Educația în școlile din România trebuie să țină pasul cu metodele didactice și tehnologiile de vârf care inspiră tinerii să se pregătească pentru viitor. Acesta a fost laitmotivul Conferinței Naționale „Educați pentru viitor”, organizată de Antena 3 CNN prin platforma RO 3.0. În cadrul dezbaterilor au fost analizate proiecte finanțate de corporații care au avut succes în școlile publice sau private, metode didactice revoluționare și exemple de bune practici în care pasiunea și creativitatea au transformat educația tradițională.
Bogdan Ivan, ministrul cercetării, inovării și digitalizării
Avem trei linii foarte importante. Pe de o parte, avem un program foarte mare pentru antreprenori, 2000 de IMM-uri din România care sunt finanțate în total cu 36 de milioane de euro pentru competențe digitale ale angajaților și antreprenorilor. Doi, avem 1.000 de hub-uri în biliotecile comunale din toată România – bibliotecile digitale, care aduc pe de o parte tehnologie, aduc și software și aduc și profesori care să-i învețe atât pe tineri, cât și pe adulți cum să folosească tehnologiile prezentului și viitorului.Trei, pentru că vrem cu toții să resetăm administrația publică din România, să o modernizăm. Avem 10 milioane de euro la ANFP prin care vom aduce competențe digitale pentru aproximativ 100.000 de funcționari publici. Deja suntem în stadiul în care cloud-ul guvernamental nu mai este o nălucă, ci este o certitudine. (…) Acum, odată cu semnarea contractului pentru cloud-ul guvernamental, am demarat două proiecte foarte mari, de 180 de milioane de euro, respectiv 30 de milioane de euro, 100% bani europeni, pentru a asigura interoperabilitatea bazelor și migrarea lor în cloud și, începând cu anul viitor, luna martie, vom avea începutul unei revoluții care are sens unic. Adică tot ceea ce este pornit în această perioadă nu mai poate să fie oprit! Iar pentru tinerii noștri, care poate se pregătesc fie să dea admitere la o facultate, fie să dea examen pentru permisul de conducere, fie să-și facă primul card bancar, va fi extrem de util să folosească această aplicație.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației
„Dacă ne gândim la școala viitorului, nu putem să nu pronunțăm cuvântul digitalizare, pentru că asta e epoca pe care o traversăm și modernizarea școlilor din România are în acest moment o amprentă a digitalizării extrem de apăsată. Și dacă spunem digitalizare, obligatoriu în învățământ vom spune PNRR. Din punctul nostru de vedere, PNRR în educație e un succes”.
Constantin Toma, primarul Buzăului
„Dezvoltarea unei comunități constă în crearea și îmbunătățirea permanentă a capacității de dezvoltare în plan economic, educațional, social și cultural. Educația și cultura reprezintă jumătate din dezvoltarea unei comunități. Și în 2017-2019 am finalizat primul oraș digitalizat din România. Prin acea platformă digitală de management școlar, cu catalog electronic, comunicare cu părinții, cu profesorii, am fost primul oraș din România care a putut să treacă la învățământul online imediat.”
Mihnea Costoiu, rector Universitatea Politehnică București
„Dacă vorbim de artă sau că vorbim de retail sau că vorbim de jurnalism sau că vorbim de ce doriți dumneavoastră, nu putem concepe toate aceste activități, toate aceste domenii, fără tehnologia de astăzi și, mai ales, de mâine. Important este să înțelegem și să folosim această tehnologie fără să ne speriem.(…) Chiar în aceste zile, am reușit să semnăm un proiect major prin care reușim să devenim nu doar independenți energetic la Politehnică, ci să fim independenți energetic folosind energie verde. Un proiect major, prin care instalăm 7,4 megawați panouri fotovoltaice pe clădirile universității, proiect finanțat de Ministerul Energiei. Foarte important este că 40.000 de studenți care sunt în acest moment în Politehnică vor avea, indiferent de domeniu în care studiază, pentru următorii mulți ani de zile, un laborator real, viu, în care pot să lucreze. Vor avea laboratoare în care ei să înțeleagă și să-și proiecteze viitorul, alături de roboți, alături de imprimante 3D. Tot acest ansamblu, tot acest campus este unul menit să pună la dispoziția copiilor toate instrumentele pe care astăzi le avem. Restul sunt eforturile noastre de a le pregăti și a ne pregăti viitorul nu doar pentru următorii 2,3,5 ani, ci pentru următorii 50 de ani.”
