să facă și să-și vândă produsele, cu ajutorul Fundației Adept Transilvania, la prețuri competitive pe piața internă. Trebuie doar să vrea să respecte câteva reguli de bază, pentru a procesa fructele și legumele într-o bucătărie autorizată. „Cred că e foarte important ca oamenii să găsească produsele specifice zonei și să încerce să le vândă la băcăniile și restaurantele locale, nu neapărat către marile magazine. Noi le punem la dispoziție oamenilor din zonă bucătăria pe care am autorizat-o la Saschiz, pe care o folosim pentru cei care vor să încerce să facă ceva, până văd cum funcționează piața. Abia apoi se apucă să investească. Este mult mai bine decât să investească de la început sume mari, pentru că din dulceață și gemuri nu se poate face o avere. E nevoie de o bucătărie care să respecte cerințele”, a explicat, pentru Income Magazine, Cristian Gherghiceanu, președintele Fundației Adept Transilvania.

Cu ajutorul bucătăriei autorizate și a membrilor fundației, sătenii pot începe să facă preparate tradiționale pe care le și vând prin intermediul contractelor încheiate de fundație. „Noi vindem acum foarte multe produse căre restaurantele din zonă. Facem dulceață de ardei iute, de exemplu, pe care o cumpără Viscri 32, Casa Prințului și alte pensiuni din zonă. Avem comenzi foarte mari la nivel local și nu am mai trimis de mult timp în București. Cei care vin să facă gem, dulceață sau conserve în unitatea noastră autorizată trebuie să respecte câteva condiții minime, dar noi nu intervenim în rețete. Ne implicăm doar în igienă, analize de PH și de zahăr, pentru care avem instrumente și aparate speciale. Pentru a vinde produsele, cei care apelează la noi își pot face întreprindere individuală, PFA sau SRL. Procesează la noi, le dăm certificat de conformitate pe produs, iar ei pot emite factură, pentru a vinde mai departe, de exemplu la Centrul de Informare Turistică de la Saschiz”, explică președintele Adept Transilvania.

Finanțare din fonduri europene

O astfel de bucătărie poate costa între 20.000 de euro și 150.000 de euro, dacă acolo se va face producție mare. Cea de la Saschiz este dotată cu foarte multe utilaje și spații de procesare, spații de depozitare și instrumente de verificare a calității produselor, așa că suma investită a fost de 150.000 de euro. Acolo se fac gemuri și dulcețuri, dar și sucuri de mere, murături și alte tipuri de conserve tradiționale. Totuși, se poate amenaja un spațiu și pentru o producție mai mică, doar pentru gemuri sau doar pentru murături, care ar costa mai puțin, pentru a obține autorizare. Iar modelul poate fi replicat la nivelul întrgii țări, cu atât mai mult cu cât aceste investiții se pot face și din fonduri europene. „Există acum o posibilitate de finanțare pentru proiecte de economie socială, până la 100.000 de euro, pe viitorul program care până acum era Programul Operațional Capital Uman – POCU. Vor fi linii de finanțare și pentru mediul rural, și pentru urban. Cu 100.000 de euro, dacă ai terenul și clădirea, se poate amenaja un astfel de spațiu”, încheie Cristian Gherghiceanu.

Avantajele procesării în spațiul comun

Pentru cei care nu vor sau nu pot încă să facă investiții, posibilitatea folosirii unei bucătării autorizate este un mare avantaj. Astfel, preparate într-o asemenea unitate, produsele sunt autorizate. Se respectă toate standardele, lucru garantat și de controalele tematice anuale ale Direcției Sanitar-Veterinare. Un alt lucru bine de știut este că pentru produsele de manufactură, ceramică sau linguri de lemn este și mai simplu, pentru că nu necesită autorizație sanitar-veterinară. „Pentru a autoriza o bucătărie, depinde ce vrei să faci. Pentru castraveți murați, ai nevoie mai ales de spațiu de depozitare. Pentru gemuri e nevoie de vase speciale. Noi preferăm să facem cantități mici, pentru că se păstrează aroma și culoarea gemului, spre deosebire de cele făcute în cantități mari, care de obicei sunt mai închise la culoare. Trebuie un aragaz bun, zonă de spălat fructele și legumele, zonă de spălat borcanele, e nevoie de un cuptor, pentru a steriliza borcanele și spații de depozitare”, explică președintele Fundației Adept Transilvania.

Cele mai recente știri

To Top