Analize

Automobile Dacia în 2022: Afaceri și profit în creștere, personal în scădere

Foto: Facebook/Dacia

Raportul de Gestiune al compania Automobile Dacia pentru 2022 arată o creștere a cifrei de afaceri până la 25,7 miliarde de lei, în timp ce profitul net a ajuns la 527 milioane de lei.

Conform Raportului de Gestiune al Consiliului de Administrație Automobile Dacia, în 2022 uzina din Mioveni a produs 314.228 de mașini, sub capacitatea instalată în prezent și sub valorile atinse în 2018 (335.529 unități) și 2019 (349.550 unități). În schimb, față de 2021, în România au fost produse cu 56.859 mai multe mașini purtând marca Dacia. Creșterea cu 22,1% a producției a fost favorizată, conform oficialilor Automobile Dacia, de „diminuarea efectelor crizei sanitare, dar și a crizei din aprovizionarea cu componente electronice și pe fondul unei piețe de vehicule în creștere”.

De asemenea, ei menționează că, pe fondul unei creșteri a vânzărilor de vehicule electrice, producția de motoare a uzinei Automobile Dacia a înregistrat o scădere cu 10,5% față de 2021, recul generat și de sancțiunile impuse Rusiei. Dacă în 2022 au fost produse 337.777 de motoare, în scădere de la 377.324, producția de șasiuri s-a majorat cu 6,4% până la 437.739 unități. Din totalul de mașini produse la Mioveni cele mai multe au fost SUV-uri Duster (214.057 unități), însă este de remarcat creșterea rapidă a modelului Jogger – de la 1.133 de unități în 2021 până la 72.049 în 2022 – și scăderea puternică a Sandero – de la 43.428 de unități în 2021, până la doar 2.907 unități în 2022. Dacă în cazul Jogger creșterea este generată de noutatea modelului și cererea tot mai mare, scăderea Sandero este un efect al mutării asamblării acestui model în uzinele din Maroc. Al patrulea model produs de Dacia în România este Logan, acesta fiind asamblat anul trecut în 25.212 unități.

Peste 50% dintre mașinile vândute sub marca Dacia la nivel mondial sunt produse în România

În domeniul vânzărilor de mașini, Automobile Dacia a înregistrat în 2022 o creștere cu 22,1% față de 2021, până la 314.150 de unități. Și asta fără a lua în calcul colecțiile de componente CKD (Completely Knocked Down). Coroborând acest rezultat al Automobile Dacia din 2022 (314.150 de unități) cu vânzările totale ale mărcii la nivel mondial anunțate anterior de oficialii grupului Renault (573.837 unități) ajungem la concluzia că 54,75% din tot ce vinde marca pe toate piețele în care este prezentă are ca proveniență uzina din România.

Conform Raportului de Gestiune, în 2022 contribuția vânzărilor la realizarea cifrei de afaceri a fost de 23,14 miliarde de lei, în creștere cu 19,3% față de 2021. Exportul rămâne un factor extrem de important pentru uzina Dacia de la Mioveni, nu mai puțin de 82,4% din totalul vânzărilor (285.268 vehicule) fiind efectuate în afara afara României. 

Dacă cifra de afaceri din 2022 a fost cea mai mare din ultimii cinci ani, iar producția a revenit la peste 300.000 de unități – peste cele din 2021 și 2020, dar sub 2019 și 2018 -, numărul angajaților a fost într-o scădere constantă.Astfel, dacă în urmă cu cinci ani Automobile Dacia avea 15.239 de angajați, în 2020 numărul acestora s-a redus la 13.501, pentru ca în 2022 să coboare la 12.209. Doar între 2021 și 2022, numărul angajaților s-a micșorat cu peste 560 de persoane. Din totalul angajaților existenți în 2022, 66,7% erau bărbați și 33,3% femei. Ponderea femeilor a evoluat în 2022 față de 2021 cu 0,3%. De asemenea, cei mai mulți angajați Automobile Dacia (34,3%) au peste 50 de ani, 32,5% au între 40 și 50 de ani, 27% între 30 și 39 de ani și doar 6,1% mai puțin de 30 de ani.

Profit în creștere

Chiar dacă în 2022 compania românească Automobile Dacia a raportat cea mai mare cifră de afaceri din ultimii cinci ani, profitul net nu l-a depășit pe cel din 2018 – 2019, înaintea pandemiei. Astfel, dacă în 2018 profitul net era de 752 milioane de lei, iar în 2018 de 663 milioane de lei, în 2020 acest indicator a coborât drastic până la doar 298 milioane de lei, urcând apoi, în 2021, la 498 milioane de lei pentru ca în 2022 să fie atinsă valoarea de 526.783.840 lei.

În acest context, oficialii Automobile Dacia au propus Adunării Generale a Angajaților ca valoarea dividendelor plătite acționarilor să fie de 452.455.283 de lei. Pentru anul fiscal 2021 dividendele repartizate au fost de 1.500.681.851 lei. Este important de menționat că Automobile Dacia nu a încasat subvenții pentru investiții, față de 2021 atunci când firma încasa 3,86 milioane de lei pentru realizarea proiectului de extindere a capacității de producție. În acest proiect extrem de important, dar oprit temporar, era investită până la finalul lui 2022 suma de 42,69 milioane de lei.

Automobile Dacia a trecut și printr-un control extins al ANAF care s-a desfășurat între decembrie 2020 și decembrie 2022 și a vizat perioada 2015 – 2019. Ca urmare a acestuia, în ianuarie 2023 oficialii companiei au fost notificați că au de plată un impozit pe profit suplimentar în valoare de 6,81 milioane de lei și o TVA suplimentară de 16.132 lei. Având în vedere că „societatea consideră că și-a achitat la timp și în totalitate taxele, impozitele, penalitățile și dobânzile (…) va contesta o parte dintre constatările controlului”. Automobile Dacia este deținută în proporție de 99,43% de grupul Renault, restul acțiunilor fiind deținut de alte persoane fizice sau juridice.

Cele mai recente știri

To Top