De la primul magazin virtual deschis într-un joc video până la primul program universitar dual în logistică din România, Kaufland a revoluționat modul în care companiile vin în întâmpinarea nevoii de dezvoltare a tinerilor. Astfel, prin investiții masive într-o lungă serie de proiecte inovatoare, compania a reușit ceva ce se poate dovedi esențial pentru viitorul economiei românești: să facă legătura între educație și piața muncii.
Cu aproximativ 18.000 de angajați și peste 190 de puncte de lucru în toată România, Kaufland este cel mai mare angajator privat din țară. Pentru a răspunde provocărilor de pe piața muncii, compania a ales să mizeze, prin programe inovatoare care combină educația cu practica, pe atragerea și dezvoltarea generației Z. „Ne-am uitat pe piața muncii să vedem cum ne situăm și ne-am gândit cum putem să venim în ajutorul tinerilor”, a explicat Alina Cioclei, Recruitment Consultant Kaufland România, în cadrul Conferinței naționale RO 3.0 „Educație pentru nivelul următor”. Așa a venit decizia de a coborî vârsta minimă de angajare la 16 ani, precum și un alt aspect care face diferența pe piața forței de muncă: flexibilitatea programului de lucru. „Programul poate să fie gândit în funcție și de orele de la școală în așa fel încât tinerii să ajungă și la muncă, dar și la liceu sau la școala profesională”, a arătat reprezentanta Kaufland, subliniind că indiferent dacă este vorba despre un program de internship, un program de training sau un prim job, experiența acumulată este cel mai valoros activ pe care un tânăr îl poate dobândi. Iar, pentru a oferi celor la început de drum o șansă în plus, compania și-a creat o strategie în care jocurile sunt făcute de tehnologie și creativitate.
Grand Job Experience: primul magazin virtual într-un joc video
Unul dintre cele mai inovatoare proiecte din domeniul HR lansate de o companie românească este Grand Job Experience, o inițiativă inedită de recrutare și comunicare cu tinerii. Înțelegând că generația Z petrece mult timpul în mediul virtual și că gamingul este important pentru ei, Kaufland a creat primul magazin al unui retailer din piața românească în cadrul unuia dintre cele mai populare jocuri video. „Kaufland România este primul retailer care a deschis primul magazin în mediul virtual într-un joc video. Scopul a fost să educăm generația Z cu privire la joburile noastre și să afle că se pot angaja începând cu vârsta de 16 ani”, a explicat Alina Cioclei. Modul de implementare a proiectului a fost, la rândul său, ieșit din tipare. Kaufland a ales să colaboreze cu opt dintre cei mai influenți streameri de gaming din România, care au fost supuși unui proces real de training pentru cinci joburi din magazine. Punctul culminant a fost la East European Comic Con, unde streamerii au testat în direct aceste joburi în lumea virtuală, în fața comunităților lor și a miilor de participanți la eveniment.
Jobidon: gamingul îți alege cariera care ți se potrivește
Continuând strategia de a fi prezent acolo unde se află tinerii, Kaufland a lansat în 2024 un alt proiect inovator: Jobidon, un „avatar digital” care identifică competențele dezvoltate în jocurile video și le potrivește pe cerințele joburilor reale. Revoluția adusă pe piața recrutării este că Jobidon nu evaluează candidații în mod tradițional – cu CV-uri sau scrisori de intenție – ci îi observă în mediul lor „natural”. De exemplu, un jucător care excelează în Minecraft demonstrează abilități de lucru în echipă și gândire organizațională, în timp ce un bun jucător de Counter-Strike poate avea competențe excelente de comunicare și coordonare. Mai mult, sistemul funcționează ca un „career advisor” care nu doar identifică niște abilitățile, ci îl ghidează pe tânăr către departamentele din Kaufland unde acestea pot fi cel mai bine fructificate. De exemplu, un tânăr care are talent la construcție în mediul virtual ar putea descoperi o carieră în departamentul de construcții și imobiliare al Kaufland, în timp ce cineva cu abilități de negociere ar putea fi îndrumat către achiziții.
Studiul dual universitar care duce logistica la următorul nivel
Anul 2025 a venit cu o premieră pentru educația din România: lansarea de către Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia și Kaufland a primului program universitar dual în domeniul logisticii operaționale. Universitatea a venit cu tradiție și cu expertiza academică, iar Kaufland a pus la dispoziție resursele logistice și know-how-ul operațional. Aplicanții la Facultatea de Științe Economice, Filiala de Logistică Operațională, au avut astfel oportunitatea de a fi parte din această premieră. „Este gândit în felul următor: de când o să înceapă facultatea, trei zile pe săptămână ei o să o petreacă la facultate, vor participa la seminarii, la cursuri, iar două zile vor merge la depozitul nostru logistic de la Turda și vor face practică acolo. Partea de transport și masă este asigurată de către noi. Tot noi oferim și o bursă de 1.500 de lei pentru participanți. Am avut peste 80 de aplicanți și din aceștia au fost aleși 14”, a arătat Alina Cioclei. Dacă în primul an studenții au nevoie de mai mult timp pentru teorie, începând cu anul doi și trei balanța se inversează: trei zile pe săptămână sunt dedicate practicii la depozitul logistic și doar două zile facultății. La finalul studiilor, absolvenții programului nu vor avea doar o diplomă de licență, ci și trei ani de experiență practică. Interesul pentru acest program pilot a creat deja premisele dezvoltării către alte domenii, Kaufland propunându-și ca în 2026 să extindă modelul și către zona de management în retail și vânzări.