Anul 2025 ar putea fi un an record pentru infrastructura rutieră din România. Problema din domeniul transporturilor nu mai este legată de necheltuirea banilor alocați pentru infrastructură, ci finanțarea. „Căutăm surse de finanțare, sunt gata licitațiile, birocrația, nu mai există problema să nu cheltuim banii”, a anunțat ministrul Sorin Grindeanu în cadrul conferinței naționale Income Magazine Corporate „România, în sfârșit la drum. Infrastructura rutieră 2025: Provocări și oportunități” organizată de Antena 3 CNN și Income Magazine.
„Eu cred că noi am intrat în cu totul altă etapă, nu să nu ne mai ținem de lucruri, cel puțin pe domeniul rutier. PNRR – România are în acest moment în jur de 28 de miliarde. Ministerul Transporturilor, pe toate componentele, avem cam un sfert, 7.3 miliarde. Contractele semnate de noi până acum cu componentă din PNRR au valoarea totală de 20 de miliarde, de trei ori mai mult. Dânșii ne dau 7 miliarde și un pic, noi de la buget trebuie să venim cu diferența. Și dacă ar pica vreun proiect din PNRR și l-am trece pe program operațional, suma aceea noi o vom cheltui. Nu există să pierdem bani, eventual se transferă.
Metroul de la Cluj – iese din PNRR, intră în alt program. Nu înseamnă că pierdem finanțarea.
Domnul Pistol stă cu câteva proiecte în acest moment, e în situația de a căuta surse de finanțare, sunt gata licitațiile, birocrația, trebuie să găsim finanțare. Nu mai există problema că nu cheltuim banii.
Anul trecut s-a încheiat POIM. La transporturi nu se cheltuiau banii. Noi am avut alocați pe POIM undeva până în 5 miliarde. Am cheltuit cu 1 miliard în plus. Am anunțat la comisie din timp că terminăm banii și vrem să ne mai dea pe componente care nu au reușit să termine fondurile, și am primit.
La Transporturi suntem în situația de a găsi și alte surse în afară de fonduri europene și finanțarea de la buget să …. Sumele de la bugetul de stat nu ne mai ajung. Cei care făceau bugetele anii trecuți făceau bugetul pe Transporturi, pentru că nu se cheltuiau banii.
Îmn 2024 s-au dat în circulație undeva până în 200km de autostradă și drum expres. În 2025, dacă se aliniază toate planetele, putem ajunge în jur de 300km dați în circulație, ceea ce ar reprezenta un record.
O să putem să circulăm doar pe autostradă de la Craiova la Constanța, începem să închidem lucrările. Tot anul acesta sper ca de lângă Bacău, pe A7, să venim pe Dumbrava… pe bucățile de A0, semicercul nordic, să se poată merge, și de acolo să se poată merge spre Constanța. Încep să se unească punctele, erau loturi dată în circulație… în anii viitori se vor uni tot mai multe bucăți și vom putea merge continuu pe autostradă.
Nu s-a redesenat niciun Master Plan din 2013-2014. PNRR a fost finalizat în 2021 și acceptat de comisie, războiul a început în 2022. Teoria conspiraționiștilor e falsă, planurile există dinainte de război, și e verificabil. Dar da, investițiile în partea de est sunt necesare pentru că era debalansată harta”, a declarat Sorin Grindeanu în cadrul conferinței.
