După ce au trecut printr-o situație fără precedent în timpul pandemiei de COVID-19, în care au fost nevoiți să pună lacătul pe magazine sau să configureze un program cu un număr mult mai mic de ore pe zi, proprietarii afacerilor din retail au cunoscut și reversul medaliei: anul 2022 este, de departe, unul în care, odată ce pandemia a luat sfârșit, consumul a revenit la nivelul de dinaintea acesteia, fapt care s-a oglindit în mod direct în vânzările raportate de marile rețele din domeniul alimentar.
Marile reţele de retail au înregistrat în 2022 o cifră de afaceri cumulată cu aproape 16,3% mai mare faţă de 2021, avans ce se situează peste rata medie anuală a inflaţiei din 2022, de 13,8%, potrivit studiului Romania Retail Snapshot 2023, realizat de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Mai precis, companiile incluse în studiu au raportat în 2022 o cifră de afaceri cumulată de 32,3 miliarde de euro, comparativ cu 27,7 miliarde de euro în 2021 şi 24,9 miliarde de euro în 2020. Astfel, conform concluziilor trase în urma acestui studiu realizat pe baza rezultatelor financiare a 114 companii din 12 domenii diferite, cele mai mari creşteri au fost raportate pe segmentul cosmeticelor (32,9%), cel al restaurantelor şi cafenelelor (32,5%) şi de fashion (24,5%). Compania de consultanță imobiliară arată faptul că majorarea veniturilor obţinute de marii retaileri a fost susţinută atât de deschideri de noi magazine, cât şi de o revenire puternică a vânzărilor în magazinele fizice, după eliminarea în martie 2022 a restricţiilor impuse de pandemie. „Piaţa de retail din România a trecut în ultimii trei ani printr-o perioadă marcată de restricţiile impuse de pandemia de COVID-19, restricţii ce au dus iniţial la închiderea şi apoi la limitarea accesului în centrele comerciale, mai apoi existând o perioadă caracterizată prin creşterea galopantă a inflaţiei, cu consecinţe asupra puterii de cumpărare şi implicit asupra consumului”, spune Vlad Săftoiu, head of Research, Cushman & Wakefield Echinox, care precizează faptul că „retailul a continuat şi în 2022 să aibă o contribuţie importantă la creşterea şi formarea PIB-ului, aspect pe care l-am observat şi în primul trimestru al acestui an”.
Lidl a depășit pragul de un miliard de lei profit în 2022
Datele pe anul 2022 arată o creștere substanțială a vânzărilor pe care le-au avut cele mai mari lanțuri de magazine alimentare prezente în România. Deși nu la toți actorii din retail creșterea vânzărilor s-a oglindit în profitul raportat, majoritatea au bifat majorări semnificative și la acest indicator. Unii au reușit să avanseze în top, iar alții au investit în deschiderea de noi magazine. Multe dintre companiile care dețin rețele de magazine au atins în anul 2022 praguri la care în anii precedenți doar visau. Grupul german Lidl a înregistrat anul trecut în România, prin cele patru companii pe care le operează, o cifră de afaceri netă de peste 18,5 miliarde de lei, cu 23,3% mai mare decât în 2021. și un profit net de puțin peste un miliard de lei, cu 11% mai mare față de anul anterior. Astfel, grupul german devine primul lanț de retail alimentar din România care depășește pragul de un miliard de lei profit, rămânând nu doar cel mai profitabil, dar și cel mai mare lanț de magazine din România în materie de vânzări, poziție pe care o ocupă de câțiva ani. Totuși, rata de profitabilitate pentru anul calendaristic 2022 este în scădere față de anul anterior, când cifra de afaceri a fost de 15 miliarde de lei, iar profitul net de aproape 900 de milioane de lei, potrivit cifrelor companiei.
Pe locul al doilea în topul retailerilor din România în materie de vânzări se află o altă rețea de magazine cu acționariat german. Este vorba despre Kaufland, care a raportat la Ministerul de Finanțe o cifră de afaceri de 16 miliarde de lei, în creştere cu 15%, şi un profit net de 884 de milioane de lei, într-o aproape insesizabilă scădere față de anul precedent, când compania a avut afaceri de 13,9 miliarde de lei şi un profit de 887 de milioane de lei.
