Asigurări

COTAR cere aplicarea sistemului bonus-malus pentru toate categoriile de asiguraţi, inclusiv persoane fizice

asigurare auto
Foto: iStock

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) cere aplicarea sistemului bonus-malus pentru toţi asiguraţii, inclusiv persoane fizice, a declarat joi, pentru AGERPRES, preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu.

„ASF face referire doar la transportul de marfă. Noi am luat ca reper transportul de marfă pentru că este cel mai mare, dar ne-am referit la tot transportul comercial, precum şi la persoanele fizice. Tariful de referinţă, atâta timp cât cuprinde absolut toate cheltuielile, atât pentru persoane fizice şi juridice, dar şi cota de profit de 5%, nu poţi acum să iei în considerare numai o categorie. Problema este că ei trebuie să ia o măsură pentru toată lumea. În niciun caz noi nu vom fi de acord să afecteze persoanele fizice în favoarea transportului comercial sau a celui de marfă. Nu putem să fim de acord cu aşa ceva”, a spus Ştefănescu.

El a afirmat că persoanele fizice nu au beneficiat până în prezent de aplicarea sistemului bonus-malus, iar de la an la an tariful pentru poliţa RCA s-a majorat, deşi unii şoferi sunt incluşi în clase bonus.

În altă ordine de idei, Vasile Ştefănescu a declarat că organizaţia COTAR nu va participa la protestul transportatorilor din Piaţa Constituţiei.

Conform Ghidului RCA elaborat de ASF, sistemul bonus-malus este reglementat prin normele emise de Autoritate şi a fost introdus ca o măsură de responsabilizare a participanţilor la trafic. Acest sistem urmăreşte ca posesorii de vehicule prudenţi să nu plătească o primă de asigurare identică cu a celor care produc accidente.

Sistemul bonus-malus influenţează prima de asigurare în funcţie de daunalitatea înregistrată în perioada de referinţă. În situaţia în care în perioada de referinţă nu au fost înregistrate daune plătite, la reînnoirea poliţei RCA asiguratul va beneficia de un bonus, respectiv o reducere a primei de asigurare. În situaţia în care în perioada de referinţă au fost înregistrate daune plătite, la reînnoirea poliţei RCA acesta va fi penalizat prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare. Malusul se aplică la reînnoirea poliţei de asigurare în anul următor celui în care au fost plătite daune pe baza poliţei RCA.

Sistemul bonus-malus este format din 8 clase de bonus (B) şi 8 clase de malus (M). Reducerea maximă (bonusul) de care un asigurat poate beneficia este de 50%, în timp ce penalizarea maximă (malusul) care poate fi aplicată este de 180% faţă de tariful de primă standard. La stabilirea unui malus contează data plăţii daunei şi nu data producerii acesteia, sau persoana care a condus vehiculul.

Clasa B0 este atribuită unui asigurat nou, fără istoric de daune. Fiecărei clase îi corespunde un anumit procent de reducere, respectiv de majorare procentuală a tarifului de prima RCA, în raport cu clasa de baza B0. Astfel, dacă în perioada de referinţă (anul calendaristic anterior datei de intrare în valabilitate a poliţei) nu au fost înregistrate daune pe asigurarea RCA, asiguratul va beneficia anul următor de o reducere a primei de asigurare, concretizată prin acordarea unei clase de bonus. Prin urmare, teoretic, va putea ajunge din clasa de bază B0 în clasa maximă de bonus, adică B8, după 8 ani. Clasa de bonus-malus se păstrează pe întreg anul calendaristic în care se încheie contractul RCA indiferent de perioada asigurată.

Potrivit unui comunicat al ASF, remis joi AGERPRES, discuţiile între reprezentanţii Autorităţii de Supraveghere Financiară şi cei ai transportatorilor din România vor continua în zilele următoare, în vederea consolidării unui pachet de măsuri care să poată fi aplicat imediat pentru soluţionarea problemelor ridicate de transportatori, informează autoritatea.

Conform sursei citate, reprezentanţii ASF au avut, pe parcursul ultimelor zile, mai multe runde de discuţii şi consultări cu reprezentanţii transportatorilor din România, precum şi cu cei ai companiilor de asigurări.

„Autoritatea a creat astfel un cadru mai amplu de analiză şi de identificare a unor soluţii concrete şi sustenabile necesare rezolvării problemelor cu care se confruntă industria de transport referitoare la poliţele RCA”, se menţionează în comunicat.

Totodată, ASF a luat în considerare, împreună cu partenerii de dialog, toate abordările posibile ca răspuns la solicitările transportatorilor. În acest sens, autoritatea are în vedere măsuri ce sunt incluse într-un plan de acţiune care cuprinde şi activităţi care, în bună măsură, urmau să fie adoptate de ASF în perioada imediat următoare.

Printre măsurile menite să diminueze efortul financiar al posesorilor de poliţe RCA se numără: posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA pe durata în care autovehiculul nu este utilizat, cu prelungirea valabilităţii acestuia cu perioada în care a fost suspendat; efectuarea plăţii primei RCA în rate indiferent de nivelul acesteia, atât la persoanele fizice, cât şi la persoanele juridice, opţiunea plăţii în rate aparţinând potenţialului asigurat; revizuirea modalităţii de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele încheiate pe perioade mai mici de 12 luni, astfel încât să nu mai existe diferenţe atât de mari între poliţele anuale şi cele subanuale.

În urma discuţiilor avute a fost subliniată, de asemenea, necesitatea ca Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) să analizeze şi să găsească soluţii ce privesc statutul asiguratului cu risc ridicat.

„Din această perspectivă, analiza are în vedere, cu precădere, identificarea unor propuneri destinate transportatorilor de mărfuri pentru ca aceştia să aibă acces la un tarif de primă echilibrat în cazul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto, astfel încât valorile tarifelor recomandate să fie într-un interval mai apropiat de tariful de referinţă. Discuţiile vor continua pe parcursul zilelor imediat următoare în vederea consolidării unui pachet de măsuri care să poată fi aplicat imediat pentru soluţionarea problemelor ridicate de reprezentanţii transportatorilor”, se mai spune în comunicat.

COTAR reprezintă peste 100.000 de membri din transporturi de persoane, urbane, suburbane, judeţean, interjudeţean, transportul de marfă, taximetrie, şcoli de şoferi, unităţi reparatoare auto, brokeri de asigurări şi activităţile conexe ale acestora, fiind confederaţie reprezentativă pe sectoarele pe care le reprezintă.

Cele mai recente știri

To Top