După ce au trecut printr-o situație cumplită în timpul pandemiei de COVID, proprietarii afacerilor de familie pot spune că, în sfârșit, a răsărit soarele și pe strada lor. Acum, toate cifrele arată că aceste businessuri trec printr-o perioadă fastă, iar viitorul se anunță unul cât se poate de frumos.
Într-un climat economic din ce în ce mai tensionat și mai incert, afacerile de familie din România dau un semnal puternic de creștere și cu sentimente pozitive în ceea ce privește viitorul, sunt concluziile unui raport realizat recent de compania de consultanță și audit PwC.
Majoritatea afacerilor de familie din România (82%) și-au crescut vânzările în ultimul an financiar, nivel în creștere de la 55% în 2021, an încă afectat de pandemie, și peste procentul de 71% înregistrat la nivel global, potrivit sondajului Global Family Business Survey, realizat de PwC. Mai mult, peste două treimi dintre afacerile de familie din România au avut o creștere de două cifre. Doar 3% au raportat scădere față de 8% la nivel global. În același timp, obiectivele de creștere sunt ambițioase și pentru următorii doi ani: 27% dintre afacerile de familie din România se așteaptă să crească rapid și agresiv, față de 14% la nivel global.
Una dintre cele mai cunoscute afaceri de familie din România este compania Cris-Tim, business care este cel mai bun exemplu că cifrele studiului derulat de consultanți se confirmă. A fost fondat de Radu și Cristina Timiș Senior, CEO este Radu Timiș Junior, iar o parte din ceilalți băieți ai cuplului sunt la rândul lor implicați în businessul de familie. Cristina Timiș s-a implicat activ în businessul familiei din domeniul ospitalității, Casa Timiș, în timp ce Radu Timiș Senior ocupă funcția de președinte al grupului Cris-Tim și gestionează mai ales partea de agricultură. De asemenea, mai sunt implicați membri ai familiei extinse, care ocupă diverse poziții de management. Anul 2022, primul de după pandemia de COVID, a însemnat o creștere a afacerilor până la nivelul de 184 de milioane de euro, cu aproape 30 de milioane de euro peste nivelul din anul precedent.
Afacerea, cel mai important activ al familiei
„Afacerile de familie din România își dovedesc agilitatea și capacitatea de a crește chiar și într-un context dificil, cu crize multiple și incertitudini”, spune Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România, care precizează faptul că pentru companiile locale contează creșterea loialității clienților și introducerea de noi produse și servicii, iar prioritățile sunt să-și protejeze activitatea de bază, să acopere costurile și să supraviețuiască incertitudinilor macroeconomice.
Cercetarea făcută de compania de audit surprinde un detaliu esențial pentru ceea ce înseamnă mentalitatea unui business de familie și anume faptul acela că protejarea afacerii ca cel mai important activ al familiei și crearea de dividende pentru membrii familiei sunt obiectivele personale cheie pe termen lung în România. În același timp, nivelul de încredere între membrii familiei este în general considerat ridicat, iar 74% dintre respondenți au declarat că există o aliniere a familiei cu privire la direcția companiei. Totuși, deși creșterea și profitul sunt considerate esențiale, majoritatea sunt de acord că profitul nu ar trebui făcut în detrimentul clienților sau al angajaților.
Un alt exemplu care vine să susțină pe deplin concluziile studiului este cel al lui Cristian Erbașu care conduce grupul de companii Erbașu. Fratele, Alexandru, și unchiul, Ion, sunt și ei implicați în acest cunoscut business de familie, având cu toții birourile apropiate, la același etaj. Afacerea derulată de familia Erbașu a cunoscut o explozie a rezultatelor financiare, care au atins nivelul de un miliard de lei în anul 2022, față de nivelul de 654 de milioane de lei în anul precedent.
Un aspect interesant care se desprinde din studiul companiei de consultanță este că afacerile de familie din România se consideră mai avansate decât cele globale într-o serie de domenii, inclusiv în ceea ce privește capacitatea lor de a se adapta, de a lua decizii rapid, de a avea sisteme de control al calității și sisteme de colectare a feedback-ului clienților. Astfel, 55% dintre afacerile de familie din România consideră că au capacități digitale solide, față de doar 42% la nivel global, iar 88% spun că au capacitatea de a schimba cursul în scurt timp datorită lichidităților companiei, peste media globală de 58%.
Taxarea, un element esențial în sprijinul afacerilor de familie
Și pentru că tot vorbim despre afacerile de familie și, mai ales, despre perioada prielnică prin care trec, un alt aspect important este cel legat de taxare, mai precis despre impozitarea transferurilor afacerilor de familie.
Un studiu publicat recent de KPMG arată faptul că variațiile fiscale importante în 57 de jurisdicții, inclusiv România, de ordinul milioanelor de euro, în cazul transferului afacerilor de familie între generații înseamnă pentru multe afaceri de familie că existența și dezvoltarea business-ului pe termen lung depind de o bună planificare a transmiterii activelor comerciale sau chiar a averii familiei de la o generație la alta. Concluzia îmbucurătoare a studiului este că România, dar și alte tări, ca de exemplu Polonia, Slovacia, Elveția, Noua Zeelandă și Australia, nu impozitează transferul între generații, încurajând, astfel, continuarea afacerii și reinvestirea fondurilor pentru susținerea și dezvoltarea afacerilor. Cu alte cuvinte, în cazul în cazul transferurilor pe parcursul vieții (prin donație) sau la decesul proprietarului (prin moștenire), România, spre deosebire de alte țări, are o politică fiscală relaxată, fapt ce permite afacerilor de familie să treacă peste un moment delicat precum cel al transferului de la o generație la alta și să se dezvolte în continuare.
”În general, teoria economică spune că neimpozitarea sau impozitarea cu o cotă redusă poate fi o metodă de atragere și retenție a antreprenorilor și de creare, adăugare a valorii la nivel local. Pentru că sarcinile fiscale mai mici ar putea încuraja afacerile de familie să își continue activitatea, să se dezvolte și să reinvestească profitul în generarea de inovație, de noi locuri de muncă și atragerea de talente. De aceea, locul în care alegi să îți dezvolți afacerile contează foarte mult și nu doar din perspectiva fiscală, ci și din perspectiva cadrului juridic”, declară René Schöb, Partener, Head of Tax & Legal, KPMG în România.
Pentru transferul realizat pe parcursul vieții (donație) a unei afaceri de familie evaluată la 10 milioane de euro, Venezuela are cel mai ridicat nivel de taxare la nivel global (înainte de aplicarea unor scutiri sau deduceri fiscale), urmată de Spania, Coreea de Sud și Franța. După aplicarea unor scutiri sau a unor deduceri fiscal însă, locurile doi și trei sunt disputate de Africa de Sud și Japonia. Situația este similară și în cazul întreprinderilor de familie evaluate la 100 de milioane de euro înainte și după aplicarea unor scutiri sau deduceri fiscale.
Deși România este una dintre puținele țări care încurajează afacerile de familie în ceea ce privește momentul transferurilor, din punct de vedere al impozitării, acest lucru s-ar putea schimba în viitor din cauza unei recomandări făcute de Comisia Europeană. ”România oferă condiții favorabile și oarecum stabile în cazul transferului afacerilor de familie prin donație sau moștenire. Cu toate acestea, la nivel internațional, subiectul este în curs de revizuire. De exemplu, într-un studiu prezentat în iulie anul trecut, Comisia Europeană a recomandat statelor membre să revizuiască cadrul fiscal aplicabil moștenirilor și donațiilor” René Schöb.