Liviu Lucaci, rector UNATC
„Noi avem două direcții clare. Pe de o parte, formarea profesioniștilor la nivel de excelență în teatru și film. Avem o tradiție puternică, anul acesta s-au împlinit 190 de ani de învățământ teatral instituționalizat în România. Pe de altă parte, mai nouă, de câțiva ani, avem această implicare în societate, pentru că cred cu tărie că universitățile au un rol important în societate și sunt unele dintre puținele motoare care au și dinamica, au și capacitatea, și instituțional, și legislativ de a face diferența. (…) Avem un centru de cercetare, considerăm noi, important, care face legătura între artă și tehnologie, unde utilizăm realitatea virtuală, aplicațiile, inteligența artificială în această dorință a noastră de a face ca oamenii să fie mai bine în viața lor. Suntem implicați în diverse activități care într-adevăr nu v-ați fi gândit că suntem. Suntem foarte interesați de a ajuta formarea la ani mici – avem programe de dezvoltare care pleacă de la zero ani, programe înainte de narativitate pe senzorialitate pentru copiii de câteva luni. Și acesta este un program care explodat acum vreo 8 ani de zile: se numește un UNATC Junior. (…) Teatru pentru BAC e un proiect care a avut mare succes și pe care o să-l dezvoltăm acum și împreună cu Universitatea Politehnică București și care a parcurs deja 13 județe: face ca operele literare să fie transformate într-un spectacol educațional în care elevii și profesorii din școlile respective sunt participanți.”
Alina Panico, director de comunicare Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României
„De 34 de ani, Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltare României dezvoltă ample programe și proiecte, dar și campanii inovatoare. În 2023, în proximitatea zilei de 1 Decembrie, de Ziua Națională a României, ne-am gândit că este timpul să lansăm o campanie care va rămâne memorabilă și în istoria României. Așadar, așa a luat naștere campania 100 de tineri pentru dezvoltarea României, care reunește copiii și tineri cu vârsta cuprinsă între 3 și 35 de ani din România, dar și din diasporă, care s-au făcut remarcați și se fac remarcați prin performanțe deosebite, fie că vorbim de educație, de cultură, de sport sau de inovație.”
Monica Anisie, președinta Comisiei pentru învățământ din Senat
„Când am gândit programul masa caldă în școli, am fost la aceeași masă trei miniștri – doamna ministru Anca Dragu, care era ministrul finanțelor publice, și domnul ministru al dezvoltării, domnul Dâncu. Eram din partide diferite, dar lucrul acesta nu a contat pentru că eram împreună pentru un proiect pentru România, pentru acești copii care aveau nevoie de o masă caldă în școli. Și acel proiect, din păcate, așa cum l-am gândit atunci, nu a fost continuat în acel program pilot. Acum, acest program s-a transformat din masă caldă în masă sănătoasă, care nu este nici tocmai sănătoasă. Autoritatea publică locală trebuia, în acel moment, așa gândisem proiectul, să dezvolte cantine la fiecare unitate de învățământ. De aceea spuneam că este important să fim la aceeași masă cu toții, să fim împreună și să gândim proiecte pentru tineri, strategice. (…) Sunt multe lucruri pe care putem să le schimbăm, dar să nu uităm că rezultatele în educație nu se văd imediat, ci trebuie să așteptăm.”
Mihai Peca, specialist programe formare și certificare digital skills, ECDL România
„Avem orașe inteligente, laboratoare în școli, dar trebuie să le și populăm cu oameni pregătiți să folosească astfel de instrumente digitale. Este important să înțelegem că digitalizarea înseamnă instrumente, dar și oameni care să folosească instrumentele respective.”
Dana Vasilescu, Fundația pentru Educație și Vocație
„My Way este un program de consiliere vocațională și orientare în carieră pe care Fundația pentru Educație și Vocație îl desfășoară de trei ani. De fiecare dată m-am gândit că educația practică, care lipsește din păcate în România, este foarte importantă, mai ales într-o societate. (…) Această generație nouă care vine din spate are foarte multe opțiuni și cred eu că atunci când ai foarte multe opțiuni este cel mai greu să alegi”.