Şoferii Uber şi Bolt nu fac proteste pentru a nu bloca traficul în Capitală şi în principalele oraşe ale ţării doar ca să pună presiune pe Guvern, susţine Cătălin Codreanu, preşedintele Coaliţiei pentru Economia Digitală, într-un comunicat.
„De ce nu fac şoferii Uber şi Bolt proteste? E întrebarea pe care o primim zi de zi la Coaliţie, fie că vine de la autorităţi, de la utilizatorii de transport alternativ sau chiar de la şoferi. Răspunsul este simplu şi de bun simţ: nu poţi să blochezi traficul în Capitală şi în principalele oraşe ale ţării doar ca să pui presiune pe Guvern, ca să-ţi facă pe plac. Când protestezi, nu Guvernul suferă. Suferă cei care trebuie să ajungă la muncă, trebuie să-şi ducă copii la şcoală şi grădiniţă, trebuie să ajungă la doctor sau la piaţă. Cei care stau în trafic într-o zi ploioasă. Principala diferenţă dintre transportul alternativ şi taximetrie a fost şi rămâne bunul simţ şi comportamentul civilizat. Şi respectul faţă de cei 3 milioane de români care apelează la aceste servicii. Industria de taxi nu are nicio jenă astăzi să promoveze minciuni absolute: că transportul alternativ nu este reglementat, că nu plăteşte taxe, că oricine îl poate face fără niciun fel de atestat sau autorizaţie. Mizează pe neatenţia şi ignoranţa oamenilor. Îi asigurăm că greşesc: românii nu sunt nici ignoranţi, nici fraieri. Stă dovadă faptul ca 3 milioane dintre ei au ales şi aleg mereu transportul alternativ. Trebuie să le câştigi atenţia şi sufletul dacă vrei să-i câştigi de clienţi, nu să ceri Guvernului să-i forţeze să voteze doar pentru taxi”, a declarat miercuri Cătălin Codreanu.
Taximetriştii protestează miercuri în Piaţa Constituţiei din Capitală cu peste 4.000 de maşini, solicitând drepturi egale cu cele ale firmelor de transport alternativ.
Potrivit reprezentanţilor taximetriştilor, în ultimul an, asociaţiile care îi reprezintă au tras numeroase semnale de alarmă, atât la Bucureşti, cât
şi în ţară, cu privire la concurenţa neloială în acest domeniu de activitate, puternic dereglementat, prin adoptarea unei legislaţii defectuoase şi paralele privind un aşa zis „transport alternativ de persoane”.
„În decursul ultimelor 9 luni, începând cu protestul din 20 iunie 2023, asociaţiile au depus nenumărate documente, atât la Guvern, la Cancelaria Primului Ministru, la Ministerul Transporturilor şi la Ministerul Digitalizării, cât şi în Parlamentul României. S-a participat la multiple şedinţe de negocieri, atât la Guvern, cât şi în Parlament. De asemenea, au fost organizate, în susţinerea revendicărilor noastre, ample proteste, desfăşurate atât în Bucureşti, cât şi în ţară, care au avut ca şi punct culminant intrarea în greva foamei a unui număr semnificativ de taximetrişti din toată ţara”, se arată într-un comunicat semnat de Asociaţia Naţională a Patronatului Operatorilor de Transport în regim de Taxi ANPOTRT, Asociaţia Banat Crişana – Taxi, Asociaţia de Monitorizare Taxitransilvania, Asociaţia Clubul Taximetriştilor Liberi de Pretutindeni, Asociaţia Taxi Transilvania şi Asociaţia Banat Taxi
În aceste condiţii, Ministerul Transporturilor a publicat în dezbatere un proiect de Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea OUG.nr.49/2019, care conţine şi anumite propuneri înaintate de taximetrişti. Este vorba despre eliminarea posibilităţii de emitere a copiei conforme pentru auto deţinute de operatori cu contract de comodat sau închiriere, modificarea ecusoanelor, astfel încât acestea să fie văzute de la distanţă, în vederea îmbunătăţirii activităţii de inspecţie şi control, abordarea în mod uniform a vechimii autoturismului cu transportul în regim de taxi şi închiriere, respectiv până la 5 ani vechime la prima autorizare şi maximum 10 ani la prelungire. De asemenea, este prevăzută obligativitatea operatorilor de transport alternativ de a desfăşura activitatea pe raza autorităţii de autorizare.
„Ceea ce lipseşte din proiectul de Ordonanţă este limitarea copiilor conforme, pe criterii similare cu cele aplicate serviciului de taximetrie, având ca rezultat protejarea calităţii vieţii şi aerului, aglomerării traficului şi poluarea din marile oraşe, motiv pentru care, lupta noastră continuă şi va continua până la obţinerea acestui punct. Protestul din data de 13.03.2024 este organizat tocmai pentru a atrage atenţia Guvernului şi Parlamentului României asupra faptului că, fără includerea acestei limitări, nu putem vorbi de o concurenţă loială între jucătorii din această piaţă”, se precizează în comunicatul asociaţiilor de taximetrişti.