1 Mai a dat startul sezonului estival și tot mai mulți români își pun în practică planurile pentru vacanța din 2023, unii își fac calculele pentru „Litoralul pentru toți”, alții își pregătesc temeinic minivacanța de 1 Iunie și Rusalii. Studiile arată că românii folosesc serviciile de digital banking mai ales pentru a-și planifica activitățile turistice și călătoriile. Conform Global Consumer Survey 2023, o cercetare realizată de Statista, în decembrie 2022, 60% dintre românii care utilizează acest tip de servicii indică turismul drept principala utilizare, urmat de divertisment (filme, platforme VoD, cinematografe), cu 57%, și sănătate și fitness (45%). De altfel, pentru 52% dintre utilizatorii de digital banking, călătoriile sunt primul hobby, urmat de petrecerea timpului în aer liber (49%) și de lectură/ citit (38%), potrivit aceleiași surse.
Revolut, banca digitală cu peste 2,8 milioane de clienți în România care tocmai a împlinit 5 ani pe piața locală, a vrut să vadă cum arată planurile românilor pentru vacanțele din 2023 și a aflat, alături de compania de cercetare Dynata, care este rețeta unui concediu reușit.
Cât durează, dar mai ales cât costă vacanța perfectă?
Cei mai mulți români se pregătesc pentru o vacanță de cel puțin o săptămână (34%), iar 22% se gândesc mai degrabă la un weekend prelungit decât la un sejur propriu-zis, de 3-4 zile într-un loc preferat. Există, totuși, și români care vor să plece în vacanță măcar 10 zile (17%) și tot atâția care au planificat peste 2 săptămâni de relaxare pe parcursul anului.
Femeile preferă weekend-urile prelungite (24% vs 18% bărbați), în timp ce bărbații sunt adepții vacanțelor mai lungi (55% sunt pentru o vacanță de 7-10 zile). O treime dintre respondenții din segmentul 18-24 de ani preferă weekend-urile prelungite, în timp ce o vacanță de 10 zile – 2 săptămâni este ideală pentru cei mai mulți dintre respondenții cu vârste cuprinse între 55-64 de ani (31%).
34% dintre respondenții la sondaj spun că bugetul estimat/ membru de familie pentru cel puțin o săptămână este de 250-500 de euro. 26% dintre respondenți pun deoparte chiar între 500 și 1.000 de euro/ membru de familie pentru o săptămână de vacanță. Fiind în mare parte familiști cu copii, aproape 4 din 10 români cu vârste cuprinse între 35-44 de ani pun deoparte între 250-500 de euro/ săptămână de vacanță pentru un membru de familie. Respondenții de 18-24 de ani reprezintă 16% dintre românii care bugetează în medie între 1.000-2.000 de euro/ săptămână/ membru de familie.
Bărbații sunt mai orientați spre vacanțe mai costisitoare comparativ cu femeile, cu 16% vs 14% dintre respondenți indicând că bugetul mediu/ săptămână de vacanță este de peste 1.000 de euro. Românii din nord-vestul țării sunt mai dispuși să cheltuiască mai mult pentru vacanță (19% consideră că vacanța potrivită necesită un buget individual de peste 1.000 de euro/ săptămână), față de cei din sudul țării care sunt mult mai strânși la pungă (19% declară că alocă sub 250 de euro/ membru de familie/ săptămână).
Costurile, condițiile de cazare și mâncarea – principalele criterii în alegerea destinației de vacanță
După ce criterii aleg românii viitoarea destinație de vacanță sau pentru o călătorie de plăcere? Pentru două treimi dintre respondenți, costul este foarte important și acesta este primul criteriu menționat de participanții la studiu. Pe locul al doilea se află condițiile de cazare (38%), pe locul al treilea (35%), mâncarea și tradițiile.
