Transporturi

Uzina Ford Otosan din Craiova a început oficial asamblarea noii game Courier

La 16 ani de la preluarea uzinei de automobile de la Craiova de Ford și la un an după trecerea acesteia în portofoliul Ford Otosan, în Bănie sunt produse trei modele de nouă generație.

Pentru prima dată de la privatizarea din 2007 – 2008, uzina Ford din Craiova are un portofoliu de produse compus din trei modele – Puma, Transit Courier și Tourneo Courier – de ultimă generație care vor avea, începând din 2024, versiuni cu sistem de propuslie complet electric.

Preluată de compania turcă Ford Otosan, în care americanii au un important pachet de acțiuni, uzina din Craiova a început oficial, pe 24 octombrie 2023, asamblarea variantelor cu motoare termice ale modelelor Transit Courier și Tourneo Courier. Ceremonia de începere a producției acestor două noi modele, găzduită de directorul general al Ford Otosan, Güven Özyurt, de Josephine Payne, director adjunct Ford Otosan și de Müjdat Tiryaki, președinte Ford Otosan România, în prezența prim-ministrului României, Marcel Ciolacu, a confirmat intențiile anunțate încă de anul trceut de investitorul turc. Astfel, alături de SUV-ul Puma, gama Courier intră în portofoliul uzinei din Craiova. Ca parte a strategiei de investiții a Ford Otosan, producția gamei Courier a fost mutată în România de la uzina din Yeniköy, Turcia.

În luna iulie a anului 2022, Ford Otosan anunța o investiție de 490 de milioane de euro pentru a susține producția noii generații a gamei Courier la uzina din Craiova, care, alături de modelul Puma, va beneficia de versiuni complet electrice în 2024. În urma acestei investiții, capacitatea totală de producție a mașinilor va crește de la 250.000 la 272.000 de vehicule pe an, iar cea de motoare va ajunge la 350.000 de unități. Pentru a susține în continuare nevoile de producție ale Ford Otosan la uzina din Craiova, compania a desfășurat o campanie majoră de recrutare, creând 1.300 de noi locuri de muncă. „Gama Courier are o importanță mare pentru noi, Ford Otosan. Pentru aproape un deceniu am fost responsabili pentru producția globală a modelelor Transit Courier și Tourneo Courier, vehicule care poartă semnătura Ford Otosan, începând de la design și până la producție. Fiind combinația ideală între performanță și funcționalitate, gama Courier a contribuit foarte mult la poziția noastră ca lider al pieței vehiculelor comerciale (…) Capabicitățile de producție de ultimă generație ale uzinei din Craiova sunt completate de experiența Ford Otosan în design, inginerie și producție. Noile Transit Courier și Tourneo Courier, alături de investițiile noastre sunt dovezi ale încrederii pe care o avem în Craiova și în România. Sunt pe deplin încrezător în succesul pe care noua gamă Courier îl va avea și sunt convins că va stabili noi recorduri”, a declarat directorul general al Ford Otosan, Güven Özyurt, în timp ce Hans Schep, director general Ford Pro, este de părere că „începerea producției noii game Courier la fabrica din Craiova marchează un moment important pentru divizia de vehicule comerciale Ford Pro în Europa și reprezintă o etapă importantă în misiunea noastră de a crea produse esențiale pentru clienți”.

Nou moment istoric pentru Ford în România

Au trecut 88 de ani de când americanii de la Ford au început pentru prima dată să producă vehicule în România. În 1935, într-o hală din Floreasca erau asamblate primele mașini Ford V8, iar producția anuală putea atinge – deși asta nu s-a întâmplat niciodată – 2.500 de vehicule.

Alungați de război și, ulterior, de regimul comunist, americanii de la Ford încearcă să revină în România în 1966, dar sunt refuzați. Abia în 2007 sunt reluate contactele și este semnat acordul de privatizare al Automobile Craiova. Conform acestuia, valoarea totală a tranzacţiei era de 734 milioane de euro, dintre care 57 de milioane pentru pachetul de acţiuni, iar 675 de milioane trebuiau să meargă către investiţii tehnologice. Alte două milioane vizau investiţii de mediu.

Același contract stipula că Ford va creşte numărul de salariaţi la 7.000 în primul an şi la 9.000 cel de-al doilea de la preluarea uzinei. Deși numărul de angajați nu a atins niciodată nivelul menționat, iar volumul producției prevăzut în document a rămas multă vreme doar un deziderat, americanii au continuat să susțină uzina de la Craiova. 

În 2008 a intrat în producție și primul model. Interesant în contextul actual, vehiculul cu care angajații olteni trebuiau să își ridice competențele la standardele Ford s-a numit Transit Connect și era „împrumutat” chiar de la actualul proprietar al uzinei, Ford Otosan.

Deși, de-a lungul timpului, uzina de la Craiova a fost privită doar ca una în care sunt asamblate mașini, un detaliu important atât pentru activitatea fabricii, cât și pentru viitorul investiției Ford avea să fie producția de motoare. În primăvara lui 2012 începe producția premiatului motor de 1 litru, botezat EcoBoost. Acum trei ani, în 2020, peste jumătate dintre autoturismele Ford vândute la nivel european aveau suvb capotă propulsorul EcoBoost de 1.0 litri. Mai mult chiar, până în 2021, acesta a fost produs în nu mai puțin de 1,5 milioane de exemplare care au intrat în echiparea unor modele precum Puma, EcoSport, Fiesta, Focus, Tourneo Connect, Tourneo Courier și Transit Connect. Succesul motorului de 1 litru atrage după sine alocarea pentru Craiova a unui nou produs, motorul EcoBoost de 1.5 litri.

Istoria Ford în România a continuat în vara lui 2012 cu intrarea în producția de serie a primului model Ford asamblat exclusiv în România. Ford B-Max, monovolum de clasă B denumit de oficialii mărcii „MAV” (Multi Activity Vehicle), devine vedeta uzinei de la Craiova și încearcă să se impună, din nefericire doar cu un succes limitat, pe piețele din Europa.

Cinci ani mai târziu, în 2017, Ford B-Max iese din producție pentru a face loc micului SUV EcoSport, un proiect născut în India și ajuns, prin asamblarea la Craiova, pe piața din România. După încă doi ani începe și asamblarea actualului star al portofoliului Ford în Europa, SUV-ul Puma. Astfel, începând cu 2019, Ford Puma își începe aventura europeană devenind, în timp, cel mai comercializat model al mărcii americane pe Bătrânul Continent. Aflată în fața unei piețe europene tot mai dificile, după pandemie și în plin proces de electrificare, compania Ford decide să înstrăineze uzina din Craiova către un joint-venture în care deține părți egale cu holdingul turc Koç. Considerată de mulți un mare pas înapoi, afacerea încheiată în 2022 permite de fapt continuarea activității uzinei românești. Iar dovada că această decizie a fost una insipirată este situația extrem de dificilă în care a ajuns o altă uzină Ford, cea germană din Saarlouis.

Conform planului de reorganizare al diviziei Ford din Europa, care implică inclusiv disponibilizarea a 3.800 de angajați, fabrica germană rămâne fără întregul portofoliu de produse. După anunțul din 2022, lucrurile au evoluat rapid, însă nici până astăzi firma americană nu a reușit să găsească un cumpărător pentru Saarlouis. În ciuda negocierilor cu mai mulți investitori, locurile de muncă ale câtorva mii de angajați sunt în pericol.

Cele mai recente știri

To Top