Circa 65% dintre companiile din România aleg canalele social media drept principalele metode de promovare, conform „Romanian Ecommerce Report 2024”, studiul realizat de MKOR la comanda VTEX (NYSE: VTEX), platforma entreprise compozabilă și completă.
Studiul, lansat în premieră în cadrul European Digital Commerce (EDC), arată că șase din zece microîntreprinderi au înregistrat o scădere a vânzărilor online în 2023, semn că afacerile mici întâmină dificultăți în adaptarea la piața dinamică a comerțului digital.
În schimb, două din trei întreprinderi mari au raportat o creștere a vânzărilor, ceea ce reflectă capacitatea lor de a valorifica resurse mai ample și strategii mai avansate.
Comform datelor analizate, aproximativ 70% dintre start-up-uri au înregistrat o creștere a vânzărilor online, subliniind potențialul de dezvoltară rapidă în stadiile incipiente ale activităților digitale.
În 2023, cele mai vândute categorii de produse online au fost:
- Electrocasnice și Aparate Electronice (16%, +10% față de 2022)
- Produse pentru Casă, Grădină și DIY (14%)
- Bunuri de consum non-food (FMCG non-food) (12%)
- Jucării, Produse pentru Copii și îngrijire a micuților (10%, +4%)
- Produse pentru Sport (9%, +5%).
Magazinele de ecommerce reclamă o competiție acerbă cu producătorii sau cu alți retaileri în încercarea de a-și atrage și a-și păstra clienții. Anul trecut, aproape 42% dintre afacerile de ecommerce (+ 21% față de 2022) au menționat competiția cu producătorii sau alți retaileri ca fiind una dintre principalele provocări pentru business în 2023.
O altă provocare pentru retailerii online în 2023 a fost abandonarea coșului de cumpărături (33%), în creștere cu +12% față de 2022, mulți utilizatori adaugă produse în coș, dar nu finalizează achiziția.
De asemenea, 28% dintre comercianții online (în creștere cu +11% față de 2022) susțin că în 2023, deși traficul pe site-uri crește, conversia vizitatorilor în clienți plătitori este dificilă. Acest lucru indică o nevoie de optimizare a experienței utilizatorilor, precum și a strategiilor de vânzări.
În plus, studiul VTEX arată că aproape 27% dintre afacerile ecommerce reclamă politicile de preț (+15% față de 2022) ca principala provocare a anului 2023. Stabilirea prețurilor competitive care să atragă clienți, dar și să asigure profitabilitate reprezintă o problemă în creștere. Această provocare este amplificată de volatilitatea economică.
În același timp, 26% dintre afacerile din ecommerce (în creștere cu 6% față de 2022) se confruntă cu dificultăți în atragerea clienților potriviți. Identificarea publicului-țintă și atragerea acestuia prin campanii eficiente rămâne, în continuare, o prioritate pentru afacerile online, în condiții de creștere a competiției.
Pentru 23% dintre afacerile online (+5%), studiul Romanian Ecommerce Report 2024 VTEX indică provocări legate de aprovizionare și de livrare, 19% dintre businessurile online (+ 7% față de 2022) reclamă politicile de retur și de rambursare printre probleme, iar 17% reclamă loialitatea clienților (în scădere cu 3%) față de 2022.
În același timp, participanții la studiul VTEX Romanian Ecommerce Report 2024 au menționat: incompatibilitatea cu cerințele pieței (51%), strategia de dezvoltare (38%), dimensiunea redusă a echipei (15%), cunoștințele limitate despre segmentul de piață (9%), logistica și stocurile limitate (11%) ca potențialele bariere pentru ca un business să treacă din offline în online.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 350 de companii.
European Digital Commerce Summit 2024 a fost scena unde toate aceste informații și multe altele au fost prezentate pentru prima dată, oferind retailerilor date esențiale pentru a-și ajusta strategiile de marketing și operațiunile în 2025.
European Digital Commerce Summit 2024 a fost găzduit de VTEX și AWS Web Services, main partner theMarketer şi sponsorizat de ITG, Innobyte, Iviteb, FAN Courier, Zitec, Mastercard, PayU, UpSwing, Nagarro și Netopia Payments, vizitați site-ul oficial IC Events.
Despre VTEX
VTEX (NYSE: VTEX) este platforma de comerț digital composable și completă care livrează o mai mare eficiență și o reducere a mentenanței pentru companiile care sunt în căutarea unei investiții inteligentă în IT și în modernizarea tehnologiei folosite. Prin abordarea noastră pragmatică, oferim producătorilor, distribuitorilor și retailerilor o soluție amplă, cu o flexibilitate de neegalat, ce le permite să investească strict în ceea ce le oferă un avantaj competitiv și o creștere a profitabilității. VTEX a câștigat încrederea a 2.600 de clienți B2C și B2B, inclusiv Carrefour, Colgate, Motorola, Sony, Stanley Black & Decker și Whirlpool, având 3.500 de magazine online active în 43 de țări (în anul fiscal încheiat la 31 decembrie, 2023). Pentru mai multe informații, vizitați www.vtex.com.