Cu Revolut Sejururi și Revolut Case problema costurilor și a cazării este rezolvată direct în aplicație. Fie că preferă locațiile luxoase cu multe servicii incluse sau apartamentele funcționale în centrul unei capitale europene considerate atracția anului, clienții Revolut pot rezerva hotelul, pensiunea sau apartamentul conform așteptărilor lor direct în aplicație și pot beneficia și de cashback de 3-10% (în funcție de planul deținut) atunci când achită cazarea cu Revolut.
Ce activități îi atrag mai mult pe turiștii români, atunci când călătoresc sau în vacanță? Pe primul loc (67%) se află descoperirea peisajelor și a atracțiilor turistice locale, pe locul al doilea (52%) gastronomia specifică acelui loc, pe locul al treilea (45%) tradițiile și evenimentele cu specific local precum carnavalurile, festivalurile sau sărbătorile locale. Turiștilor români le mai plac și călătoriile în parcuri și rezervații naturale (38%), vizitele în muzee și galerii de artă (35%) sau să cumpere suveniruri și obiecte artizanale de la meșteri locali.
Pentru că în ultimul an tot mai multe bugete familiale au fost afectate de creșterea inflației, românii sunt tot mai atenți la destinațiile alese pentru vacanțe sau călătorii de plăcere. Care sunt destinațiile pe care turiștii români le consideră ca fiind cea mai bună alegere sub raportul calitate/preț? Pe primul loc se află, evident, Grecia (12%), pe locul al doilea Turcia (7%), pe al treilea, la egalitate, România, Germania și Egipt (6%).
Aglomerația și grevele din transporturi le strică românilor cheful de vacanță
Care sunt lucrurile care enervează sau surprizele mai puțin plăcute care pot strica buna dispoziție a turiștilor români? Pe primul loc se află aglomerația (23%), pe locul al doilea grevele pe aeroporturi sau ale operatorilor de transport în comun (20%) sau timpul pierdut cu comparațiile între diversele platforme de rezervare a cazării (19%).
Pentru utilizatorii planurilor Premium și Metal Revolut, riscul ca vacanța să fie distrusă de un zbor întârziat sau anulat este mult mai mic deoarece clienții beneficiază automat de acoperire pentru bagaje și zboruri întârziate și de acces gratuit în lounge-uri pe aeroport cu Smart Delay. De asemenea, toate planurile cu plată (Plus, Premium și Metal) au inclusă acoperirea pentru biletele la evenimentele și festivalurile la care achiziția s-a realizat cu super-aplicația financiară, cu o limită anuală de până la 1.000 de euro. Mai mult, clienții Premium și Metal beneficiază și de asigurare medicală internațională, iar clienții Metal de franșiză la închirierea de autoturisme, cu acoperire pentru până la 2.000 euro.
Românii nu vor să audă de job în timpul vacanței
Cum se împacă, totuși, vacanța cu eventualele situații neașteptate apărute la job? Cât de dispuși sunt românii să aloce timp din vacanța lor pentru rezolvarea unor urgențe de la muncă? Studiul Revolut arată că 56% dintre respondenți nici nu vor să audă de serviciu în timpul vacanței, iar 14% spun că sunt disponibili pentru urgențe. 7% își verifică zilnic emailul pentru a vedea dacă e ceva urgent, în timp ce 8% sunt nevoiți să se intereseze și de job pentru că rolul le impune asta. O minoritate de 4% dintre respondenți se declară de acord total cu lucrul în timpul vacanțelor, spunând chiar că le face plăcere să le îmbine.
Și în aceste situații tehnologia poate fi o soluție. Cu ajutorul transferurilor instant gratuite către alți utilizatori sau către conturi bancare în moneda locală sau euro, consumatorii pot să rezolve rapid urgențele legate de bani și să își vadă liniștiți de vacanță. Iar cu mesageria instant, utilizatorii Revolut pot discuta cu apropiații sau cu colegii direct din aplicație, într-un mediu securizat și prin intermediul unor conversații criptate integral, despre aspecte legate de bani sau bugete.