Cu o cifră cumulată de afaceri la aproximativ 14,7 miliarde de lei, francezii de la Carrefour ocupă locul al treilea în topul celor mai mari retaileri din România. Brandul Carrefour operează în România prin patru entități juridice, dintre care o firmă operează hipermarketurile, magazinele Carrefour Market și Express sunt pe două entități diferite și încă o firmă operează Supeco, un format mai puțin cunoscut de magazin, de tip cash and carry. Hipermarketurile Carrefour, cele care reprezintă motorul principal al proprietarului francez, au înregistrat în anul 2022 vânzări de 10,3 miliarde de lei, în creștere cu 10,6% față de 2021, și un profit net de 314,1 milioane de lei, în scădere cu aproape 5% față de anul precedent. Numărul total al angajaților care deservesc în România întregul business deținut de francezii de la Carrefour a ajuns la nivelul de 15.000 de persoane. Profitul în scădere este cauzat de investițiile în deschiderea de noi magazine. Compania și-a continuat expansiunea și a deschis anul trecut 46 de magazine, dintre care patru magazine Supeco, trei Carrefour Market, 29 Carrefour Express și 10 magazine în regim de franciză.
Metro a depășit Mega Image
Următorul clasat în topul marilor rețele de magazine în funcție de vânzările din 2022 este Profi, lanț controlat de fondul de investiții Mid Europa Partners. Compania a raportat o cifră de afaceri de 11,7 miliarde de lei în 2022, în creștere cu 22% față de 2021. Profi este unul dintre foarte puținii retaileri care se află pe pierdere, explicația fiind ritmul agresiv de inaugurare de noi magazine. O surpriză în topul retailerilor este Metro Cash & Carry România, care a raportat pentru 2022 o cifră de afaceri de 9,3 miliarde de lei, cu 28,1% mai mare față de cea din anul precedent, în timp ce profitul de 38 de milioane de lei a înregistrat o scădere de aproximativ 42% față de 2021. Mega Image, lanțul de supermarketuri operat de grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, a raportat pentru anul trecut vânzări nete de 8,7 miliarde de lei, cu 16,6% peste nivelul din 2021, și un profit net de 139,6 milioane de lei, cu 29,6% peste cel din 2021.
Una dintre cele mai mari creșteri ale vânzărilor a fost anunțată de Rewe România, compania care operează magazinele Penny. Retailerul a înregistrat o cifră de afaceri de 7,1 miliarde de lei anul trecut, în creștere cu 33% față de 2021. Discounterul german a înregistrat în 2022 un profit net de 152 de milioane de lei, în creștere cu 24% față de 2021. Reprezentanții companiei spun că procentul uriaș al creșterii vânzărilor nu este pe fondul majorării prețurilor la raft. ci, în mod special, este datorat creșterii cu peste 12% a numărului de clienți. Pe următorul loc sunt francezii de la Auchan, care au înregistrat în 2022 o cifră de afaceri de 6,9 miliarde de lei, în creștere cu 9% față de 2021. Compania a raportat un profit mai mare cu 17% față de 2021 depășind pragul de 100 de milioane de lei. Selgros Cash & Carry România a raportat anul trecut o cifră de afaceri netă de 4,2 miliarde de lei, cu 7,2% peste nivelul din 2021, arată datele publicate de Ministerul de Finanțe. Mai mult, lanțul de magazine care operează în zona de cash & carry a reușit să obțină un profit net de 103,8 milioane de lei, cu 56,6% mai mare decât cel obținut în 2021. Pe ultimul loc în topul retailerilor din România se află Cora. Romania Hypermarche, compania care operează magazinele Cora, a înregistrat pierderi nete de 33 de milioane de lei anul trecut, fiind al doilea jucător de pe piața de retail care anunță pierderi. Cifra de afaceri a companiei care deține magazinele Cora a fost în anul 2022 de 1,5 miliarde de lei. Trebuie să reamintim faptul că, de curând, Carrefour a anunțat semnarea unui acord cu Grupul Louis Delhaize ce presupune preluarea activităților Cora din România, incluzând 10 hipermarketuri și 8 magazine Cora Urban, precum și preluarea celor aproximativ 2.400 de angajați.
Trăgând linie sub aceste date, avem o cifră de afaceri cumulată, pentru 2022, pentru cele mai mari lanțuri de retail din România de aproximativ 98,6 miliarde de lei, în creștere explozivă de la nivelul de aproximativ 68,9 miliarde de lei cu un an înainte, ceea ce înseamnă o creștere anuală a vânzărilor de peste 43%.
Topul celor mai mari retaileri din România
Lanț de magazine | Cifră de afaceri în 2022 |
Lidl | 18,5 miliarde de lei |
Kaufland | 16 miliarde de lei |
Carrefour | 14,7 miliarde de lei |
Profi | 11,7 miliarde de lei |
Metro | 9,3 miliarde de lei |
Mega Image | 8,7 miliarde de lei |
Penny | 7,1 miliarde de lei |
Auchan | 6,9 miliarde de lei |
Selgros | 4,2 miliarde de lei |
Cora | 1,5 miliarde de lei |