Un număr de 24 de state membre UE au raportat, în august, preţuri mai scăzute la carburanţi şi lubrifianţi, comparativ cu perioada similară din 2023, în Malta preţurile nu s-au modificat, iar România şi Irlanda au fost singurele care au înregistrat creşteri, de 2,4%, respectiv 4%, conform datelor publicate marţi de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat).
Cel mai semnificativ declin în august, comparativ cu perioada similară din 2023, s-a înregistrat în Suedia (minus 20,7%), Belgia (minus 8,9%) şi Slovacia (minus 8,4%), iar cea mai redusă scădere a fost în Elveţia (minus 2,4%), Slovenia (minus 2%) şi Polonia (minus 1,7%). La nivelul UE, preţurile la carburanţi şi lubrifianţi în august 2024 erau în medie cu 6,1% mai scăzute decât în august 2023.
Din 2020, preţurile la carburanţi şi lubrifianţi pentru transportul personal în UE au arătat o volatilitate semnificativă. După un nivel negativ în mai 2020 (minus 19,5%) s-a înregistrat o creştere importantă în 2021, ajungând în noiembrie la 33,4%. Vârful s-a înregistrat în iunie 2022 (39,2%) apoi a urmat o încetinire şi în 2023 o scădere. Aceste variaţii reflectă impactul pandemiei şi invadarea Ucrainei de către Rusia.
Analizând preţurile la motorină şi benzină începând din 2020, datele arată că în august 2024 erau cu 7,4% şi 5,5% mai scăzute comparativ cu perioada similară din 2023. Începând din 2020, cele mai mari creşteri de preţuri au fost observate în iunie 2022, 45,2% pentru motorină şi 35,7% pentru benzină. Deşi creşterile de preţ la motorină erau în general mai reduse decât cele la benzină, în perioada septembrie 2021 – martie 2023 preţurile la motorină au crescut mai rapid decât cele la benzină, dar apoi creşterea preţurilor la motorină a rămas sub cea a benzinei, deşi situaţia s-a inversat în lunile iunie, iulie şi august 2024.