Cu gândul la vacanță, dar vigilenți la fraude
Și, pentru că în perioada vacanțelor și activitatea infractorilor cibernetici este mai intensă, le reamintim utilizatorilor și câteva dintre regulile de aur în prevenirea fraudelor de tipul phishing sau scam:
#1 Fă curățenie înainte de vacanță
În primul rând, dezinstalează aplicațiile pe care nu le mai folosești sau profilurile online neutilizate de mai mult timp. Verifică setările de confidențialitate din platformele social media pe care intri, asigură-te că împărtășești informații doar cu cei în care ai încredere și activează autentificarea multifactor pentru a întări securitatea conturilor personale. Din rutina ta de prevenție cibernetică nu ar trebui să lipsească niciodată preocuparea de a înlocui periodic parolele și de a închide conturile de care nu mai ai nevoie!
#2 Evită chilipirurile
Este important să compari mai multe oferte, indiferent că vorbim de serviciile de cazare sau de biletele de avion. Scam-urile implică, de obicei, ”oferte de nerefuzat”.
#3 Uită-te cu atenție la logo-uri
Căutarea autenticității logo-urilor și compararea cu cele de pe site-urile oficiale este întotdeauna o idee bună (așa cum fac experții cu un articol vestimentar ”de firmă”). Revolut vă recomandă, de asemenea, să căutați logo-uri cu certificări de calitate binecunoscute alături de sigla principală a companiei de turism. Operatorii de turism serioși, de exemplu, sunt de obicei membri ai unor organisme comerciale recunoscute, iar acestea pot fi găsite cu ușurință doar la o simplă căutare pe internet.
#4 Ai încredere doar în sistemele de plată interne!
Cele mai renumite site-uri web pentru servicii turistice iau toate măsurile antifraudă, dar fraudatorii se folosesc uneori de popularitatea acestora pentru a păcăli potențialele victime. Cea mai ușoară modalitate de a identifica înregistrări false pe site-uri de încredere este să căutați link-uri de plată care conduc clienții în afara site-ului web oficial – solicitând, de exemplu, să plătească prin transfer bancar sau în afara sistemului intern.
# 5 Nu contacta persoane private în afara platformelor oficiale
Platformele pentru rezervarea cazării interzic contactul direct în afara sistemului lor de e-mail, pentru a descuraja fraudatorii. Clienții ar trebui să fie suspicioși dacă văd un mesaj cu e-mailul privat sau numărul de telefon al gazdei, înainte de rezervare. Revolut sugerează să folosești sistemul de chat intern al platformei de rezervare – cel puțin ca prim punct de contact.
#6 Verifică recenziile online și găsește-le pe cele false!
Verificarea recenziilor clienților și a paginilor de socializare ale companiilor este un obicei sănătos. Desigur, există șansa ca escrocii să se ascundă în spatele câtorva recenzii false, pentru a le face să arate mai bine. Însă există câteva semnale de atenționare – cum ar fi, de exemplu, prea multe recenzii similare sau prea recente sau cu prea puține detalii concrete, precum și recenzii făcute de membri ai platformei care sunt exagerat de discreți în legătură cu propriile profiluri.
# 7 Atenție la escrocherii cu rambursări de anulare a vacanței
Călătorii depun mai multe eforturi, când este cazul, cu cererile de anulare a zborurilor și cu cererile de rambursare. Răufăcătorii folosesc aceste oportunități pentru a păcăli clienții în mai multe moduri, inclusiv prin e-mailuri de phishing, apeluri false, postări false sau anunțuri pe rețelele sociale. Clienții ar trebui să aibă grijă dacă li se cere să achite o taxă în avans, ca plată pentru gestionarea cererilor de rambursare – mai ales dacă cererea lor este redirecționată către un site extern sau dacă li se solicită detaliile bancare la telefon.