Analize

STUDIU Deloitte: Cheltuielile cu începerea anului şcolar stagnează în 2024

Foto: iStock

Cheltuielile cu începerea anului şcolar stagnează anul acesta, în condiţiile în care 73% dintre părinţi sunt îngrijoraţi cu privire la creşterea preţurilor pentru cumpărăturile zilnice, astfel că cei cu venituri reduse şi medii spun că vor cheltui mai puţin în acest scop în 2024, cu 4%, respectiv 9%, din cauza faptului că au mai puţini bani disponibili pentru cumpărături (47%) sau pe fondul temerilor cu privire la evoluţia economiei (44%), arată un studiu Deloitte.

”Cheltuielile cu începerea anului şcolar stagnează anul acesta, în condiţiile în care 73% dintre părinţi sunt îngrijoraţi cu privire la creşterea preţurilor pentru cumpărăturile zilnice, astfel că cei cu venituri reduse şi medii spun că vor cheltui mai puţin în acest scop în 2024, cu 4%, respectiv 9%, din cauza faptului că au mai puţini bani disponibili pentru cumpărături (47%) sau pe fondul temerilor cu privire la evoluţia economiei (44%)”, reiese din studiul Deloitte back-to-school 2024.

Doar cei cu venituri ridicate estimează că vor cheltui mai mult anul acesta (+5%), însă doar pentru că şi produsele destinate revenirii la şcoală s-au scumpit (67%).

În aceste condiţii, bugetul estimat pentru astfel de cumpărături rămâne apropiat de cel de anul trecut (echivalentul a 586 de dolari/copil, cu 11 dolari mai puţin decât în 2023), iar piaţa totală se menţine în jurul a 32 de miliarde de dolari. Vânzările de haine, accesorii şi rechizite şcolare rămân constante, dar cele de produse de tehnologie (computere, hardware, terminale electronice sau abonamente digitale) scad cu 11% faţă de 2023. În situaţia în care intervin presiuni pe buget şi trebuie reduse costurile, părinţii spun că vor reduce sumele alocate pentru rechizite şcolare (40%) şi pentru îmbrăcăminte (28%).

Pe de altă parte, însă, 86% dintre părinţi şi-au înscris copiii la activităţi extraşcolare, pentru care estimează că vor cheltui aproximativ 582 de dolari pentru fiecare copil pe an. Aceştia susţin că astfel de activităţi sunt importante pentru că reprezintă o investiţie în viitorul copiilor (73%), sunt benefice pentru sănătatea mintală a acestora (58%) şi le ocupă timpul când ei sunt la muncă (56%).

Pentru realizarea cumpărăturilor, 70% dintre părinţi preferă comercianţii localizaţi în proximitatea lor, care oferă opţiuni de livrare şi de retur favorabile. Majoritatea aleg magazinele generaliste – mass merchants – (77%) şi pe cele online (65%), atractive din perspectiva preţurilor şi a confortului oferit. Dintre cumpărătorii online, 33% plănuiesc să utilizeze metoda „cumpără online – ridică din magazin”, în urcare de la 21% în 2023. În plus, 33% dintre participanţii la studiu intenţionează să utilizeze social media (faţă de 21% în 2023), iar 18% spun că vor folosi inteligenţa artificială generativă, pentru că le poate furniza recenzii pentru produse şi astfel economisesc timp şi bani.

Totodată, conform studiului, pentru cumpărători, preţul este mai important decât loialitatea – 67% vor schimba brandul dacă cel preferat devine scump, 62% vor face cumpărăturile la magazine accesibile în locul celor preferate, iar 50% vor alege mărcile proprii ale retailerilor în defavoarea celor cu notorietate.

„Rezultatele studiului evidenţiază faptul că părinţii sunt preocupaţi de reducerea cheltuielilor, în general, şi acordă o importanţă tor mai mare economisirii. Comportamentul se regăseşte şi în ţările europene, unde consumatorii încă nu sunt suficient de încrezători în procesul de reducere a inflaţiei şi rămân prudenţi în privinţa cheltuielilor. Conform Eurostat, în primul trimestru din acest an, consumul populaţiei a crescut cu 0,2% în zona euro, în timp ce rata de economisire a avansat cu 1,4% comparativ cu trimestrul anterior. În aceste condiţii, comercianţii trebuie să îşi adapteze gama de produse pentru a satisface cerinţele de preţ ale cumpărătorilor, să îşi diversifice canalele de vânzare şi modul în care interacţionează cu clienţii, atât fizic, cât şi în online”, a declarat Raluca Bâldea, partener Servicii Fiscale, Deloitte România, şi Liderul industriei de retail şi bunuri de larg consum.

În contextul creşterii interesului pentru protecţia mediului, tot mai mulţi părinţi susţin economia circulară, astfel că 43% (faţă de 40% în 2023) spun că vor cumpăra produse la mâna a doua pentru începerea şcolii. Însă aceştia cheltuiesc doar cu 7% mai puţin decât ceilalţi.

Studiul, ajuns la cea de-a 17-a ediţie, este realizat pe baza unui sondaj derulat în rândul a circa 1.200 de părinţi din Statele Unite ale Americii cu copii de şcoală.

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanţă fiscală şi juridică, consultanţă, consultanţă financiară şi managementul riscului către aproximativ 90% din companiile prezente în topul Fortune Global 500® şi către mii de companii din sectorul privat. Cu o istorie de peste 175 de ani, Deloitte acoperă peste 150 de ţări şi teritorii. Obiectivul său este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor aproximativ 457.000 de profesionişti la nivel mondial.

Cele mai recente știri

To Top