Business

Un business născut din pasiunea pentru oameni, nu din goana după bani

„Am stat și m-am întrebat: Ce vrei, Mircea? Să faci bani și să schimbi o rată de conversie sau să salvezi niște oameni care să te sune să îți spună: Mi-ai mai dat zile de trăit!?” 

Mi-a rămas în minte această frământare a lui Mircea Popa de când ne-am întâlnit să povestim despre businessul lui. Nu este medic, dar activitatea lui antreprenorială se împletește cu domeniul medical de aproape 15 ani. A creat mai întâi aplicația Skin Vision, care scana alunițele și îți spunea dacă este cazul să mergi către un medic pentru analize mai amănunțite sau nu. Acum cinci ani însă, a simțit că business-ul a ajuns într-un punct maxim al dezvoltării, și a decis să se retragă de la conducerea acestuia pentru o nouă provocare. 

Dă restart

Și-a mai înființat o companie, dar nu știa bine ce obiect principal va alege din lunga listă înregistrată la ONRC. Știa că vrea să rămână tot în zona de imagistică medicală, dar nu știa exact pe ce să se axeze. Ar fi vrut să dezvolte și să integreze în noul proiect algoritmi de inteligență artificială, care să analizeze imaginile, și a început să facă cercetare direct la sursă, să vadă ce îmbunătățiri ar putea aduce el pe zona de imagistică. A mers din cabinet în cabinet și i-a întrebat pe medici care este cea mai mare problemă cu care se confruntă, și așa a aflat că, de fapt, până la inteligență artificială, România trebuie să scape mai întâi de CD-uri. „Astăzi, pacientul se duce la medic, intră într-o mașină foarte scumpă, de un milion – două de euro și pleacă de acolo cu un CD. Și este foarte greu să conectezi mai mulți specialiști din sistem, dacă datele tale circulă pe CD. Deci, eu, ca pacient, dacă am ceva grav, trebuie să pun CD-ul ăla în buzunar, să mă sui în autobuz și să sun pe la toți medicii. Excursia asta poate dura și săptămâni, pentru că nu toți pot să te primească atunci când ai tu nevoie, și aștepți după programări. Nu știu nici măcar dacă pot să te trateze, pentru că ei nu au văzut imaginile acelea.”Așa a apărut platforma online MedicAI, care poate integra toate imaginile care se produc în sistemul de sănătate, de la CT, RMN, radiografii, până la imagini de histopatologie, poze sau videouri. 

Intră pe unde poți

Apoi, au început bătăliile pentru implementarea proiectului. „Sistemul de sănătate e făcut pe ideea: Noi nu vrem o schimbare, pentru că o schimbare e periculoasă, pot muri oameni!. Înțeleg teama, dar pierdem și oportunități” – crede Mircea Popa. Așa că s-a orientat, la început, către medici privați, către cabinete și clinici mici. Apoi, ceilalți au deschis ochii și au văzut că platforma își dovedește utilitatea și au început și… granzii să fie interesați. Acum, platforma este utilizată de peste 50 de clinici și de spitale, atât publice, cât și private, dar și de diverse instituții sau de organizații preocupate de zona de educație și de cercetare, având însă și parteneriate cu companii internaționale din zona pharma.

Țintește sus

Obiectivul lui Mircea Popa este să ajungă acum cu start-up-ul în Statele Unite ale Americii. Și nu este un moft sau goana după „visul american”, ci la bază stă strict o strategie de business. Antreprenorul explică faptul că, cel puțin pe zona de sănătate, este mult mai ușor pentru un proiect să reușească în SUA, decât în Europa. „Europa e foarte fragmentată și are și cele mai dure reglementări. Ne lovim de o barieră pentru business, mai ales pentru start-up-uri. Pe lângă reglementările general valabile, fiecare țară mai vine cu un set propriu de reguli. Iar tu, ca antreprenor, trebuie să fii compatibil cu absolut toate ca să reușești. Așa, dacă ajungi în Statele Unite, ai un singur reglementator, un sigur set de legi, iar acestea sunt mult mai relaxate. N-aș spune neapărat că este mai ușor în State decât în România să lansezi un business, dar, dacă reușești, atunci chiar știi că faci o companie mare care să poată face diferența.” 

Mircea Popa atrage însă atenția că nu este neapărat cea mai bună decizie pentru toți antreprenorii să meargă în SUA. 

Caută nișa

Fiecare ar trebui să vadă care dintre piețele în care produsul sau ideea lui ar avea succes i-ar putea aduce și cea mai mare creștere. În felul acesta, cu o dezvoltare rapidă, poți face rost și de finanțare pentru a „ataca” următoarele piețe, pentru a-ți scala afacerea, cum se spune în limbaj de specialitate. Însă totul este „pe încercate”, fără rețete magice. În primul rând, trebuie identificată o nișă într-o piață, care să răspundă celor trei cerințe esențiale, fără de care eșecul este ca și asigurat: 

  1. să crească în fiecare an considerabil; 
  2. să fie totuși destul de mică încât să nu existe concurență de la marile corporații;
  3. să fie ceva așteptat de către oameni, un fel de soluție salvatoare a unei probleme. 

„Cumpără” bani

Apoi, desigur, mai rămâne problema finanțării. Pentru MedicAI, Mircea Popa, împreună cu echipa lui, a reușit să atragă până acum o investiție de un milion și jumătate de euro, iar, anul acesta, calculele arată că ar încasa un milion de euro. Este o sumă care poate speria, dar, pe de altă parte, este o valoare la care antreprenorii, mai ales cei aflați la început de drum, trebuie să învețe să se uite asumat. Un fel de: spune-mi cât vrei să investești, ca să-ți spun ce business vei avea. Investești puțin, ai un business mic. Investești masiv, ai un business mare. 

„Dacă nu ai bani, te îndrepți către un investitor, dar bine ar fi să mergi cu lecțiile deja făcute, pentru că te poziționezi mult mai bine. Și cred că și lui i-ar plăcea și i-ar fi mai ușor să finanțeze un prototip deja testat și cu un flux mai curat de oportunități” – consideră antreprenorul nostru, și ne mărturisește că nu este ușor, nici măcar atunci când ai experiență. Însă parcursul, trăirile, adrenalina, drumul spre succes nu se compară cu nimic altceva: „Este ca și cum ar trebui să te arunci în gol cu niște piese în mână și în timp ce cazi să construiești avionul.”

Nu renunța

Și ar mai fi două lecții pe care un antreprenor la început de business ar trebui să le cunoască: să nu se îndrăgostească de ideea lui, să învețe când să renunțe și să își aleagă foarte bine… bătăliile.  În business, o luptă nu este câștigată de la sine. Dar nici pierdută definitiv, dacă înveți din greșeli și ai răbdare să o iei de la început, când totul pare sfârșit.

Cele mai recente știri

To Top