În Statele Unite, peste 150 de milioane de oameni se confruntă cu posibilitatea unei noi realități: viața fără TikTok. Aplicația video extrem de populară se află de ceva vreme în centrul unei dispute, legislatorii cerând o interdicție totală, iar compania prezentându-se ca un spațiu comunitar esențial, platformă educațională sau pur și simplu „de distracție”. În Hong Kong, nu este nevoie să ne imaginăm această realitate: TikTok și-a întrerupt serviciile acolo în 2020.
Plecarea bruscă a TikTok din Hong Kong a fost întâmpinată cu reacții mixte: dezamăgire din partea unor utilizatori și creatori de conținut, dar și ușurare din partea altora care spun că viața este mai bună fără derularea infinită a aplicației.
La momentul ieșirii de pe piață aplicația avea o prezență relativ modestă și nu era omniprezent așa cum este astăzi în SUA și alte țări din toată lumea, însă reacțiile variate la plecarea sa și modul în care utilizatorii s-au orientat către alte platforme sau chiar comunități offline din viața reală, oferă lumii o privire asupra viitorului lor potențial fără TikTok.
Ocazii pierdute
TikTok și-a anunțat ieșirea din Hong Kong în iulie 2020, la o săptămână după ce China a impus o lege controversată de securitate națională în oraș. Decizia a venit în timp ce aplicația a încercat să se distanțeze de China și de compania-mamă din Beijing, ByteDance, în fața presiunii tot mai mari din SUA sub administrația Trump.
Dar a însemnat și un șoc pentru creatori de conținut ca Shivani Dukhande, care avea aproximativ 45.000 de urmăritori în momentul în care aplicația a părăsit Hong Kong.
Dukhande, în vârstă de 25 de ani, și-a văzut contul „explodând” la începutul anului 2020, în timpul pandemiei, când posta videoclipuri despre gătit și wellness.
„Au apărut o mulțime de noi creatori”, a spus ea. „Obișnuiam să colaborăm cu toții împreună, am avut o discuție [de grup] în care toți vorbim și împărtășim idei și am creat o comunitate.”
Mărcile au început și ele să colaboreze cu creatorii pentru „provocări” în tendințe, în încercarea de a atrage noi consumatori tineri.
„S-au alăturat mai mulți oameni și a devenit un lucru atât de distractiv de făcut”, a spus ea. „Apoi, a dispărut într-o dimineață.”
„Dacă ar fi continuat, atunci probabil că aș fi putut face suficient pentru a renunța la programul 9-5”, a spus ea. „Dacă aș fi avut șansa de a crește, ar fi putut fi o potențială carieră.”
Acesta este unul dintre principalele argumente pe care TikTok le-a susținut în ultimele săptămâni în SUA. În martie, în timp ce CEO-ul companiei se pregătea să depună mărturie în fața Congresului, TikTok a prezentat o serie de documente care îi evidențiază pe proprietarii de afaceri mici americani care se bazează pe platformă pentru existența lor.
Platforma este folosită de aproape cinci milioane de companii din SUA, a declarat TikTok în martie. Și este gata să depășească rivalii: firma de cercetare cu sediul la Londra Omdia a prognozat în noiembrie că veniturile din publicitate ale TikTok vor depăși veniturile combinate din reclame video ale Meta și YouTube până în 2027.
Acest lucru se întâmplă pentru că oamenii petrec mai mult timp pe TikTok. În al doilea trimestru al anului 2022, utilizatorii TikTok la nivel global au petrecut în medie 95 de minute pe zi pe aplicație, potrivit companiei de analiză a datelor SensorTower – aproape de două ori mai mult timp decât au petrecut utilizatorii pe Facebook și Instagram.
Pentru unii dispariția TikTok a fost o schimbare binevenită
Poppy Anderson, în vârstă de 16 ani, folosește TikTok de la lansarea sa în 2018. Și, la fel ca mulți alții din generația ei, își petrecea ore întregi „derulând” – chiar și atunci când se simțea neîmplinită.
„A fost foarte ușor să găsești exact ceea ce îți place acolo, pentru că pagina Pentru tine te-a ținut acolo”, a spus ea. „Și este distractiv, dar nu câștigi nimic din asta.”
Ea a descris TikTok ca fiind adesea un mediu toxic care generează gândire îngustă, mentalitate de turmă, o „cultură de anulare” greșită și comportament online nepotrivit, cum ar fi criticarea trupurilor fetelor și femeilor. Chiar și oamenii pe care îi cunoștea în viața reală au început să se comporte diferit după ce s-au alăturat aplicației, ceea ce a tensionat prieteniile, a spus ea.
Martin Poon, în vârstă de 15 ani, s-a săturat și de TikTok, dar a fost greu să renunțe.
„Toată lumea o folosea, așa că simt că a existat un sentiment că trebuie să-l folosești, trebuie să știi ce se întâmplă. Și cred că asta a fost stresant pentru mine”, a spus el.
Dezinformarea și misoginia s-au răspândit pe TikTok, cu conturi precum cele ale lui Andrew Tate, auto-numitul „mascul alfa” reținut recent în România pe acuzații de trafic de persoane și viol, câștigând popularitate în rândul băieților de la școala lui Poon.
„Este doar referitor la modul în care [aceste conturi] au atât de mult impact asupra tinerilor și are atât de mult control asupra a ceea ce gândim și asupra modului în care ne afectează comportamentul”, a spus Poon – deși a adăugat că dezinformarea este o problemă majoră în toate rețelele sociale. platforme media, nu doar TikTok.
Experții s-au îngrijorat de mult timp de impactul TikTok asupra sănătății mintale a tinerilor, un studiu susținând că aplicația poate scoate la iveală conținut potențial dăunător legat de sinucidere și tulburări de alimentație adolescenților în câteva minute de la crearea contului.
Ca răspuns la presiunea tot mai mare, TikTok a anunțat recent o limită zilnică de timp de ecran de o oră pentru utilizatorii sub 18 ani, deși utilizatorii vor putea dezactiva această setare implicită.
Anderson a recunoscut unele aspecte pozitive despre TikTok, cum ar fi conversațiile deschise despre sănătatea mintală. Totuși, s-a bucurat când aplicația a devenit inaccesibilă. „Nu am avut autocontrolul pentru a scăpa de asta singură”, a spus ea.
Explorarea pasiunilor
Pentru Poon și prietena lui, Ava Chan, de 15 ani, dispariția TikTok a însemnat noi începuturi.
Când aplicația a plecat în 2020, făceau cursuri online, izolați de prieteni și plictisiți acasă. La acea vreme, Instagram Reels și YouTube Shorts nu ajunseseră încă în Hong Kong.
„Trebuia să ne dăm seama cum să ne folosim timpul în afară de a fi pe TikTok”, a spus Chan. „Pentru noi, asta a însemnat să ne explorăm mai mult pasiunile.”
Pentru ambii, asta a venit în susținerea comunității neurodiverse. Ei au lansat un club la școală care răspândește educația și conștientizarea cu privire la neurodiversitate, precum și participarea la activități de voluntariat cu oameni neurodiversi.
Prietenii lor, care anterior își petreceau timp filmând și urmărind TikTok-uri împreună, au început să aibă mai multe conversații față în față. Ei au observat că oamenii încep să facă mai mult exerciții în aer liber, ceea ce a devenit și mai ușor, pe măsură ce restricțiile Covid au fost ridicate. Sănătatea lor mintală s-a îmbunătățit.
„Mulți oameni au cam uitat de asta”, a spus Anderson. „Oamenii se mută pe platforme diferite – sau pur și simplu merg mai departe.”